به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدجواد کولیوند روز پنجشنبه در نشست مدیریت مصرف بهینه انرژی استان سمنان در استانداری با اشاره به رویکرد استان در حوزه توسعه انرژیهای تجدیدپذیر افزود: بر اساس هدفگذاریها، استان سمنان دستیابی به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی تا پایان خرداد و ۴۵۰ مگاوات تا پایان شهریورم را با جدیت دنبال میکند و تمامی دستگاههای مسوول باید برای تحقق این اهداف همکاری لازم را داشته باشند.
استاندار سمنان به روند توسعه نیروگاههای خورشیدی در استان اشاره کرد و گفت: طی ماههای گذشته بخش قابل توجهی از طرحهای بلاتکلیف تعیین تکلیف شد و برای تسریع در اجرای پروژهها، کمیتههای تخصصی مامور بررسی وضعیت طرحها، تعیین تکلیف زمینها و رفع موانع سرمایهگذاری شدهاند.
کولیوند با تأکید بر لزوم تسریع در فرآیند اجرای نیروگاههای خورشیدی خاطرنشان کرد: تصمیمات کمیتههای تخصصی باید با سرعت عملیاتی شود و از طولانی شدن روند بررسیها جلوگیری شود و همچنین طرحهایی که در مهلتهای تعیینشده اقدامی برای اجرا نداشتهاند باید تعیین تکلیف شوند تا فرصت سرمایهگذاری برای متقاضیان جدید فراهم شود.
استاندار سمنان با بیان اینکه توسعه تولید انرژی و مدیریت مصرف باید بهصورت همزمان دنبال شود، گفت: افزایش ظرفیت نیروگاههای خورشیدی در کنار اجرای برنامههای بهینهسازی مصرف، مسیر موثری برای کاهش ناترازی انرژی و تأمین پایدار نیازهای استان خواهد بود.
وی یادآور شد: مدیریت مصرف انرژی و تسریع در توسعه نیروگاههای خورشیدی، دو محور اصلی برنامهریزی حوزه انرژی استان سمنان است.
هدفگذاری دولت برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف انرژی
استاندار سمنان گفت: کاهش ۱۵ درصدی مصرف انرژی با اجرای برنامههای بهینهسازی، رعایت مقررات ملی ساختمان و مشارکت همه دستگاهها پیگیری میشود و در کنار آن، تعیین تکلیف طرحهای نیروگاه خورشیدی و توسعه ظرفیت تولید انرژی با سرعت بیشتری در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به تکالیف تعیینشده در حوزه صرفهجویی انرژی گفت: کاهش ۱۵ درصدی مصرف انرژی از موضوعات مهمی است که در سطح ملی مورد تأکید قرار دارد و دستگاههای اجرایی باید با برنامهریزی منسجم و اقدامات عملیاتی در مسیر تحقق این هدف حرکت کنند.
وی با بیان اینکه اگرچه سهم ساختمانهای اداری در مصرف کل انرژی کشور محدود است، افزود: با این وجود باید تمام ظرفیتها برای ایجاد صرفهجویی بهکار گرفته شود و اقدامات انجامشده در حوزه انرژی خورشیدی، بهینهسازی تجهیزات، مصرف برق و گاز و رعایت استانداردها با جدیت بیشتری دنبال شود.
تدوین جدول زمانبندی برنامههای کاهش مصرف
استاندار سمنان بر ضرورت ارزیابی مستمر عملکرد دستگاهها تاکید کرد و گفت: علاوه بر اجرای برنامهها، لازم است روند اقدامات توسط دستگاههای مسوول و مجموعه مدیریت و برنامهریزی استان مورد پایش و ارزیابی قرار گیرد تا میزان پیشرفت و اثربخشی برنامههای کاهش مصرف بهصورت دقیق مشخص شود.
استاندار سمنان، تدوین جدول زمانبندی مشخص برای اجرای برنامههای کاهش مصرف را خواستار شد و افزود: دستگاههای اجرایی و نهادهای تخصصی از جمله راه و شهرسازی، نظام مهندسی و سایر بخشهای مرتبط باید مسوولیتهای خود را بهصورت شفاف مشخص کرده و روند اجرای اقدامات را بر اساس برنامهای زمانبندیشده دنبال کنند.
به گزارش ایرنا، با همافزایی دستگاههای اجرایی و اهتمام مجموعه دولت در استان، طی یک سال اخیر بیش از ۷۰ هزار میلیارد ریال سرمایهگذاری جدید در حوزه احداث نیروگاههای خورشیدی انجام شد و ظرفیت تولید انرژی خورشیدی استان به ۲۸۰ مگاوات افزایش یافته است.
قراردادهای متعدد برای احداث نیروگاههای تجدیدپذیر به ظرفیت سههزار و ۸۰۰ مگاوات منعقد شده است. این قراردادها بهصورت ماهانه پایش و پالایش میشوند و تاکنون حدود پنج هزار هکتار از اراضی استان برای توسعه نیروگاههای خورشیدی اختصاص یافته است.













