ان‌بی‌سی: تهدید جاسوسی رژیم صهیونیستی از آمریکا را به بالاترین سطح افزایش یافت

ایرنا شنبه 16 خرداد 1405 - 09:56
تهران– ایرنا– تارنمای شبکه تلویزیونی «ان بی سی» به نقل از ۲ مقام کنونی آمریکایی و یک مقام پیشین این کشور نوشت که وزارت جنگ به طور فزاینده‌ای نگران افزایش جاسوسی اسرائیل از آمریکا بوده و به تازگی سطح تهدید ضداطلاعاتی متحد اصلی آمریکا در خاورمیانه را به بالاترین سطح افزایش داده است.

به گزارش شنبه ایرنا، مقام ها به این منبع خبری گفتند: سازمان اطلاعات دفاعی پنتاگون در هفته‌های اخیر ارزیابی جدید تهدید ضداطلاعاتی را در بحبوحه افزایش تنش‌ها بین اسرائیل و آمریکا بر سر مسیر پیش رو در جنگ با ایران منتشر کرده است. آنها گفتند که سازمان اطلاعات دفاعی در پیامی درون سازمانی سطح تهدید اسرائیل را به سطح «بحرانی» افزایش داده است.

این مقام ها گفتند که این رتبه بندی ناشی از نگرانی‌های پنتاگون از این است که رژیم اسرائیل تلاش ویژه‌ای برای نظارت بر مقام های ارشد آمریکایی برای کسب اطلاعات در مورد مذاکرات داخلی و تصمیم‌گیری‌های دولت ترامپ در مورد درگیری‌های خاورمیانه انجام می‌دهد.

به گفته یکی از مقام های کنونی آمریکا، این ارزیابی یک سند هفت صفحه‌ای و یک نمودار را شامل بوده و بر اساس آن توانایی تل آویو در انجام جاسوسی از افراد و جمع‌آوری فنی اطلاعات در «سطح بحرانی» ارزیابی شده است.

این مقام رسمی گفت که این گزارش مجموعه‌ای از حوادث خاص را نیز که نگرانی‌های آمریکا را افزایش داده، فهرست کرده است. اسرائیل و کاخ سفید خبر ان بی سی را رد کرده و پنتاگون هنوز در مورد آن اظهار نظری نکرده است.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، این هشدار در حالی افزایش یافته که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بر سر جنگ با ایران و حملات رژیم اسرائیل در لبنان، با یکدیگر اختلاف نظر داشته‌اند. ترامپ پس از آن در گفت‌وگو با خبرنگاران اذعان کرد که در طول تماس تلفنی اخیر، نتانیاهو را «دیوانه» خطاب کرده است.

از زمان برقراری آتش‌بس در اوایل آوریل، ترامپ به دنبال توافق دیپلماتیک با ایران برای پایان دادن به جنگی است که اسرائیل و آمریکا در ۲۸ فوریه (۹ اسفند) آغاز کردند. رژیم صهیونیستی آشکارا در مورد هرگونه توافق و مذاکره ابراز تردید کرده است. به گفته مقام های غربی، نتانیاهو برای از سرگیری بمباران ایران تلاش کرده و با ترامپ که او را برای کاهش حملات علیه حزب‌الله در لبنان تحت فشار قرار داده، مخالفت کرده است.

مقام های کنونی و پیشین آمریکایی و کارشناسان خارجی گفتند که اسرائیل به شدت علاقه‌مند است بداند که آیا ترامپ تصمیم به از سرگیری عملیات جنگی گسترده علیه ایران یا پایان دادن به درگیری می‌گیرد یا خیر.

به گفته دیپلمات‌های کنونی و پیشین و مقام های پیشین امنیتی آمریکا، رژیم اسرائیل سال‌هاست که به جاسوسی فعال حتی علیه آمریکا، نزدیکترین متحد خود، شهرت دارد. به گفته کارشناسان و مقام های کنونی و پیشین آمریکا، این رویه مدت‌هاست که نگرانی‌هایی را در بین مقامات امنیتی و دیپلماتیک ایجاد کرده و مقام های اطلاعاتی این موضوع را به دقت زیر نظر دارند.

مقام ها و کارشناسان کنونی و پیشین آمریکایی گفتند که مقام های ارشد آمریکا اغلب هنگام سفر به سرزمین‌های اشغالی احتیاط بیشتری کرده و در طول سفرهای رسمی گاهی اوقات از تلفن‌ها و رایانه‌های موقت استفاده کرده و هنگام صحبت در هتل بسیار محتاط هستند.

امیلی هاردینگ، معاون رئیس بخش دفاع و امنیت و مدیر برنامه اطلاعات، امنیت ملی و فناوری در اندیشکده آمریکایی «|مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی»، گفت: اسرائیل یک سرویس اطلاعاتی فوق‌العاده فعال داشته و به شدت پیگیر فعالیت های ماست.

در دهه ۱۹۸۰، جاسوسی اسرائیل باعث اختلاف با واشنگتن شد، به نحوی که پس از اثبات جاسوسی جاناتان پولارد، تحلیلگر اطلاعاتی نیروی دریایی آمریکا، برای اسرائیل و فروش چمدان‌هایی مملو از اسناد فوق سری به این رژیم، وی ۳۰ سال را در زندان گذراند.

آمریکا نیز از متحدان خود جاسوسی کرده و بر اساس افشاگری های سال ۲۰۱۳ ادوارد اسنودن، به دنبال جمع‌آوری اطلاعات از شرکای خارجی است.

بر اساس افشاگری‌های این نیروی اطلاعاتی، آمریکا از رهبران اروپایی جاسوسی می‌کرد؛ از جمله شنود تلفن همراه آنگلا مرکل، صدراعظم وقت آلمان. این امر خشم برلین را برانگیخت.

به نوشته ان بی سی، آمریکا و رژیم اسرائیل همچنان متحدان نزدیکی بوده و سرویس‌های اطلاعاتی دو کشور طی دهه‌ها رابطه نزدیک و کاری برقرار کرده‌اند. با این حال ۲ مقام پیشین آمریکایی گفتند نگرانی‌ها در مورد جاسوسی احتمالی اسرائیل در چنین لحظه حساسی که ۲ دولت در مورد جنگ با ایران توافق کامل ندارند، احتمال تضعیف اعتماد بین واشنگتن و تل آویو را به همراه دارد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.