به گزارش ایرنا، تنش آبی به یکی از مهمترین دغدغههای مدیران و شهروندان دماوند تبدیل شده است، شهرستانی که بخش عمده آب شرب، کشاورزی و خدماتی خود را از منابع زیرزمینی تأمین میکند، اکنون با فشار فزاینده بر این ذخایر روبرو است.
آب کم، مصرف زیاد
به گفته اسماعیل حیدری آزاد فرماندار شهرستان دماوند در نشست بررسی تنش آبی این شهرستان، خشکسالیهای سالهای گذشته، تغییرات اقلیمی، برداشتهای بیرویه و چاههای غیرمجاز از مهمترین عوامل کاهش ذخایر آب زیرزمینی هستند.
وی اضافه کرد: همزمان رشد جمعیت و توسعه ساختوساز در سالهای اخیر تقاضا برای آب را افزایش داده و فاصله میان منابع و مصارف را بیشتر کرده است.
تأثیر مستقیم کاهش منابع آبی بر زندگی مردم
فرماندار شهرستان دماوند افزود: هرگونه کاهش در پایداری منابع آب میتواند زندگی روزمره شهروندان، کشاورزان و فعالان اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد.
حیدری آزاد یادآورشد: بخش کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرفکننده آب بیش از دیگر بخشها در معرض پیامدهای کمآبی قرار دارد و ادامه روند فعلی میتواند هزینه تولید و بهرهوری را تحت تأثیر قرار دهد.
زیرساختهایی که نیاز به نوسازی دارند
فرماندار دماوند فرسودگی شبکه توزیع آب را یکی از چالشهای مهم شهرستان دانست و خواستار تأمین اعتبارات لازم برای نوسازی شبکه شد.
وی همچنین از پیگیری برای تکمیل پروژه فاضلاب دماوند خبر داد و گفت: این طرح به عنوان یکی از طرح های زیرساختی در حوزه توسعه و همچنین کاهش بحران آب نیازمند مشارکت بخش خصوصی و دولت به عنوان دو بخش مهم جامعه است.
حیدری آزاد یادآورشد: بر این اساس در صورت تأمین نیمی از اعتبار توسط بخش خصوصی، دولت مابقی اعتبار را تأمین میکند.
توسعه یا بحران؟
کارشناسان سالهاست هشدار میدهند توسعه شهری بدون توجه به ظرفیت منابع آب پایدار نخواهد بود.
دماوند اکنون در نقطهای قرار گرفته که تصمیمهای امروز درباره ساختوساز، مدیریت مصرف، اصلاح الگوی کشت، بازچرخانی آب و توسعه زیرساختها میتواند وضعیت منابع آبی سالهای آینده را تعیین کند.
تنش آبی در دماوند دیگر یک هشدار صرف نیست؛ بلکه به مسئلهای توسعهای تبدیل شده که مدیریت آن نیازمند مشارکت مردم، اصلاح سیاستهای توسعه شهری، نوسازی زیرساختها و حفاظت جدی از منابع زیرزمینی است.














