به گزارش ایرنا، حجتالاسلام مهدی عربپور در آیین سیاسی و عبادی نماز جمعه این هفته در مصلی امام علی (ع) شهر کرمان با تاکید بر رعایت تقوای الهی و نظم در برنامههای زندگی اظهار کرد: نظم در کارها و برنامهها بخشی از تقواست و انسان با ایجاد یک انتظام در زندگی میتواند از عمر خود به بهترین وجه استفاده کند.
وی با اشاره به عید غدیر و سالروز ارتحال امام خمینی(ره) افزود: امام (ره) احیاگر اسلام ناب بود و یادشان را گرامی میداریم.
خطیب موقت نمازجمعه کرمان بیان کرد: تفاوت چهاردهم خرداد امسال با گذشته در این بود که هر ساله در این تاریخ، قائد شهیدمان سخنرانی میفرمودند و مطالب و مسائل مهم را تذکر میدادند و از مکتب امام (ره) میفرمودند که امسال جای ایشان خالی بود.
حجتالاسلام عربپور ادامه داد: اما پیام رهبر معظم انقلاب حضرت آیتالله سید مجتبی خامنهای، دربرگیرنده بسیاری از مطالبی که قائد شهید میفرمودند بود و امیدواریم تذکرات و نکاتی که فرمودند را همه بتوانیم به خوبی عمل کنیم.
وی با اشاره به مناسبت ۱۵ خردادماه ادامه داد: ۶۳ سال پیش را بعضی به یاد دارند اما جوانان نمیدانند. پانزدهم خرداد مناسبتی است که امام فرمودند برای همیشه عزای عمومی اعلام میکنم.
امام جمعه موقت کرمان اظهار کرد: این روز، به تعبیر بسیاری، آغاز انقلاب اسلامی بود.
حجتالاسلام عربپور افزود: امام (ره) در برابر رفتارهای شاه که عمدتا خدمت به آمریکا و انگلیس بود موضع میگرفتند و از جمله مخالفت ایشان با انجمنهای ایالتی و ولایتی بود که در واقع مراکزی بودند که میخواستند در تحکیم رژیم منحوس پهلوی ایجاد کنند.
وی گفت: امام مخالفت کردند، ماموران رژیم، شبانه به خانه امام ریختند و دستگیرشان کردند و به تهران بردند. خبر در کشور پیچید و مردم به خیابان آمدند و این رفتار رژیم را محکوم کردند.
امام جمعه موقت کرمان ادامه داد: رژیم پهلوی معترضان را سرکوب و عده زیادی را شهید کرد؛ عدد شهدا از هزاران بالاتر بود و این در تاریخ ماند و امام فرمودند روز ۱۵ خرداد برای همیشه روز عزای ملی است.
حجتالاسلام عربپور در ادامه سخنانش بیان کرد: چهارشنبه پیشرو روز مباهله و یکی از روزهای مبارک است که آن را گرامی میداریم.
وی سپس به جنگ سوم تحمیلی که در پی تجاوز نظامی اسرائیل و آمریکا علیه ایران از ۹ اسفند سال گذشته آغاز شد اشاره کرد و افزود: در جریان جنگ رمضان تقریبا ۹۶ روز است که شما مردم در نبردی نابرابر با دشمن هستید و گرچه به ظاهر آتشبس اعلام شد اما جنگ ادامه دارد تا اینکه سرنوشت به خیر و صلاح ملت ایران رقم بخورد و پیروزی نهایی آن هنگام خواهد بود.
امام جمعه موقت کرمان ادامه داد: در این مدت ما از طرف دشمن کارها و حرفهایی شاهد بودیم و از طرف ملت و مسئولان و میدان دفاع هم اقداماتی را دیدیم.
حجتالاسلام عربپور بیان کرد: دشمن ۲ مذاکره را فریبکارانه به هم ریخت و جنگ را آغاز کرد؛ سال گذشته در این روزها جنگ ۱۲ روزه و از ۹ اسفندماه جنگ رمضان را آغاز کردند.
