دارایی‌های راکد، موتور محرک توسعه فارس؛ وقتی مولدسازی سودش را به جیب مردم می‌ریزد

ایرنا جمعه 15 خرداد 1405 - 17:30
شیراز- ایرنا- استان پهناور فارس، همگام با رشد جمعیت، سالانه نیازمند توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، بهداشتی، درمانی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی است؛ پروژه‌هایی کلان که تامین اعتبار آن‌ها از بودجه‌های محدود دولتی شاید سال‌ها به درازا بکشد، اما اکنون دولت با ابتکار «مولدسازی دارایی‌ها»، مسیر توسعه را هموار کرده است؛ تجربه موفق استان فارس به پشتوانه حمایت استاندار و اعضای کارگروه مولدسازی، ثابت کرد که اگر دارایی‌های راکد با ابزارهای قانونی درست و شفاف مدیریت شوند، سود آن بطور مستقیم به جیب مردم خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروزه در استان فارس، املاک و اراضی قابل توجهی در اختیار دستگاه‌های اجرایی مختلف قرار دارد که به‌طور کامل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ به این معنا که بخش قابل توجهی از آن‌ها بلااستفاده یا کم‌استفاده باقی مانده است.

این در حالی است که استان در حوزه‌های گوناگون عمرانی با نیازهای گسترده‌ای روبه‌روست. اجرای پروژه‌های زیرساختی، توسعه فضاهای آموزشی، خدماتی و شهری و همچنین تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، همگی نیازمند منابع مالی قابل توجهی است؛ استفاده از ظرفیت مولدسازی می‌تواند بخشی از این نیاز را تامین کند؛ بنابراین می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و در چارچوب قوانین مولدسازی، از ظرفیت این دارایی‌ها برای تامین منابع مالی طرح‌های مختلف در استان بهره گرفت.

قانون مولدسازی دارایی‌های دولت، ظرفیت مناسبی برای استفاده بهینه از املاک و اراضی مازاد دستگاه‌های اجرایی فراهم کرده است؛ با اجرای این فرآیند، می‌توان املاک و اراضی بدون استفاده را به سرمایه‌ای برای توسعه زیرساخت‌ها و اجرای پروژه‌های مورد نیاز استان تبدیل کرد.

فارس، پیشتاز کشوری در مولدسازی

طبق اعلام استاندار فارس، این استان رتبه نخست کشور در حوزه مولدسازی را به خود اختصاص داده است.

توسعه استان در سال گذشته، عمدتا از محل مولدسازی رقم خورد؛ به‌گونه‌ای که در دهه فجر، بیش از ۱۴۷ هزار میلیارد تومان پروژه افتتاح شد که بخش غالب آن از منابع حاصل از مولدسازی تامین شده بود.

حسینعلی امیری استاندار فارس، در این باره تصریح کرد: اگر فرایند مولدسازی کوتاه شود و رسیدگی شکلی آن که در تهران انجام می‌شود نیز به استان‌ها تفویض گردد، قطعا کارها با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

دستاوردهای بزرگ مولدسازی؛ کلید توسعه فارس و سودی که در جیب مردم می‌رود

تحول چشمگیر فارس در نهضت مدرسه‌سازی، ورزشگاهی که دوباره جان گرفت و گره بزرگراهی که باز شد

استاندار فارس با اشاره به دستاوردهای مولدسازی گفت: برای نهضت مدرسه‌سازی که بسیار مورد تاکید رئیس‌جمهور است، به استان فارس ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادند، آن هم در شرایطی که تخصیص آن بسیار کمتر از این رقم بود؛ اما اکنون ما به پشتوانه مولدسازی، به اندازه ۱۲ استان کشور کار کرده‌ایم و حدود هشت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی افزود: از یک‌هشتم این اعتبار هم کمتر به ما داده شد، اما استان توانست از طریق مولدسازی گام‌های بزرگی بردارد؛ اکنون فارس در نهضت عدالت آموزشی، رتبه نخست کشور را دارد و استان دوم با ۱۸۶ واحد فاصله، پس از فارس قرار گرفته است.

امیری در ادامه به سرانجام رسیدن پروژه‌های ورزشی اشاره کرد و گفت: ورزشگاه ۵۰ هزار نفری شیراز از سال ۹۶ تعطیل شده بود؛ هزار میلیارد تومان را از طریق مولدسازی در استان تامین کردیم و این ورزشگاه را دوباره به چرخه بهره‌برداری بازگرداندیم.

