نماینده سازمان ملل: باید زمینه‌های قانونی برای حضور پناهندگان در اقتصاد ایران فراهم شود

ایرنا جمعه 15 خرداد 1405 - 10:03
شیراز - ایرنا - نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان با تاکید بر توانمندسازی اقتصادی پناهندگان، گفت: باید زمینه‌های حقوقی و قانونی برای حضور پناهندگان در اقتصاد ایران فراهم شود و برخی از مهاجران و پناهندگان متمول می‌توانند با سرمایه‌گذاری، فعالیت اقتصادی و پرداخت مالیات، نقش مؤثرتری در اقتصاد کشور داشته باشند.

به گزارش جمعه ایرنا، یومیکو تاکاشیما در دیدار با مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس با قدردانی از خدمات ایران به پناهندگان، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران کشوری «خاص و بخشنده» در این زمینه است.

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفت: ایران را از نظر مهمان‌نوازی و حمایت از اتباع خارجی نمونه‌ای کم‌نظیر است اما با وجود اقدامات گسترده در حمایت از پناهندگان، کمتر درباره دستاوردهای خود اطلاع‌رسانی می‌کند.

تاکاشیما پیشنهاد داد: داستان‌های موفق و تجربیات مثبت ایران در این حوزه بیشتر منتشر شود تا نگاه اهدا کنندگان بین‌المللی نیز به این موضوع جلب شود.

او با ابراز تاسف از خسارات و تلفات ناشی از جنگ در استان فارس، گفت: غیرنظامیان و زیرساخت‌های شهری نباید هدف حملات قرار گیرند.

کاهش ۶۰ درصدی بودجه کمیساریای عالی پناهندگان در ایران

نماینده‌ کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اذعان کرد: کمیساریای عالی پناهنگان با بحران مالی جدی روبه‌رو است و بودجه این نهاد در ایران طی سال‌های اخیر حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است.

تاکاشیما افزود: این در حالی است که هزینه‌های بیمه درمانی پناهندگان و تکمیل پروژه‌های آموزشی افزایش یافته و نیاز مالی این سازمان بیش از گذشته شده است.

اولویت‌های سازمان ملل در حمایت از پناهندگان

وی عنوان کرد: دو اولویت اصلی کمیساریا در شرایط فعلی، اولویت‌بندی نیازهای ضروری پناهندگان و جذب کشورهای اهداکننده جدید برای تامین منابع مالی است.

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اظهار کرد: امیدواریم در سفر مقام‌های بین‌المللی و اهداکنندگان به ایران، توجه بیشتری به خدمات ارائه‌شده از سوی ایران جلب شود.

تاکید بر توانمندسازی اقتصادی پناهندگان

تاکاشیما با تاکید بر تاکید بر توانمندسازی اقتصادی پناهندگان، گفت: هدف بلندمدت، بهره‌مندی پناهندگان از فرصت‌های اقتصادی و مشارکت فعال در جامعه میزبان است؛ اما تحقق این هدف نیازمند برنامه‌ریزی، هماهنگی نهادی و اصلاح برخی سازوکارهای موجود خواهد بود.

او گفت: نیازها و دغدغه‌های استان فارس درباره کاهش بودجه و خدمات به پناهندگان به دفتر مرکزی در تهران منتقل شود و هرگونه کمک بین‌المللی آینده بر اساس اولویت‌های اعلام‌شده از سوی مسئولان ایرانی و کمیساریا توزیع شود.

همکاری‌ فارس و کمیساریای عالی سازمان ملل باید کارآمدتر شود

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس نیز در این دیدار با اشاره به همسایگی استان با هفت استان که برخی از آنها مرزی هستند، تاکید کرد: همکاری‌ها و تعامل استان و کمیساریای عالی سازمان ملل خوب است، اما باید گسترده‌تر و با کارآمدی بیشتری انجام شود.

مجید احمدی گفت: جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان به‌رغم تحریم‌های ظالمانه، خدمات برجسته‌ای به پناهندگان ارائه کرده و گسترش و کارآمدتر شدن همکاری‌ها با کمیساریای عالی سازمان ملل ضروری است.

او ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی بر حسن همجواری با افغانستان و توجه به اشتراکات فرهنگی، دینی و جغرافیایی، تأکید کردند و حتما مبنای کمک و مهمان‌نوازی ما است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس افزود: اداره‌کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس امیدوار است که کشورهای اهداکننده با توجه به سهم مسئولیت خود در این خصوص، کمک‌های متناسبی را به پروژه‌های در دست اجرا در این استان اختصاص دهند.

احمدی اضافه کرد: انتظار می‌رود خدمات کمیساریای عالی سازمان ملل در حوزه آموزش (به‌ویژه ساخت مدارس)، توسعه و بهسازی خانه‌های بهداشت و مراکز درمانی، و ارائه خدمات معیشتی بیش از گذشته باشد.

وی اظهار کرد: اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس نیز آمادگی کامل را برای توسعه همکاری‌ها و ایجاد ظرفیت‌های جدید متناسب با پهنه سرزمینی استان را دارد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس با قدردانی از حضور نماینده کمیساریا در استان فارس، گفت: امیدواریم این نشست، زمینه‌ساز تقویت همکاری‌ها، افزایش پشتیبانی‌ها و تعریف رویکردهای نوین در ارائه خدمات به جامعه پناهندگان باشد و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شود که بتوانیم با همکاری کمیساریا اقدامات موثرتری را انجام دهیم.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.