وی با اشاره به شهادت عدهای از سرداران و فرماندهان و دانشمندان و مردم در این ۲ جنگ بیان کرد: در راس آنها قائد عزیز ما را به شهادت رساندند.
امام جمعه موقت کرمان افزود: برای سومین بار، دشمن میخواست مذاکراتی را انجام بدهد و ایران اعلام کرد مذاکرهای نداریم مگر اینکه جنگ تمام شود و برای پایان جنگ شروطی داریم؛ اگر انجام دادید و راستیآزمایی شد که فریب در کارتان نیست، وارد مذاکرات میشویم.
حجتالاسلام عربپور ادامه داد: ایران شروط را مطرح کرد تا امروز با یک دستشان زیر شروط میزنند و از طرفی دیگر، مصاحبه میکنند که بهزودی توافق خواهیم کرد.
وی گفت: از کدام توافق حرف میزنند؟
توافقی که هیچ مورد آن را قبول نکردند، داراییهای ایران را آزاد نکردند، جنگ را باید در همه جبههها پایان میدادند که ندادند و محاصره دریایی ملت را برطرف نکردند.
امام جمعه موقت کرمان افزود: به دلیل این وضعیت، ایران تعلیق کرده تا آنها نشان دهند که راست میگویند؛ گرچه مکار و فریبکار هستند و قطعا نمیپذیرند.
حجتالاسلام عربپور ادامه داد: در این سمت، در جبهه میدان و رزمندگان به خوبی جنگیدیم که بر بازوان توانمند آنها بوسه میزنیم، یاد شهدا را گرامی میداریم و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل داریم.
وی بیان کرد: جبهه بعدی خیابان بود که مردم سراسر کشور در آن خوب درخشیدند و در صحنههای مختلف و میادین و مقابل مساجد و پارکها تجمعهای شبانه است و این تیر اصلی بود که به سمت دشمن فرستاده شد.
امام جمعه موقت کرمان اظهار کرد: دشمن فکر میکرد با فشار بر مردم ایران، مردم با انقلاب مخالفت میکنند که در این جبهه هم شکست خورد.
حجتالاسلام عربپور با اشاره به اینکه جبهه سوم، دیپلماسی بود، گفت: در این جبهه هم خوب عمل شد و دشمن از اینکه دوباره بخواهد مکر و حیلهای داشته باشد مأیوس شده است و این نشانه هوشیاری و دیپلماسی قوی ایران است.
وی ادامه داد: دشمنان بر ملت از لحاظ اقتصادی و معیشت تنگ گرفتند تا نارضایتیها را افزایش دهند؛ ملت ما از ابتدای انقلاب تحریم بوده و اکنون نیز در جنگ و تحریم است.
امام جمعه موقت کرمان بیان کرد: در این زمینه، دولت و مسئولان بسیار زحمت کشیدهاند تا جایی که در برخی حوزهها، احساس نمیشود که جنگ است اما در برخی موارد، جهشهای قیمتی رخ داده است که توجیه ندارد.
حجتالاسلام عربپور افزود: به نظر میرسد این جهشهای قیمتی زیر نظر برخی افرادی سودجو و برخی از بخش خصوصی باشد؛ البته بخش خصوصی همکاریهای خوبی دارد و اینجا میطلبد نظارت قوی از سوی دولت و دستگاه قضایی انجام شود و با افراد سودجو که به نارضایتیها کمک میکنند برخورد شود.
وی با بیان اینکه امیدواریم از این گردنهها عبور کنیم و با سربلندی و عزت بر قله پیروزی بایستیم که این آرزوی همه ملت و انسانهای آزاده است، گفت: خدا به شما وعده پیروزی داده است و انشاءالله جشن پیروزی را با هم خواهیم گرفت و معادلات در منطقه به دست پرتوان رزمندگان و ملت ما رقم خواهد خورد.













