معاون استاندار کرمانشاه: ساماندهی کودکان خیابانی نیازمند شبکه حمایتی یکپارچه است

ایرنا شنبه 16 خرداد 1405 - 10:09
کرمانشاه - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه با تأکید بر تغییر نگاه به پدیده کودکان خیابانی، گفت: رویکرد دستگاه‌های مسئول نباید صرفاً معطوف به جمع‌آوری یا پاکسازی ظاهری معابر باشد بلکه حفاظت از سلامت، کرامت انسانی و آینده این کودکان باید در اولویت قرار گیرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا؛ بهرام سلیمانی در جلسه کارگروه اجتماعی استان کرمانشاه در استانداری با اشاره به ابعاد اجتماعی و انسانی این موضوع اظهار کرد: کودکان خیابانی قربانی شرایطی هستند که خود هیچ نقشی در شکل‌گیری آن نداشته‌اند و حضور آنان در چرخه کار خیابانی، تکدی‌گری یا بازماندگی از تحصیل، هشداری جدی درباره ضرورت تقویت و بازنگری در سازوکارهای حمایتی است.

وی با تأکید بر ضرورت پرهیز از اقدامات جزیره‌ای تصریح کرد: بهزیستی، آموزش‌وپرورش، شهرداری، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان‌های مردم‌نهاد باید در قالب یک شبکه منسجم و هماهنگ فعالیت کنند تا فرآیند شناسایی، حمایت، توانمندسازی خانواده‌ها و بازگشت کودکان به محیط خانواده و چرخه آموزش به‌صورت هدفمند دنبال شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمانشاه از تدوین نقشه راه عملیاتی برای ساماندهی کودکان خیابانی خبر داد و افزود: در گام نخست، شناسایی و غربالگری دقیق کودکان و ایجاد بانک اطلاعاتی متمرکز شامل مشخصات فردی، وضعیت خانوادگی و شرایط اجتماعی آنان با همکاری دستگاه‌های ذیربط انجام خواهد شد. تفکیک کودکان بومی و غیربومی، شناسایی افراد بازمانده از تحصیل و پیگیری بازگشت آنان به مدرسه از محورهای اصلی این برنامه است.

سلیمانی وظایف دستگاه‌های اجرایی را به این شرح اعلام کرد: سازمان بهزیستی مسئول مداخله تخصصی، ساماندهی و ارائه حمایت‌های روانی و اجتماعی؛ آموزش‌وپرورش مکلف به فراهم کردن زمینه بازگشت کودکان به تحصیل؛ شهرداری‌ها همکاری در شناسایی نقاط تجمع و هدایت کودکان به مراکز حمایتی؛ نیروی انتظامی متمرکز بر شناسایی و برخورد با شبکه‌های سوءاستفاده‌گر؛ دستگاه قضایی پیگیر حمایت حقوقی از کودکان؛ دانشگاه علوم پزشکی مسئول ارزیابی سلامت جسمی و روانی؛ و سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در حوزه مددکاری اجتماعی و جلب مشارکت‌های مردمی نقش‌آفرینی خواهند کرد.

وی مقابله با باندهای سازمان‌یافته بهره‌کشی از کودکان را از اولویت‌های اصلی این برنامه دانست و خاطرنشان کرد: برخورد قاطع با عوامل سوءاستفاده از کودکان، در کنار حمایت‌های حقوقی، اجتماعی و آموزشی از این قشر آسیب‌پذیر، به‌صورت جدی دنبال می‌شود.

سلیمانی بر پیش‌بینی بسته‌های حمایتی ویژه برای خانواده‌های در معرض آسیب تأکید و بیان کرد: ارائه کمک‌های معیشتی هدفمند و مشروط به عدم حضور کودک در خیابان و استمرار تحصیل وی، می‌تواند نقش مؤثری در کاهش آسیب‌های اجتماعی و جلوگیری از بازتولید این چرخه داشته باشد.

وی در پایان بر توسعه زیرساخت‌های حمایتی، تعیین تکلیف و تقویت مراکز نگهداری روزانه و شبانه، بهره‌گیری از ظرفیت خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد و گسترش خدمات آموزشی، بهداشتی و توانمندسازی اجتماعی تأکید کرد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.