بر اساس گزارشهای فنی، این ویروس از طریق استنشاق گرد و غبار آلوده به ترشحات جوندگان، تماس مستقیم با سطوح آلوده و یا گزش منتقل میشود که رعایت پروتکلهای دقیق برای پیشگیری از آن ضروری است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با صدور ابلاغیهای به رؤسای دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، بر ضرورت تقویت پروتکلهای بهداشتی و نظارت دقیق بر ایمنی سایتهای دفن پسماند بهمنظور مقابله با تهدیدات ناشی از «هانتاویروس» و سایر بیماریهای مرتبط با جوندگان تأکید کرد.
به گزارش ایسنا، با توجه به حساسیت شرایط کاری در سایتهای دفن پسماند و فراهم بودن بستر مناسب برای تکثیر و تجمع جوندگان، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، با ابلاغ دستورالعملی بر لزوم اجرای راهکارهای پیشگیرانه جهت حفاظت از سلامت پرسنل اجرایی، خدماتی و پیمانکاران این مراکز تأکید کرد.
در این دستورالعمل، سایتهای دفن پسماند بهعنوان نقاط پرخطر از نظر انتقال بیماریهای ویروسی، بهویژه «هانتاویروس» (عامل سندرم ریوی و تبهای خونریزیدهنده) شناسایی شدهاند.
بر اساس گزارشهای فنی، این ویروس از طریق استنشاق گرد و غبار آلوده به ترشحات جوندگان، تماس مستقیم با سطوح آلوده و یا گزش منتقل میشود که رعایت پروتکلهای دقیق برای پیشگیری از آن ضروری است.
محورهای کلیدی این دستورالعمل برای اجرا در واحدهای تابعه دانشگاههای علوم پزشکی شامل موارد زیر است:
مدیریت جمعیت جوندگان:
اجرای مستمر برنامههای طعمهگذاری و لانه کوبی برای کنترل کانونهای تکثیر جوندگان.
صیانت از سلامت کارکنان (PPE):
الزامی شدن استفاده از تجهیزات حفاظت فردی استاندارد شامل ماسکهای تنفسی N95، دستکشهای مقاوم، لباسهای پوشیده و تجهیزات محافظ چشم در محیطهای پرخطر.
مدیریت پسماند و کنترل گرد و غبار:
اجرای سیستمهای نوین پوششدهی روزانه، پرهیز از خشکروبی و مرطوبسازی محیط پیش از جابجایی پسماندها برای جلوگیری از انتشار ذرات آلوده در هوا.
گندزدایی و بهداشت فردی:
استفاده از محلولهای ضدعفونیکننده مناسب برای سطوح و تأکید بر شستشوی اصولی دستها.
آموزش همگانی:
برگزاری دورههای آموزشی مداوم برای کارکنان جهت شناسایی علائم بیماری، شناخت راههای انتقال و نحوه صحیح مواجهه با تهدیدات زیستی در سایتهای دفن زباله.
به گزارش وبدا، دکتر رئیسی با تأکید بر نقش حیاتی این اقدامات در حفظ سلامت عمومی، از دانشگاههای علوم پزشکی خواست تا ضمن نظارت دقیق بر اجرای این پروتکلها در واحدهای تابعه، گزارش اقدامات تقویتکننده در این سایتها را بهصورت منظم ارائه نمایند. این اقدام گامی مهم در جهت ایمنسازی محیطهای شغلی پرخطر و پیشگیری از شیوع بیماریهای نوپدید و مشترک میان انسان و حیوان محسوب میشود.
منبع خبر "
عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.