به گزارش ایرنا، در این اطلاعیه آمده است: طبق نتایج نمونهبرداریها و آزمایشهای انجامشده توسط آزمایشگاه مورد تأیید دانشگاه علوم پزشکی کرمان، آلودگی میکروبی در رودخانهها، قنوات، چشمهها و به طور کلی آبهای سطحی منطقه شناسایی و تأیید شده است.
بر این اساس، مصرف این منابع آبی میتواند موجب انتقال بیماریهای منتقله از آب و غذا و بروز علائم گوارشی شود؛ از اینرو از شهروندان، کارگران و گردشگران خواسته شده است از مصرف آب چشمهها، قنوات، رودخانهها و سایر منابع آب سطحی برای آشامیدن، تهیه یخ، شستوشوی مواد غذایی و پختوپز خودداری کنند.
شبکه بهداشت و درمان بردسیر همچنین تأکید کرد: تنها از آب آشامیدنی لولهکشی مورد تأیید برای آشامیدن و تهیه غذا استفاده شود و توصیههای بهداشتی از جمله شستوشوی مرتب دستها با آب و صابون، گندزدایی میوهها و سبزیجات، رعایت بهداشت مواد غذایی و نظافت و ضدعفونی سرویسهای بهداشتی و سطوح پرتماس با دقت رعایت شود.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: افرادی که دچار علائمی مانند اسهال، استفراغ، تهوع، درد شکم، تب یا سایر علائم بیماریهای گوارشی هستند، در اسرع وقت به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.
۱۱ خردادماه در اطلاعیه روابط عمومی اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کرمان آمده بود: پس از افزایش موارد دارای علائم گوارشی در شهر لالهزار بردسیر در استان کرمان و مراجعه ۸۱ نفر به درمانگاه، بررسیهای کارشناسی آغاز شده و همچنان ادامه دارد. احتمال نخست درباره منشا آلودگی، شکستگی لوله توزیع آب و نشت آلودگی از این طریق بوده است.
بر اساس اطلاعات ثبتشده در آن تاریخ؛ ۴۸ نفر از مراجعان در درمانگاه اقدامات درمانی و خدمات حمایتی دریافت کردهاند و ۳۳ نفر نیز پس از ویزیت سرپایی، اقدامات لازم را دریافت و ترخیص شدند.













