کیسه های نایلونی فروشگاهها دیگر رایگان نیست|رایگان نبودن کیسه‌های پلاستیکی به سود محیط زیست است؟

همشهری آنلاین چهارشنبه 13 خرداد 1405 - 17:45
از چند روز قبل کیسه پلاستیکی خرید قیمت پیدا کرد و فروشگاه‌ها هزینه کیسه پلاستیکی را هم با مشتری حساب می‌کنند. آیا این کار جنبه قانونی دارد و آیا باعث کاهش مصرف پلاستیک و آلودگی محیط زیست می‌شود؟

همشهری آنلاین_محمد سرابی: کارشناس محیط زیست و عضو شورای راهـــبردی سازمان محیط زیست در این باره به همشهری می‌گوید: کیسه پلاستیکی خود یک کالا است و کالا هم قیمت دارد چون برای تولید آن هزینه صرف شده است.

ابوعلی گلزاری می‌افزاید: با توجه به محدودیت اخیر در منابع پتروشیمی و در دسترس نبودن مواد اولیه پلاستیکی، هزینه تولید این کالا را بیشتر کرده است.

او می‌گوید: میتوان برای فروش این کیسه‌ها قیمت مصوب تعیین کرد اما این قیمت‌گذاری ممکن است اثرات بدتری داشته باشد. باید بگذاریم بازار قیمت را تعیین کنید.

گلزاری تاکید می‌کند: اگر به‌نظر مصرف‌کننده قیمت کیسه زیاد باشد در مراجعه بعدی به واحد صنفی همراه خودش یک کیسه یا زنبیل می‌برد.

او می‌گوید: در دهه‌های گذشته همان طور که قبلا شیر و نوشابه در شیشه فروخته می‌شد، خریدها هم با زنبیل انجام می رسد اما به تدریج کیسه‌های پلاستیکی جای آن را گرفت. مدتی قبل مشخص شد که سرانه مصرف کیسه پلاستیکی به ۸ تا ۱۱ کیسه در روز به ازای هر نفر هم رسیده که آمار زیادی بود ما جز ۱۰ کشوری شده بودیم که بیشترین زباله پلاستیکی را وارد محیط زیست می‌کردیم. ممکن است دریافت وجه برای این کیسه‌ها مصرف بی‌رویه آن‌ها را کاهش دهد.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.