به گزارش ایرنا، محمد مبیّن روز چهارشنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان کرمانشاه که با محوریت بررسی راهکارهای فنی و عمرانی ساماندهی نخالههای ساختمانی برگزار شد، افزود: قانون مدیریت پسماند وظایف هر یک از دستگاهها را بهطور شفاف مشخص کرده است و اگر مصوبات جلسات گذشته بهدرستی پیگیری و اجرایی میشد، امروز شاهد تکرار این مباحث نبودیم.
وی با بیان اینکه ناهماهنگی و انتقال مسئولیت به یکدیگر عامل اصلی اجرایی نشدن تصمیمات است، خواستار برگزاری جلسات کارشناسی مجزا برای رفع اختلافات بیندستگاهی شد و ادامه داد: هر دستگاه باید وظایف قانونی خود را به نحو احسن انجام دهد تا شاهد بهبود وضعیت زیستمحیطی شهر باشیم.
ضرورت ایجاد سایتهای جدید دفع پسماند
فرماندار کرمانشاه در ادامه به کمبود ظرفیت سایتهای دفع پسماند در این کلانشهر اشاره کرد و گفت: شهر کرمانشاه با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر، تنها یک سایت دفع پسماند (سراب نیلوفر) دارد که بههیچعنوان پاسخگوی نیاز فعلی نیست؛ ایجاد و جانمایی مکانهای جدید برای دفع و ساماندهی نخالهها و پسماندها وظیفه شهرداری است و باید در این زمینه با فوریت اقدام شود.
مبین با انتقاد از ضعف اطلاعرسانی در حوزه قوانین بازدارنده پسماند، افزود: در محورهای مواصلاتی و سطح شهر، هیچگونه بنر هشداردهندهای درباره مواد ۱۶ و ۲۰ قانون مدیریت پسماند نصب نشده است و مردم و رانندگان باید بدانند که تخلیه غیرمجاز پسماند و نخاله مشمول جرایم نقدی سنگین و توقیف وسیله نقلیه خواهد بود، پس اطلاعرسانی دقیق این قوانین میتواند نقش بسزایی در کاهش تخلفات داشته باشد.
تولید روزانه ۷۰۰ تن زباله در کرمانشاه و لزوم تفکیک از مبدا
فرماندار کرمانشاه با بیان اینکه اقدامات صورتگرفته در حوزه نوسازی ناوگان و جمعآوری پسماند، میزان رضایتمندی شهروندان نسبت به سال گذشته افزایش داده است، ادامه داد: در شهر کرمانشاه روزانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ تُن زباله تولید میشود و این حجم از زباله در سایت بازیافت به کود آلی و سوخت RDF تبدیل میشود که زمینهساز ایجاد درآمد پایدار است؛ با این حال فرهنگسازی برای تفکیک زباله از مبدا با همکاری صداوسیما و فعالان فضای مجازی ضرورتی انکارناپذیر است.
ساماندهی ورودیهای شهر از نخالههای ساختمانی
مبین بر لزوم پاکسازی ورودیهای شهر تاکید کرد و افزود: حجم انبوه نخاله در ورودیهای کرمانشاه، چهره نامناسبی به شهر داده است؛ تشکیل جلسه مشترک میان شهرداری، راهداری و پلیس راهور برای تعیین دقیق همپوشانی وظایف و ساماندهی ورودیها امری ضروری است و ایجاد مطالبه عمومی در حوزه مدیریت نخاله و آسفالت میتواند به پیشبرد اهداف شهری کمک کند.
به گزارش ایرنا، در این جلسه دستگاههای ذیربط گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت پسماند ارائه کرده و چالشهای فنی و عمرانی این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.
شهرستان کرمانشاه بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و در هشت منطقه شهرداری اداره میشود.
















