رئیس هیات دوچرخهسواری فارس جمعه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کادر فنی تیم ملی جاده جوانان اسامی ورزشکاران دعوتشده برای حضور در اردو و انجام تستهای تخصصی را اعلام کرده که در میان آنان ۲ رکابزن از استان فارس حضور دارند.
میثم قائدی افزود: اردوی تیم ملی استقامت جوانان از ۱۶ تا ۱۸ خردادماه در مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار میشود و سپهر نجابت و امیرعلی زینلی به نمایندگی از فارس در این اردو شرکت خواهند کرد.
وی ادامه داد: تیم ملی استقامت ایران از هماکنون برنامه آمادهسازی خود را برای بازیهای المپیک جوانان ۲۰۲۶ داکار آغاز کرده و حضور در این اردوها بخشی از فرآیند انتخاب و آمادهسازی ملیپوشان آینده کشور است.
بازیهای المپیک جوانان ۲۰۲۶ از ۱۰ تا ۲۲ آبانماه ۱۴۰۵ در شهر داکار سنگال برگزار خواهد شد؛ رویدادی که برای نخستین بار در قاره آفریقا میزبانی میشود.
سهم فارس در اردوی ملی کوهستان
در بخش دوچرخهسواری کوهستان نیز فاطمه عباسی و نیما جمشیدی، ۲ رکابزن فارس، این روزها در اردوی تیم ملی کراس کانتری در استان مازندران حضور دارند و خود را برای مسابقات آسیایی ۲۰۲۶ ازبکستان آماده میکنند.
کراس کانتری یکی از جذابترین و دشوارترین رشتههای دوچرخهسواری کوهستان است که در مسیرهای سنگلاخی، شیبدار و پرپیچوخم به مسافت پنج تا ۹ کیلومتر برگزار میشود و از معدود رشتههای کوهستانی است که در برنامه رسمی بازیهای المپیک نیز قرار دارد.
فارس؛ استانی که همچنان خوب رکاب میزند
به گزارش ایرنا، حضور همزمان چهار ورزشکار فارس در اردوهای ملی را نمیتوان اتفاقی دانست؛ این استان طی ۲ دهه اخیر یکی از قطبهای اصلی دوچرخهسواری کشور بوده و همواره سهم قابل توجهی در تیمهای ملی جاده و کوهستان داشته است.
ثمره این پشتوانه، ظهور نسلهایی از رکابزنان موفق بوده که برخی از آنان در سطح آسیا تاریخساز شدند.
مهمترین نمونه آن فرانک پرتوآذر است که با کسب مدال برنز بازیهای آسیایی هانگژو، نخستین بانوی مدالآور تاریخ دوچرخهسواری ایران در بازیهای آسیایی لقب گرفت.
در کنار او، فاطمه عباسی نیز از استعدادهای شاخص دوچرخهسواری کوهستان کشور به شمار میرود.
این رکابزن کازرونی علاوه بر کسب مدال نقره مسابقات بینالمللی ترکیه، در رقابتهای دوچرخهسواری کوهستان قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ هند موفق شد مدال برنز کراس کانتری جوانان را کسب کند و نام خود را به عنوان دومین بانوی ایرانی صاحب مدال انفرادی آسیا در این رشته ثبت کند.
کارشناسان معتقدند تداوم حضور ورزشکاران فارس در اردوهای ملی نشان میدهد این استان همچنان یکی از مراکز اصلی استعدادیابی و پرورش رکابزنان کشور محسوب میشود؛ ظرفیتی که در صورت حمایت بیشتر میتواند به حضور پررنگتر نمایندگان فارس در مسابقات آسیایی، جهانی و حتی المپیک منجر شود.
نگاهی به افتخارات دوچرخهسواری فارس
دوچرخهسواری فارس در سالهای گذشته ورزشکاران مطرحی را به کشور معرفی کرده است.
فرانک پرتوآذر دارنده مدال برنز بازیهای آسیایی و صدرنشین سابق رنکینگ آسیا، نیلوفر دوکوهکی دارنده ۲ مدال برنز آسیا، فاطمه یوسفی، نگار کریمی و فاطمه عباسی از جمله بانوان موفق این رشته هستند.
همچنین محمد الهیاری، احمد برزگر، مهران کوثر، محمود قناعتپیشه، فرزاد خدایاری، محمدحسین اسکندری، علیرضا نادریفرد، مجتبی زینعلی و ناصر نصیری از چهرههای شاخص دوچرخهسواری فارس به شمار میروند که در عرصههای ملی و آسیایی افتخارات ارزشمندی کسب کردهاند.

















