به گزارش خبرنگار ایرنا، فرجالله ایلیات روز چهارشنبه در نشست کارگروه استانی سازگاری با کمآبی در سالن غدیر استانداری سمنان، با تاکید بر ضرورت اتخاذ رویکردی جامع در مدیریت منابع آبی استان گفت: گزارشهای ارایهشده علاوه بر بیان اقدامات انجامشده، میزان تاثیر برنامهها در کاهش ناترازی آب و دستیابی به اهداف تعیینشده را نیز بهصورت شفاف مشخص کند.
وی با بیان اینکه تامین منابع جدید آب نمیتواند به تنهایی مشکلات کمآبی را برطرف کند، افزود: در کنار اجرای طرحهای تامین آب، باید برنامهریزی منسجمی برای مدیریت مصرف و کاهش هدررفت منابع انجام شود تا بتوان روند ناترازی موجود را کنترل و مدیریت کرد.
تاکید مجدد بر اصلاح الگوی مصرف
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با اشاره به اهمیت اطلاعرسانی و فرهنگسازی در این حوزه بیان کرد: اصلاح الگوی مصرف نیازمند آگاهیبخشی مستمر به مردم است و دستگاههای اجرایی، رسانهها و مجموعههای فرهنگی باید نقش فعالتری در این زمینه ایفا کنند تا جامعه نسبت به شرایط منابع آبی و ضرورت صرفهجویی حساستر شود.
ایلیات همچنین بر ضرورت تقویت ارتباط میان دستگاههای اجرایی، فرمانداریها و مجموعههای تخصصی تاکید کرد و گفت: تصمیمات و مصوبات مرتبط با حوزه آب باید بهصورت منظم به شهرستانها منتقل شود تا مسوولان محلی بتوانند ضمن پیگیری امور، پاسخگویی مناسبی به مطالبات و دغدغههای مردم داشته باشند.
وی با اشاره به برخی طرحهای زیرساختی در دست اجرا خاطرنشان کرد: اجرای طرحهای انتقال و تامین آب، توسعه زیرساختها و پیگیری مصوبات ملی از جمله اقدامات مهمی است که باید با جدیت دنبال شود، اما در کنار آن توجه به مدیریت مصرف و همراهی مردم از اهمیت ویژهای برخوردار است.
ایلیات بر لزوم بهرهگیری از ظرفیتهای موجود برای تامین زیرساخت های خدماتی تاکید کرد و افزود: نگاه فرابخشی و استفاده از ظرفیتهای مولدسازی میتواند بخشی از مشکلات مربوط به تامین زیرساختهای آب، برق و سایر خدمات مورد نیاز طرحهای توسعهای را برطرف کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با قدردانی از همکاری رسانهها و دستگاههای اجرایی در حوزه مدیریت مصرف آب اضافه کرد: عبور از شرایط کمآبی نیازمند مشارکت همگانی است و تحقق اهداف این حوزه تنها با تلفیق اقدامات اجرایی، فرهنگسازی مستمر و مدیریت صحیح مصرف امکانپذیر خواهد بود.














