مسیر کسب درآمد از تنگه هرمز | حمید حسینی: درآمد تنگه هرمز در برابر درآمد حاصل از رفع تحریم‌ها در حد یک قلک است اما...

اقتصادنیوز شنبه 16 خرداد 1405 - 06:55
اقتصادنیوز: عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: اگر تحریم‌ها لغو شود، درآمد حاصل از تنگه هرمز در مقایسه با درآمد ناشی از رفع تحریم‌ها و آزادسازی منابع ایران، در حد یک «قلک» خواهد بود.

به گزارش اقتصادنیوز، سید حمید حسینی، فعال اقتصادی حوزه صنعت پتروشیمی و عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در بخشی از گفت‌وگوی خود با اقتصادنیوز، در پاسخ به این سوال که ایران چگونه می‌تواند از موقعیت تنگه هرمز بیشترین بهره اقتصادی و راهبردی را ببرد، گفت: ما در خلال جنگ به ارزش واقعی تنگه هرمز پی بردیم؛ همسایگان ما و تمام دنیا نیز متوجه شدند که این تنگه جایگزینی ندارد و بدون اراده ایران قابل استفاده نیست. به این ترتیب، ما حاکمیت، مالکیت و اقتدار خود را بر این منطقه به اثبات رساندیم. قطعاً اگر بتوانیم از این مسیر کسب درآمد کنیم، باید اقدام کنیم؛ این درآمد می‌تواند از طریق «بیمه هرمز» که پیش‌تر مطرح شده، ارائه خدمات و یا فعالیت در حوزه «بنکرینگ» حاصل شود.

وی افزود: حدود ۱۰ تا ۱۵ سال است که واحد بنکرینگ را در منطقه «سلخ» قشم، دقیقاً در ورودی تنگه، راه‌اندازی کرده و اسکله‌های آن را نیز ساخته‌ایم، اما در تأمین خوراک آن موفق نبوده‌ایم. این در حالی است که تعداد زیادی کشتی در آن منطقه تردد می‌کنند و ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم؛ چرا که اسکله، مخازن و تجهیزات لازم نیز وجود دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: اگرچه در تأمین گازوئیل و سوخت کم‌سولفور (مازوت با سولفور پایین) چالش‌هایی وجود دارد، اما کشور برای تثبیت موقعیت خود حتی می‌تواند این مواد را وارد کرده و واحد مذکور را فعال کند تا جایگاه ما تثبیت شود. همچنین، پیش از این نگران بودیم که در صورت توافق و تعطیلی یا واگذاری فرآیند غنی‌سازی، اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند و بدعهدی صورت گیرد، ابزار فشاری در اختیار نداشته باشیم؛ همان‌طور که در برجام نیز با چنین مشکلی مواجه شدیم. اما اکنون برای دنیا ثابت شده است که ما می‌توانیم دوباره از ظرفیت تنگه هرمز استفاده کنیم. اگر توافقی صورت گیرد و طرف‌های خارجی به تعهدات خود پایبند نباشند، تنگه هرمز به عنوان یک اهرم فشار در اختیار ما خواهد بود تا آن‌ها را به اجرای تعهداتشان وادار کنیم.

حسینی تاکید کرد: این موضوع برای ما از کسب درآمد اهمیت بیشتری دارد؛ هرچند اگر تحریم‌ها لغو شود، درآمد حاصل از تنگه هرمز در مقایسه با درآمد ناشی از رفع تحریم‌ها و آزادسازی منابع ایران، در حد یک «قلک» خواهد بود.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.