معاون وزیر نیرو: چهار برابر شدن ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دولت چهاردهم + فیلم

ایرنا پنج شنبه 14 خرداد 1405 - 15:11
شهرری - ایرنا - معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو از افزایش بیش از چهار برابری ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از ابتدای دولت چهاردهم خبر داد و گفت: توسعه این بخش در کنار افزایش ظرفیت تولید برق و مدیریت مصرف، از محورهای اصلی برنامه وزارت نیرو برای عبور از اوج مصرف تابستان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یزدان رضایی روز پنجشنبه در حاشیه مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در شهرستان ری با بیان اینکه اکنون بیش از ۱۰۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب‌شده تولید برق در کشور وجود دارد، گفت: در حوزه توسعه انرژی‌های پاک نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده و ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور (تبدیل انرژی های اولیه طبیعت به برق) نسبت به ابتدای دولت چهاردهم بیش از چهار برابر افزایش یافته است.

کاهش سه درصدی مصرف برق

وی با تأکید بر نقش مردم در مدیریت مصرف انرژی گفت: در دهه‌های گذشته به طور متوسط سالانه حدود ۵.۸ درصد رشد مصرف برق در کشور ثبت می‌شد، اما در سال گذشته برای نخستین بار نه تنها رشد مصرف متوقف شد بلکه حدود سه درصد کاهش مصرف برق نیز به ثبت رسید.

رضایی افزود: این دستاورد نتیجه همراهی مردم با برنامه‌های مدیریت مصرف بوده و امیدواریم در تابستان امسال نیز این همکاری ادامه یابد تا شرایط تأمین آب و برق با آرامش بیشتری مدیریت شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو در ادامه درباره وضعیت تأمین برق کشور گفت: برنامه‌ریزی برای عبور موفق از اوج مصرف آب و برق در تابستان ۱۴۰۵ از پایان پیک مصرف سال گذشته و از ابتدای مهرماه آغاز شد و این برنامه‌ها با دقت در حال اجرا است.

00:00
00:00
Download

رضایی ادامه داد: در میانه اجرای این برنامه‌ها با تهاجم دشمن صهیونیستی مواجه شدیم، اما حتی در آن شرایط نیز هیچ‌یک از پروژه‌های آماده‌سازی برای تابستان متوقف نشد و فعالیت‌ها با قدرت ادامه یافت.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو همچنین به برنامه‌های تشویقی برای کاهش مصرف اشاره کرد و گفت: بر اساس ابلاغیه وزارت نیرو، هر شهروندی که مصرف آب خود را نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۰ درصد کاهش دهد، مشمول ۲۰ درصد بخشودگی در قبض آب‌بها خواهد شد.

رضایی ادامه داد: در بخش برق نیز اگر مشترکان مصرف خود را نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش دهند، ۳۰ درصد تخفیف در بهای برق برای آنان در نظر گرفته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این مشوق‌ها و با احساس مسئولیتی که در میان مردم ایران وجود دارد، فرهنگ صرفه‌جویی و مصرف بهینه بیش از گذشته تقویت شود و تابستان پیش رو با کمترین تنش در تأمین آب و برق سپری شود.

رضایی با گرامیداشت یاد شهدای خدمت صنعت آب و برق اظهار کرد: در جریان جنگ نابرابر رژیم صهیونیستی و آمریکایی، ۱۲ نفر از کارکنان صنعت آب و برق در حین خدمت‌رسانی در محل کار خود به شهادت رسیدند که یاد و خاطره آنان را گرامی می‌داریم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای پایداری خدمات در مراسم ارتحال امام (ره) افزود: با تلاش همکاران در صنعت آب و برق، پایداری خدمات آب و برق برای مراسم امروز به خوبی تأمین شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

شهرستان ری و حرم مطهر امام خمینی (ره) در جنوب استان تهران واقع شده است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.