به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «محمدرضا عارف» در دیدار با «عبدالکریم حسینزاده» معاون توسعه روستایی رئیسجمهور و کارکنان این معاونت، ضمن تبریک عید غدیر خم و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی از جمله شهدای پانزده خرداد، جنگ تحمیلی و امام شهید انقلاب اسلامی، از زحمات و تلاشهای همه مدیران ادوار گذشته در حوزه توسعه مناطق روستایی و محروم قدردانی کرد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغههای جوانان انقلابی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، محرومیتزدایی بود و عدهای به صورت خودجوش و عدهای به صورت سازمان یافته به محرومیتزدایی روی آوردند که اوج آن تلاشها در جهاد سازندگی قابل مشاهده بوده و انصافا اقدامات خوبی برای محرومیتزدایی انجام شد اما با وجود تمام تلاشهای انجام شده در طول سالیان گذشته، هنوز مناطق محروم زیادی در کشور داریم. اگر عملکرد ما در این زمینه موفقیتآمیز بود چرا امروز باید سازمانی به نام معاونت روستایی و توسعه مناطق محروم داشته باشیم؟
معاون اول رئیسجمهور ادامه داد: به نظر میرسد که به دلیل برنامههای نادرست، موازی کاری و نداشتن راهبرد درست محرومیتزدایی به معنای واقعی اتفاق نیفتاده است و هنوز مناطق محروم زیادی داریم. باید بررسی کنیم چرا برخلاف ارزشهای انقلاب اسلامی و ارزشهای رهبران این انقلاب، همچنان در زمینه توسعه روستایی مشکلات زیادی داریم؟
عارف با بیان اینکه تصدیگری یکی از دلایل محرومیتزایی است، گفت: مسئولان حوزه محرومیتزدایی باید به جای تصدیگری، سیاستگذاری کرده و ناظر اجرای سیاستها باشند و تا جای ممکن کارها را به خود مردم واگذار کنند نه خودشان اینکه مجری باشند.
معاون اول رئیسجمهور با اشاره به لزوم آسیبشناسی عملکرد دولتها در زمینه محرومیتزدایی در سالهای گذشته، افزود: خدمترسانی وظیفه همه است و نباید به خاطر رساندن امکاناتی از قبیل برق، آب یا گاز به روستاها سر مردم آن مناطق منت بگذاریم زیرا وظایف خود را انجام دادهایم. اگر در برخی حوزهها هم کم کاری شده، باید برنامه و راهبرد مشخصی برای رفع کاستیها تعیین شده تا محرومیتزدایی به معنای واقعی محقق شود.
عارف با مرور خاطراتی از امام شهید انقلاب اسلامی که منجر به تشکیل بنیاد ملی نخبگان شد، گفت: ماموریت این بنیاد کشف استعدادها در تمام مناطق کشور از جمله مناطق محروم و هدایت و حمایت از این نخبگان بود. اگر این استعدادها کشف شوند حتی از مناطق محروم میتوان مدیران برجستهای بدست آورد.
معاون اول رئیسجمهور در پایان گفت: ما باید برای مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها برنامههای راهبری و علمی داشته باشیم و از فناوریهای نوین و دانش برای رونق دادن به زندگی و کسب و کار در روستاها استفاده کنیم.
روستاها باید محل فرصت و امید به آینده باشد
«عبدالکریم حسینزاده» معاون اول رئیسجمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم نیز در این دیدار تاکید کرد: باید یک سوءتفاهم را از ابتدا برطرف کنیم. هدف ما بازگرداندن مردم به روستاها با بخشنامه و دستور نیست. هیچکس با اجبار به روستا بازنمیگردد. مردم زمانی به روستا بازمیگردند که روستا محل امید، فرصت و آینده باشد.
وی با تاکید بر اینکه متأسفانه در دهههای گذشته توسعه را عمدتاً با توسعه شهرها اشتباه گرفتهایم، خاطر نشان کرد: نتیجه آن شد که بسیاری از روستاها نیروی انسانی، سرمایه و حتی بخشی از هویت اقتصادی خود را از دست دادند و شهرها نیز با حاشیهنشینی، ترافیک، آلودگی و فشار بر زیرساختها مواجه شدند.
معاون رئیسجمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم با اشاره به اینکه مهاجرت معکوس محصول توسعه روستاست، نه هدف آن، ادامه داد: در دولت چهاردهم به دنبال آن هستیم که روستا به کانون تولید ثروت تبدیل کنیم. اینترنت پرسرعت، انرژیهای تجدیدپذیر، گردشگری روستایی، صنایع تبدیلی، اقتصاد دیجیتال، کشاورزی دانشبنیان و صندوقهای توسعه محلی بخشی از این رویکرد جدید است.
روستا باید نماد تولید ثروت و ارزش باشد
حسینزاده افزود: اعتقاد ما این است که اگر جوان روستایی بتواند در زادگاه خود شغل، درآمد، آموزش و کیفیت زندگی مناسب داشته باشد، نه تنها مهاجرت کاهش پیدا میکند بلکه شاهد بازگشت بخشی از سرمایه انسانی کشور به روستاها خواهیم بود. روستا نباید نماد محرومیت باشد؛ روستا باید نماد تولید ثروت و ارزش باشد و این راهکار نهایی است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: موازی کاریهای چندین گانه، برداشتهای غلط فلسفی درباره توسعه و محرومیت زدایی و برخی چالشهای اعتباری و اداری مانع فرآیند توانمندسازی و آبادانی پایدار روستا و عشایر هستند.
تاکید بر ضرورت تصویب سند راهبردی توسعه روستایی
وی در این نشست ضمن قدردانی از حمایتهای مداوم دکتر عارف نسبت به مساله روستاها و توانمندسازی روستاییان، عشایر و شهرستانهای مرزی و مناطق کم برخوردار، عنوان کرد: تصویب سند راهبردی توسعه روستایی و مناطق کم برخوردار در هیات دولت برای حل یکبار برای همیشه حکمرانی و رفع موازی کاریهای مختلف در این حوزه لازم است.
با عنایت به سیاستهای جدید معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در راستای تثبیت جمعیت روستایی و ارتقاء معیشت روستاییان، اعتبارات براساس دو هدف برنامه ریزی و هزینه خواهد شد؛ ایجاد و توسعه زیر ساختهای اشتغال و سرمایه گذاری در تولید به منظور ارتقاء ظرفیتها و پتانسیلهای رشد اقتصادی روستاها ومناطق محروم کشور و افزایش توان جوامع محلی در جهت ارتقا شاخصهای پیشرفت و آبادانی و رفع فقر در روستاها و مناطق محروم و تثبیت جمعیت روستایی.










