روند واکسیناسیون دام علیه تب برفکی در چهارمحال و بختیاری

ایرنا جمعه 15 خرداد 1405 - 09:44
شهرکرد- ایرنا- رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تداوم برنامه‌های پیشگیری و کنترل تب برفکی در استان گفت: با وجود پایان فاز سراسری واکسیناسیون، مایه‌کوبی دام‌ها علیه این بیماری همچنان ادامه دارد و دامداران نسبت به رعایت ضوابط بهداشتی و گزارش سریع موارد مشکوک به دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

محمد یزدانبخش روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی در خصوص بیماری تب برفکی در استان چهارمحال و بختیاری افزود: تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار واگیردار در نشخوارکنندگان از جمله گاو، گوسفند و بز است که از قدرت انتشار بالایی برخوردار است و می‌تواند خسارت‌های اقتصادی قابل توجهی به صنعت دامپروری وارد کند.

وی اظهار داشت: واکسیناسیون، رعایت اصول بهداشتی و اجرای ضوابط قرنطینه‌ای از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری و کنترل این بیماری به شمار می‌رود.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اقدامات انجام‌شده در سال گذشته گفت: طی ۲ فاز سراسری واکسیناسیون، بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نوبت سر دام سبک و بیش از ۱۷۳ هزار نوبت سر دام سنگین علیه بیماری تب برفکی در استان مایه‌کوبی شد.

وی ادامه داد: به منظور واکسیناسیون دام‌های عشایر مستقر در استان خوزستان نیز در ۲ مرحله گروه‌های دامپزشکی به این استان اعزام شدند و بخشی از دام‌های عشایری زیرپوشش مایه‌کوبی قرار گرفتند.

یزدانبخش با اشاره به چالش‌های موجود در کنترل بیماری تصریح کرد: تغییر سویه‌ ویروس عامل بیماری، ورود و رخداد تب برفکی با سویه‌ نوظهور و غیربومی در کشور، استقبال نکردن برخی دامداران از مایه‌کوبی دام‌های خود، تردد غیرمجاز دام و سایر عوامل موجب شده است مواردی از بیماری در تعدادی از واحدهای استان گزارش شود.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد این موارد بیشتر همزمان با ورود دام‌های عشایری به استان رخ داده است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر ضرورت هوشیاری دامداران گفت: با وجود اتمام فاز سراسری واکسیناسیون، عملیات مایه‌کوبی دام‌ها علیه بیماری تب برفکی همچنان ادامه دارد و دامداران باید همکاری لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک از جمله تاول و زخم در محوطه دهانی دام، لَنگش و آبریزش دهان باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن موضوع را به شبکه دامپزشکی محل اطلاع دهند.

یزدانبخش تاکید کرد: همچنین لازم است دام یا گله درگیر از سایر دام‌ها جدا شده و از هرگونه ارتباط آن با سایر دام‌ها و دامداران جلوگیری شود تا از گسترش بیماری و ایجاد کانون‌های جدید تب برفکی پیشگیری شود.

به گزارش ایرنا، تب برفکی از بیماری‌های بسیار واگیردار دام به‌شمار می‌رود که هرچند مشترک با انسان نیست، اما خسارت‌های اقتصادی سنگینی به دامداران وارد می‌کند.

جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری ۲۵ هزار و ۱۱۰ خانوار با ۱۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.