استاندار فارس: احیای کارخانه آی‌تی‌آی شیراز، گامی راهبردی به سوی صنعت سبز است

ایرنا چهارشنبه 13 خرداد 1405 - 20:18
شیراز-ایرنا- استاندار فارس، احیای کارخانه آی‌تی‌آی شیراز را اقدامی با توجیه اقتصادی بالا و در مسیر توسعه صنایع سبز استان توصیف کرد و پرداخت حقوق کارگران و نوسازی ماشین‌آلات را ۲ اولویت اصلی برای راه‌اندازی مجدد این واحد تولیدی برشمرد.

به گزارش ایرنا، حسینعلی امیری عصر چهارشنبه در ششصد و ششمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید فارس با موضوع بررسی احیای کارخانه آی‌تی‌آی شیراز، با اشاره به ورود سرمایه‌گذار بومی برای احیای این واحد افزود: یک سرمایه‌گذار نیز از تهران متقاضی احیای این کارخانه بود که با آن موافقت نکردیم، زیرا معتقدم فردی که اهل این شهر و استان باشد، تعلق خاطر بیشتری به مردم و زادگاه خود دارد و از آنجا که مردم او را می‌شناسند، تلاش می‌کند شرمنده آنان نشود.

استاندار فارس با اشاره به مذاکرات انجام شده با سرمایه‌گذار بیان کرد: در جلسه‌ای که با سرمایه‌گذار داشتیم، اعلام کردم که برای ما حقوق کارگران در اولویت نخست قرار دارد و موضوع دوم که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، نوسازی ماشین‌آلات کارخانه است.

امیری ادامه داد: یکی از مشکلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم این است که محصولات تولیدی به دلیل فرسودگی و قدیمی بودن ماشین‌آلات، توان رقابت در بازارهای بین‌المللی را ندارند و از این رو نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات به عنوان یکی از شروط اصلی تعیین شده است.

همکاری همه دستگاه‌ها، لازمه احیای آی‌تی‌آی

نماینده عالی دولت در فارس، ضمن قدردانی از تلاش همه دستگاه‌ها و مجموعه‌های عضو کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و همچنین دستگاه قضایی استان در مسیر احیای کارخانه آی‌تی‌آی گفت: معتقدم احیا و راه‌اندازی این کارخانه اقدامی کاملا اقتصادی است و بسیاری از نیازهای استان و کشور از طریق تولیدات این واحد تامین خواهد شد.

امیری افزود: برای راه‌اندازی این واحد نیازمند همکاری تمامی مجموعه‌ها از جمله تامین اجتماعی، اتاق بازرگانی و شبکه بانکی هستیم و همه باید کمک کنند تا این واحد در چرخه تولید قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان صرفا به اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و دامداری متکی بود، اظهار کرد: در عین حال به صنایع خشن نیز اعتقادی ندارم، چرا که معتقدم استانی و شهری که به داشتن هوای پاک معروف است، برای حفظ جایگاه خود به عنوان مقصد گردشگری باید به سمت راه‌اندازی و احیای صنایع سبز حرکت کند.

استاندار فارس گفت: هر کسی که فعالیت خود را بر اساس اصول و قواعد انجام دهد، پیشرفت خواهد کرد و در غیر این صورت موفقیتی حاصل نخواهد شد، از این رو، همه امور باید مبتنی بر برنامه‌ریزی و دوراندیشی باشد.

فارس ظرفیت صنایع آب‌بر را ندارد

امیری افزود: فارس استانی پهناور است و هر یک از شهرستان‌های آن دارای مزیت‌های خاص خود هستند و لذا آمایش سرزمین باید بر اساس ظرفیت‌ها و مزیت‌های هر منطقه انجام شود.

وی ادامه داد: در دوره‌ای اقتصاد استان فارس بر پایه کشاورزی و دامداری استوار بود، اما به دلیل بروز خشکسالی و برداشت‌های غیرعلمی از منابع آب، این بخش با مشکلات فراوانی روبه‌رو شد.

وی اضافه کرد: امروز نیز استان به هیچ وجه ظرفیت توسعه صنایع خشن و آب‌بر را ندارد و شخصا هیچ اعتقادی به راه‌اندازی صنایع فولادی در استان ندارم.

نماینده عالی دولت در فارس تصریح کرد: در تمام کشورهای دنیا صنایع فولاد که از صنایع آب‌بر محسوب می‌شوند، در کنار اقیانوس‌ها و دریاها ایجاد می‌شوند و محصولات تولیدی آن‌ها نیز از همان مناطق صادر می‌شود.

ایستادگی در برابر فشارهای سیاسی با نگاه بلندمدت

امیری، با تاکید بر ضرورت نگاه بلندمدت در تصمیم‌گیری‌ها گفت: در این زمینه نباید تسلیم فشارهای سیاسی شویم، زیرا این فشارها موقتی هستند و باید با نگاهی دوراندیشانه به مسائل حکمرانی پرداخت.

وی، با بیان اینکه امروز دوره اظهارات پوپولیستی به پایان رسیده، افزود: دیگر مانند گذشته نیست که بتوان جامعه را با تصمیمات آنی، اتفاقی و بدون برنامه اداره کرد.

او ادامه داد: امروز زندگی ماشینی پیچیدگی‌های فراوانی ایجاد کرده و به اندازه‌ای بر زندگی مردم سایه افکنده که بدون برنامه، تفکر و تعقل حتی اداره یک خانواده نیز ممکن نیست.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.