به گزارش پنجشنبه ایرنا، حسینعلی امیری در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با حضور احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی که در آستانه عید سعید غدیر خم برگزار شد، با تبریک این مناسبت به فرهنگیان و فعالان عرصه تعلیم و تربیت، غدیر را فراتر از یک واقعه تاریخی یا تفسیری خاص دانست و آن را نمادی از «برتری شایستگان» در اجتماع برشمرد.
استاندار فارس با اشاره به شخصیت جامع امیرالمؤمنین (ع)، اظهار کرد: شخصیت امام علی (ع) در تمام ساحتها، از شجاعت بیبدیل و عقلانیت تا حکمت و عدالت، الگویی است که حتی برای ناظر بیرونی و فارغ از تعصبات مذهبی نیز ممتاز و تحسینبرانگیز است.
امیری در این جلسه که به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، با اشاره به قاعده «ترجیح مفضول بر فاضل»، تاکید کرد که ولایت و رهبری، در تالار تاریخ، تبلور همین برتری و شایستگی است تا عدالت در جامعه برقرار شود.
وی با پیوند دادن این مفاهیم به جایگاه فرهنگیان، تصریح کرد: همانطور که در ساحت ولایت، شایستگی ملاک است، در نظام آموزشی نیز معلم باید شخصیتی فاضل باشد تا دیگران را وادار به تکریم کند.
نماینده عالی دولت در استان فارس گفت: معلمی تنها یک شغل نیست، بلکه رسالتی بسیار بزرگ است و از این رو تکریم فرهنگیان، پیششرط حفظ منزلت معلم است که این موضوع باید در جامعه نهادینه شود.
امیری با اشاره به اینکه سعادت یا شقاوت جامعه از مسیر نظام تعلیم و تربیت میگذرد، افزود: حل مسائل و مشکلات معلمان نباید صرفا به عنوان یک «تکلیف اداری» نگریسته شود، بلکه این موضوع یک مسئله انسانی است و ارتقای منزلت این قشر مهم، مسئولیتی است که همه در برابر آن متعهد هستند.
رئیس شورای آموزش و پرورش استان همچنین به پیامدهای فرهنگی و هویتی جنگهای اخیر کشور (جنگ دوازده روزه و جنگ رمضان) پرداخت و خاطرنشان کرد: هر جنگی در تاریخ، تاثیری عمیق بر موضوعات فرهنگی یک ملت برجای میگذارد؛ نوآوریها و احساسات وطنپرستانهای که در دل این نبردها شکل گرفت، نظیر قرارهای آموزشی و برگزاری کلاسهای درس در پارکها، منازل، مساجد، کتابخانهها، کوی و برزن، زیر چادرها و در دل طبیعت که شیوهای ایثارگرانه بود و معلمان فداکار فارس آن را به نمایش گذاشتند، جلوهای از غیرت ملی بود که باید در نظام آموزشی نهادینه شود و در برنامههای تربیتی مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر الزامآور بودن مصوبات شورای آموزش و پرورش، خواستار ارائه ایدههای نو توسط اعضای شورا برای ارتقای نظام آموزشی و توجه ویژه به مسائل مربوط به مدارس غیردولتی به عنوان بازوی اجرایی دولت در امر آموزش و پرورش شد و در خصوص مسائل عمرانی و مجوزهای ساختمانهای برخی مدارس، با اشاره به ضرورت بررسیهای کارشناسی توسط معاون عمرانی، راهکار نهایی را در صورت عدم حل، ارجاع به کمیسیون ماده پنج و شوراهای ذیصلاح دانست.
در ابتدای این جلسه کلاری مدیر کل آموزش و پرورش استان گزارشی از ارزیابی کلاسهای مجازی در ایام جنگ رمضان، تدوین درسنامههای آموزشی، قرارهای آموزشی و گامهای اجرایی کیفیت بخشی آموزشی در استان ارائه داد.
همچنین تاسیس ۲ آموزشگاه نمونه دولتی دوره متوسطه در شهرستانهای اقلید و زرقان و برگزاری برنامههای اوقات فراغت تابستانه با رعایت اصل پراکندگی و در نظر گرفتن اقتضائات مصوب شد.













