توقف ورود واگن‌های چینی مترو به دلیل شرایط جنگی/ ساخت واگن‌ها ادامه دارد

خبرگزاری ایسنا جمعه 15 خرداد 1405 - 11:22
نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با اشاره به توقف ورود واگن‌های خریداری شده مترو به دلیل شرایط جنگی منطقه، گفت: با این حال ساخت واگن‌ها در کشور سازنده ادامه دارد و مشکل مالی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، توسعه ناوگان متروی تهران یکی از محورهای مهم برنامه‌ریزی مدیریت شهری محسوب می‌شود؛ موضوعی که نقش مستقیمی در کاهش ازدحام مسافران، افزایش کیفیت خدمات و توسعه حمل‌ونقل عمومی دارد. در همین راستا شهرداری اقدام به انعقاد قراردادهایی از جمله قرارداد با کشور چین برای تأمین واگن‌های جدید کرده است؛ طی دو سال گذشته وعده ورود واگن‌های چینی به پایتخت بارها مطرح شده است. وعده پیشین مدیریت شهری ورود واگن‌های چینی از بهمن ماه سال گذشته بود که این مسأله محقق نشد و به سال جدید موکول شد. در همین حال تحولات اخیر منطقه و شرایط جنگی در خلیج فارس روند ورود بخشی از این واگن‌ها به کشور را با وقفه مواجه کرده است.

حجت‌الاسلام سید محمد آقامیری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت قراردادهای تأمین واگن مترو اظهار کرد: در حوزه واگن‌های مترو دو قرارداد داریم؛ یک قرارداد برای تأمین یک‌هزار و ۷۱ واگن بوده و قرارداد دیگر هم برای ۱۱۳ واگن که مربوط به پروژه واگن ملی است. قرارداد دیگری نیز برای تأمین ۷۰ واگن با همکاری جهاد دانشگاهی در حال اجراست که آن هم به نوعی به عنوان واگن ملی تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده قرار بود از اواخر سال گذشته قطارهای مربوط به قرارداد یک‌هزار و ۷۱ واگنی که از چین خریداری شده‌اند، به‌صورت مرحله‌ای وارد کشور شوند، اما این موضوع با شرایط جنگی و درگیری‌های منطقه خلیج فارس هم‌زمان شد و کشور مبدأ به دلیل نگرانی‌های موجود درباره ایمنی حمل‌ونقل و احتمال آسیب‌دیدگی محموله‌ها، ارسال آن‌ها را متوقف کرد.

آقامیری افزود: برنامه این بود که از خرداد ماه امسال ماهانه سه رام قطار وارد کشور شود تا طی سه سال و نیم تمامی یک‌هزار و ۷۱ واگن وارد ناوگان مترو شود. در حال حاضر به دلیل شرایط جنگی، ورود واگن‌ها متوقف شده، اما فرآیند ساخت آن‌ها در کشور سازنده ادامه دارد. ۱۵ درصد پیش‌پرداخت قرارداد و تعهدات مربوط به آن انجام شده و مشکل مالی وجود ندارد؛ مسئله اصلی انتقال واگن‌ها به کشور است.

وی با بیان اینکه باقی‌مانده هزینه قرارداد از طریق تعهدات دولتی و سازوکارهایی مانند تهاتر نفت تأمین خواهد شد، گفت: با توجه به روابط مالی و تجاری موجود با چین، از جمله در حوزه نفت، مشکلی در این زمینه وجود ندارد و تنها موضوع انتقال واگن‌ها به کشور مطرح است.

نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر تهران درباره واگن‌های ملی نیز اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده است که این واگن‌ها طی دو سال به شهرداری تحویل شوند. بخشی از واگن‌ها نیز امسال تحویل خواهد شد، هرچند زمان دقیق آن هنوز از سوی سازندگان اعلام نشده است. بر اساس برنامه، قرارداد ۱۱۳ واگنی واگن ملی طی دو سال آینده تکمیل می‌شود.

انتهای پیام

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.