لاوروف: جنگ آمریکا علیه ایران برای کنترل بازارهای انرژی است

ایرنا پنج شنبه 14 خرداد 1405 - 21:15
تهران- ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پنجشنبه گفت که حمله و جنگ آمریکا علیه ایران برای کنترل بر بازارهای انرژی نشات می‌گیرد.

به گزارش ایرنا به نقل از تاس، لاوروف اظهار کرد: آمریکایی‌ها در مقطعی پیشنهاد دادند که به طور ۵۰-۵۰ با ایران تنگه هرمز را کنترل کنند.

وی افزود: بار دیگر همه چیز بر سر نفت و کنترل بر بازارهای انرژی دنیاست. اما این مساله موجب مشکلات و زیان‌های گسترده، از جمله برای کشورهای عربی می‌شود.

وزیر خارجه روسیه همچنین درباره جنگ اوکراین نیز گفت که اروپا و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین کنترل روسیه بر سرزمین‌های جدید در منطقه دونباس را به رسمیت نخواهند شناخت و برای بازگرداندن آنها از طریق نظامی تلاش خواهند کرد.

وی افزود: زلنسکی علنا اعلام کرده است - و اروپا نیز از او حمایت می‌کند - که هیچ چیزی را به رسمیت نمی‌شناسد و گفته که «ما جنگ را متوقف خواهیم کرد، تجدید قوا خواهیم کرد و سپس به بازپس‌گیری این سرزمین‌ها ادامه خواهیم داد تا رژیم نازی در آنجا حفظ شود، یا بهتر است بگوییم احیا شود.»

علاوه بر این، لاوروف تصریح کرد که واشنگتن بر خلاف پیشنهادهایی که در اوت سال گذشته در دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ رئیسان جمهوری روسیه و اوکراین در آلاسکا مطرح شد، عمل می‌کند.

لاوروف افزود: پوتین در آن نشست پیشنهادهای ترامپ را برای گام‌های اولیه‌ای که امکان توقف خصومت‌ها و آغاز مذاکرات در مورد همه جنبه‌های یک توافق سیاسی را فراهم می‌کرد، پذیرفت.

لاوروف تاکید کرد: اما عجیب است که پس از موافقت ما با پیشنهاد آمریکا آنها موضع خود را تغییر دادند. آنها به جای ترویج همان پیشنهادها در روابط خود با اوکراینی‌ها، اکنون وانمود می‌کنند که طرفین باید خودشان مسائل را حل و فصل کنند.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.