به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، وزارت خارجه آمریکا بامداد جمعه در بیانیهای اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده کمکها و حمایتهای اضطراری از بولیوی را افزایش میدهد.
این وزارتخانه گفت که مارکو روبیو وزیر خارجه آمریکا «تاکید کرد که دولت ترامپ همچنان در کنار بولیوی خواهد ایستاد و برای ثبات، امنیت و آیندهای بهتر برای همه بولیویاییها تلاش میکند.
پیت هگست وزیر جنگ آمریکا نیز پنجشنبه شب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: وزارت جنگ و ائتلاف ضد کارتلهای آمریکا (A۳C) هرگونه تلاش برای سرنگونی دولت مشروع رئیس جمهور رودریگو پاز در بولیوی را رد میکنند.
وی با بیان اینکه «ایالات متحده نظارهگر است» افزود: بولیوی نباید اجازه دهد که طعمه سلطه نارکو-تروریسم در منطقه شود.
هگست تصریح کرد: ما به حمایت از شرکای خود در A۳C از جمله بولیوی ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که تروریستهای مواد مخدر از سود بردن از مرگ و ویرانی در نیمکره ما منصرف میشوند.
ترامپ در ماه مارس در نشستی با حضور سران کشورهای نیمکره غربی تشکیل ائتلاف سیاسی و نظامی چندملیتی A۳C را برای مقابله با جرایم سازمانیافته فراملیتی از جمله کارتلهای مواد مخدر اعلام کرد.
بولیوی در هفتههای گذشته صحنه اعتراضات گسترده و انسداد جادهها از سوی اتحادیههای کشاورزان، حامیان اوو مورالس رئیسجمهور پیشین و دیگر گروههای مخالف دولت بوده است.
معترضان حل بحران اقتصادی و کنارهگیری رودریگو پاز را خواستار شدهاند؛ رئیسجمهوری که تنها ۶ ماه از آغاز فعالیت دولتش میگذرد.
اعتراضات عمدتاً در لاپاز و شهر الآلتو متمرکز بوده اما به مناطق اورورو، کوچابامبا، پوتوسی، سانتا کروز و چوکیساکا نیز گسترش یافته است.
تداوم انسداد جادهها موجب کمبود مواد غذایی، سوخت و تجهیزات پزشکی از جمله اکسیژن درمانی شده است.