وی با اشاره به پشتکار تیم اجرایی استان تصریح کرد: برای ورزشگاه پارس، ۱۷ بار ترک مناقصه امضا کردیم، اما دست‌ها نلرزید و مصمم پیش رفتیم تا ۵۰ هزار نفر را دوباره روی سکوها آوردیم.

استاندار فارس به گره‌گشایی از یک پروژه بزرگ زیرساختی دیگر نیز اشاره کرد و گفت: قطعه هفتم آزادراه اصفهان- شیراز قفل شده بود و حدود ۱.۷ همت (هزار میلیارد تومان) به پیمانکار بدهکار بودیم که این گره نیز از محل مولدسازی باز شد.

وی تاکید کرد: وضعیت اجرای پروژه‌ها در فارس امسال به حدی مطلوب بود که در دهه فجر، بیش از ۱۲۳ هزار میلیارد تومان طرح افتتاح شد و استان فارس رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد.

تامین مالی بیمارستان‌های شیراز از مسیر مولدسازی

دارایی‌های راکد و غیرمولد دولتی که در خارج از مرزهای استان قرار داشتند، این بار به خدمت سلامت و درمان مردم فارس درآمدند؛ با کلید خوردن یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مولدسازی دارایی‌های دولت، آرزوی دیرینه شهروندان برای تکمیل کلان‌پروژه‌های درمانی شیراز، بیش از پیش به واقعیت نزدیک شد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان فارس، از فروش ۴۵ واحد آپارتمان مسکونی متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شیراز واقع در جزیره کیش به ارزش یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال با استفاده از فرآیند مولدسازی دارایی‌های دولت خبر داد.

سعید تقی‌زاده درباره ضرورت این اقدام گفت: یکی از مشکلات موجود در دستگاه‌های اجرایی، راکد ماندن دارایی‌هایی بود که می‌توانستند گره‌گشای مشکلات اساسی استان باشند؛خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر و در چارچوب مجوز قانونی کارگروه ملی آیین‌نامه اجرایی بند (ب) ماده ۳۱ و بند (الف) ماده ۳۶ قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها، این استان در سال ۱۴۰۴ موفق به فروش این ۴۵ واحد آپارتمان شد.

او افزود: برای پیشگیری از هرگونه شائبه و تضمین سلامت رقابت، تمامی مراحل این واگذاری از طریق مزایده عمومی و در بستر شفاف سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) انجام شد؛ خوشبختانه مرحله نخست این پرداخت به مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال، به‌طور مستقیم به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز شده است تا بلافاصله در اختیار پروژه‌های درمانی نیمه‌تمام استان قرار بگیرد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس با اشاره به مقصد این منابع گفت: بسیاری از پروژه‌های بزرگ درمانی استان، سال‌هاست که به دلیل کمبود منابع مالی دولتی نیمه‌تمام رها شده‌اند؛ این ۷۰۰ میلیارد ریال واریز شده و همچنین مابقی وجه این مزایده که در نوبت‌های بعدی طبق آیین‌نامه اجرایی واریز خواهد شد، منحصرا جهت تامین مالی و تکمیل پروژه‌های بهداشتی و درمانی شیراز شامل بیمارستان خاتم‌الانبیاء، بیمارستان جایگزین نمازی و بیمارستان زینبیه اختصاص می‌یابد.

دستاوردهای بزرگ مولدسازی؛ کلید توسعه فارس و سودی که در جیب مردم می‌رود

سودی که به جیب مردم می‌رود

تقی‌زاده با نگاهی به تجربیات سال‌های گذشته در حوزه فروش املاک مازاد گفت: در گذشته، نگاه به فروش املاک دولتی بعضاً با تردید همراه بود؛ چرا که فرآیندها شفافیت لازم را نداشتند یا منابع حاصل از آن در بخش‌های جاری و غیرضروری هزینه می‌شد و مردم استان اثر ملموس آن را در زندگی خود نمی‌دیدند.

وی افزود: اما امروز، به مدد تجربیات گذشته، تفویض اختیارات به استان‌ها و مدل جدید مولدسازی، با حمایت استاندار محترم و اعضای کارگروه مولدسازی دارایی‌های دولت در استان، ثابت شد که اگر دارایی‌های راکد با ابزارهای قانونی درست و شفاف مدیریت شوند، مردم بیشتر منتفع خواهند بود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس خاطرنشان کرد: تبدیل آپارتمان‌های مسکونی در کیش به تخت‌های بیمارستانی در شیراز، دقیقا همان ویترین موفقی است که نشان می‌دهد دولت و مدیریت ارشد اجرایی فارس مصمم‌اند سرمایه‌های حبس‌شده را به پروژه‌های ارزش‌آفرین و عام‌المنفعه تبدیل کنند.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.