هدفگذاری سمنان برای دستیابی به ۴۵۰ مگاوات انرژی پاک تا پاییز 

ایرنا پنج شنبه 14 خرداد 1405 - 15:40
سمنان - ایرنا - استاندار سمنان گفت: طرح‌های متعددی با جدیت برای توسعه انرژی خورشیدی در استان در دست اجراست و چشم‌انداز تعیین‌شده تا پاییز دستیابی به ۴۵۰ مگاوات برق از انرژی پاک است. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدجواد کولیوند روز پنجشنبه در نشست مدیریت مصرف بهینه انرژی استان سمنان در استانداری با اشاره به رویکرد استان در حوزه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر افزود: بر اساس هدف‌گذاری‌ها، استان سمنان دستیابی به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی تا پایان خرداد و ۴۵۰ مگاوات تا پایان شهریورم را با جدیت دنبال می‌کند و تمامی دستگاه‌های مسوول باید برای تحقق این اهداف همکاری لازم را داشته باشند.

استاندار سمنان به روند توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در استان اشاره کرد و گفت: طی ماه‌های گذشته بخش قابل توجهی از طرح‌های بلاتکلیف تعیین تکلیف شد و برای تسریع در اجرای پروژه‌ها، کمیته‌های تخصصی مامور بررسی وضعیت طرح‌ها، تعیین تکلیف زمین‌ها و رفع موانع سرمایه‌گذاری شده‌اند.

کولیوند با تأکید بر لزوم تسریع در فرآیند اجرای نیروگاه‌های خورشیدی خاطرنشان کرد: تصمیمات کمیته‌های تخصصی باید با سرعت عملیاتی شود و از طولانی شدن روند بررسی‌ها جلوگیری شود و همچنین طرح‌هایی که در مهلت‌های تعیین‌شده اقدامی برای اجرا نداشته‌اند باید تعیین تکلیف شوند تا فرصت سرمایه‌گذاری برای متقاضیان جدید فراهم شود.

استاندار سمنان با بیان اینکه توسعه تولید انرژی و مدیریت مصرف باید به‌صورت همزمان دنبال شود، گفت: افزایش ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی در کنار اجرای برنامه‌های بهینه‌سازی مصرف، مسیر موثری برای کاهش ناترازی انرژی و تأمین پایدار نیازهای استان خواهد بود.

وی یادآور شد: مدیریت مصرف انرژی و تسریع در توسعه نیروگاه‌های خورشیدی، دو محور اصلی برنامه‌ریزی حوزه انرژی استان سمنان است.

هدفگذاری دولت برای کاهش ۱۵ درصدی مصرف انرژی

استاندار سمنان گفت: کاهش ۱۵ درصدی مصرف انرژی با اجرای برنامه‌های بهینه‌سازی، رعایت مقررات ملی ساختمان و مشارکت همه دستگاه‌ها پیگیری می‌شود و در کنار آن، تعیین تکلیف طرح‌های نیروگاه خورشیدی و توسعه ظرفیت تولید انرژی با سرعت بیشتری در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به تکالیف تعیین‌شده در حوزه صرفه‌جویی انرژی گفت: کاهش ۱۵ درصدی مصرف انرژی از موضوعات مهمی است که در سطح ملی مورد تأکید قرار دارد و دستگاه‌های اجرایی باید با برنامه‌ریزی منسجم و اقدامات عملیاتی در مسیر تحقق این هدف حرکت کنند.

وی با بیان اینکه اگرچه سهم ساختمان‌های اداری در مصرف کل انرژی کشور محدود است، افزود: با این وجود باید تمام ظرفیت‌ها برای ایجاد صرفه‌جویی به‌کار گرفته شود و اقدامات انجام‌شده در حوزه انرژی خورشیدی، بهینه‌سازی تجهیزات، مصرف برق و گاز و رعایت استانداردها با جدیت بیشتری دنبال شود.

تدوین جدول زمان‌بندی برنامه‌های کاهش مصرف

استاندار سمنان بر ضرورت ارزیابی مستمر عملکرد دستگاه‌ها تاکید کرد و گفت: علاوه بر اجرای برنامه‌ها، لازم است روند اقدامات توسط دستگاه‌های مسوول و مجموعه مدیریت و برنامه‌ریزی استان مورد پایش و ارزیابی قرار گیرد تا میزان پیشرفت و اثربخشی برنامه‌های کاهش مصرف به‌صورت دقیق مشخص شود.

استاندار سمنان، تدوین جدول زمان‌بندی مشخص برای اجرای برنامه‌های کاهش مصرف را خواستار شد و افزود: دستگاه‌های اجرایی و نهادهای تخصصی از جمله راه و شهرسازی، نظام مهندسی و سایر بخش‌های مرتبط باید مسوولیت‌های خود را به‌صورت شفاف مشخص کرده و روند اجرای اقدامات را بر اساس برنامه‌ای زمان‌بندی‌شده دنبال کنند.

به گزارش ایرنا، با هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی و اهتمام مجموعه دولت در استان، طی یک سال اخیر بیش از ۷۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری جدید در حوزه احداث نیروگاه‌های خورشیدی انجام شد و ظرفیت تولید انرژی خورشیدی استان به ۲۸۰ مگاوات افزایش یافته است.

قراردادهای متعدد برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ظرفیت سه‌هزار و ۸۰۰ مگاوات منعقد شده است. این قراردادها به‌صورت ماهانه پایش و پالایش می‌شوند و تاکنون حدود پنج هزار هکتار از اراضی استان برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی اختصاص یافته است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.