هشت دهه تعهد و در مسیر آبادانی/ تولد ۸۰ سالگی فرمانداری نوشهر بر مردم مازندران مبارک +فیلم

ایرنا چهارشنبه 13 خرداد 1405 - 15:56
نوشهر - ایرنا - به بهانه پاسداشت سالروز تاسیس ۸۰ سالگی فرمانداری نوشهر و تقارن با عید غدیر خم امروز - چهارشنبه - آیینی در قالب دورهمی کارکنان این دستگاه دولتی در فرمانداری این شهرستان برگزار شد. در حاشیه این مراسم شاهرخ جهانشاهی فرماندار نوشهر با قرار گرفتن مقابل دوربین ایرنا ضمن گرامیداشت عید غدیر خم و تسلیت سالروز رحلت معمار کبیر انقلاب و شهادت رهبر شهید قائد توضیحاتی در این خصوص ارایه داد که در این فیلم می بینید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرمانداری شهرستان نوشهر براساس اسناد موجود روایتی که از تحول یک منطقه کوچک به یک کانون مستقل اداری، سیاسی و اقتصادی در قلب مازندران رخ داد تاریخچه استقرار فرمانداری در این خطه غربی استان به سال ۱۳۲۵ برمی گردد و آقای جهانگیر گرجی به عنوان نخستین فرمانداری بود که در آن بازه زمانی عهده دار چنین مسئولیتی شد.

نوشهر که با نام‌هایی چون «ده‌نو» یا «حبیب‌آباد» شناخته می‌شد، هویت اداری مستقلی نداشت و بر اساس قانون تقسیمات کشوری سال ۱۳۱۶، به عنوان بخشی از شهرستان شهسوار (تنکابن کنونی) اداره می‌شد. در آن دوران، ساکنان این منطقه برای پیگیری کوچک‌ترین امور اداری مجبور به طی مسافت‌های طولانی و دشوار تا مرکز شهرستان بودند.

براین اساس ۲ عامل زیرساختی بنیادین، سرنوشت این دیار را تغییر داد نخست، احداث و بهینه‌سازی جاده حیاتی چالوس و تکمیل تونل کندوان در سال ۱۳۱۷ که دسترسی به پایتخت را متحول کرد عامل دیگر تکمیل و بهره‌برداری از بندر تجاری نوشهر در سال ۱۳۱۸ که این منطقه را به دروازه واردات و صادرات دریایی تبدیل نمود. افزایش جمعیت، رونق اقتصادی و اهمیت راهبردی این منطقه، ضرورت ایجاد یک مرکزیت اداری مستقل را بیش از پیش آشکار ساخت.

سرانجام در پانزدهم خرداد ماه سال ۱۳۲۵ خورشیدی، نقطه عطفی در تاریخ این دیار رقم خورد براساس این اسناد، نوشهر به طور رسمی از شهرستان شهسوار جدا شد و به عنوان یک شهرستان مستقل ارتقا یافت و «فرمانداری نوشهر» تأسیس گردید.

فیلم / هشت دهه خدمت و تعهد در مسیر پیشرفت و آبادانی / تولد ۸۰ سالگی فرمانداری نوشهر

در آن زمان، حوزه استحفاظی این فرمانداری بسیار گسترده بود و علاوه بر خود نوشهر، مناطق چالوس، کلاردشت و بخش علم‌ده (رویان کنونی) را نیز در بر می‌گرفت. زنده‌یاد «جهانگیر گرجی» به عنوان نخستین فرماندار این شهرستان، بنای خدمت‌گزاری را در ساختمانی ساده و با امکاناتی بسیار محدود نهاد. پیشکسوتان آن دوران با وجود چالش‌های پس از جنگ جهانی دوم و کمبود امکانات، با تکیه بر تعهد و درایت، پایه‌های نظم و اعتماد عمومی را بنا نهادند.

در طول هشت دهه گذشته، کالبد و روح اداری این نهاد دگرگونی‌های بنیادینی را تجربه کرده است. فرمانداری نوشهر از عصر ماشین‌تحریر، کاغذ کاربن و بایگانی‌های فیزیکی در دهه‌های ۱۳۲۰ و ۱۳۳۰، به تدریج وارد عصر مدرنیته شد. در دهه ۱۳۶۰ و دوران دفاع مقدس، ماهیت کار این نهاد از دیوان‌سالاری صرف به مدیریت بحران و خدمت‌گزاری جهادی تغییر یافت. امروزه، با ورود به عصر دولت الکترونیک، فرمانداری نوشهر با بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند، داشبوردهای مدیریتی و فرآیندهای دیجیتال، به نهادی چابک، شفاف و پاسخگو تبدیل شده است.

امروز، فرمانداری نوشهر نه تنها به عنوان عالی‌ترین نماینده دولت در شهرستان، وظیفه هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی، نظارت بر شوراها و دهیاری‌ها، و مدیریت امور سیاسی، امنیتی، عمرانی و اجتماعی را بر عهده دارد، بلکه به عنوان پاسدار توسعه پایدار، در تلاش است تا تعادلی منطقی میان رشد اقتصادی و حفاظت از میراث گران‌بهای طبیعی منطقه، یعنی جنگل‌های هیرکانی و نوار ساحلی، برقرار سازد. این نهاد در هشتاد سال گذشته، همواره پل ارتباطی مستحکم و امین میان مردم شریف نوشهر و نظام اداری کشور بوده است.

فیلم / هشت دهه خدمت و تعهد در مسیر پیشرفت و آبادانی / تولد ۸۰ سالگی فرمانداری نوشهر

00:00
00:00
Download

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.