حسین امامی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خراسان رضوی از استان های پیشتاز در مصرف بهینه آب در کشور است و دستیابی به این مهم نتیجه فعالیتهای گسترده فرهنگی در سطح جامعه به ویژه مدارس و محلات است.
وی اضافه کرد: ۹۸ درصد نیاز آب شرب استان از چاهها تامین میشود و در راستای حفظ منابع آب زیرزمینی برای نسل های آینده، چاههای در مدار از هزار و ۳۷۰ حلقه در ۲ سال قبل به هزار و ۳۵۳ حلقه در حال حاضر کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی عنوان کرد: این کاهش مصرف نتیجه افزایش سواد آبی یک میلیون و ۳۹۰ هزار مشترک در مدیریت مصرف آب است.
امامی گفت: زیر ساختهای بخش آب در استان ارتقاء یافته و طول خطوط انتقال و شبکه توزیع در سطح خراسان رضوی از ۲۸ هزار و ۶۵۱ کیلومتر در سال ۱۴۰۲ به ۳۰ هزار کیلومتر و حجم مخازن ذخیره از ۹۰۳ هزار متر مکعب به ۹۲۵ هزار متر مکعب رسیده است.
وی تاکید کرد: توسعه زیرساختها به منظور ارتقای خدمات کمی و کیفی آبرسانی با جدیت پیگیری میشود.
به گزارش ایرنا، طی سال جاری ۱۴ شهر خراسان رضوی با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و ۵۲۳ روستا با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت به لحاظ برخورداری از آب شرب در شرایط قرمز قرار دارند.
وضعیت قرمز آبی یعنی تولید آب در شهرهایی که در این وضعیت هستند پاسخگوی میزان مصرف نیست و این موضوع تابآوری این مناطق را به حداقل رسانده است به گونه ای که با بروز یک اتفاق، کم آبی و حتی شرایط بحرانیتر آبی در منطقه رخ میدهد.
٩٨ درصد پهنه شهرستان مشهد هم در وضعیت «خشکسالی شدید» و ۶٠ درصد از این مساحت در شرایط «خشکسالی بسیار شدید» است.
هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان نیمی در شرایط «ممنوعه بحرانی» قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بیرویه از منابع آبی زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشتهای استان عنوان شده است.













