روزگردِ سیستان و بلوچستان؛ شنبه ۱۷ خرداد

ایرنا شنبه 16 خرداد 1405 - 13:39
زاهدان- ایرنا - همراه با ما، مروری داشته باشید بر فراز و فرود اخبار سیستان و بلوچستان، این بسته خبری مجموعه‌ای از گزارش‌های خبری خبرنگاران ما در سراسر این استان است که تا آخرین ساعات امشب تازه‌ترین تحولات را به اطلاع شما می‌رساند.

طوفان ۱۰۱ کیلومتر بر ساعتی زابل را درنوردید؛ بارش ۱۰ میلی‌متری در هیدوچ

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان از وقوع طوفان گردوخاک در شمال استان و بارش باران در جنوب استان خبر داد و گفت: وزش باد شدید با سرعت ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت در زابل موجب کاهش کیفیت هوا و افت دید افقی شد.

محسن حیدری اظهار کرد: بامداد امروز (۱۵ خرداد ۱۴۰۵) وزش باد شدید با بیشینه سرعت ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت شهرستان زابل را درنوردید و گردوخاک ناشی از آن دید افقی را به ۵ هزار متر کاهش داد در شهرستان زهک نیز سرعت وزش باد به ۶۶ کیلومتر بر ساعت رسید و دید افقی در اثر گردوخاک تا حدود ۵ هزار متر کاهش یافت.

وی از فعالیت سامانه‌های همرفتی در جنوب سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: طی شبانه‌روز گذشته در ایستگاه هیدوچ ۱۰ میلی‌متر بارندگی ثبت شده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به تداوم ناپایداری‌های جوی در استان تصریح کرد: تا اوایل هفته آینده در شمال استان وزش باد نسبتاً شدید تا شدید همراه با گردوخاک تداوم خواهد داشت و در برخی ساعات احتمال افزایش غبار در زاهدان و مناطق مرکزی استان وجود دارد. در سایر مناطق استان نیز وزش باد متوسط و گاهی گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: طی سه روز آینده در ارتفاعات جنوبی استان شرایط برای رشد ابرهای همرفتی، وقوع رگبارهای پراکنده، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی مهیا است.

حیدری با هشدار نسبت به پیامدهای ناشی از گردوخاک و وزش باد شدید، از شهروندان خواست به‌ویژه بیماران تنفسی، سالمندان و کودکان از ترددهای غیرضروری در فضای باز خودداری کنند. وی همچنین بر رعایت احتیاط در ترددهای جاده‌ای، استحکام‌بخشی سازه‌های موقت، حفاظت از گلخانه‌ها و محصولات کشاورزی و پرهیز از فعالیت در ارتفاعات تأکید کرد.

اهدای ۲ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی توسط خیرین به بیمارستان علی‌اصغر(ع) زاهدان

رئیس بیمارستان حضرت علی‌اصغر(ع) زاهدان گفت: در آستانه عید سعید غدیر خم، بیمارستان تخصصی کودکان و بیماری‌های خاص حضرت علی‌اصغر(ع) زاهدان با دریافت تجهیزات رفاهی و درمانی به ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان از سوی خیرین نیک‌اندیش، شاهد جلوه‌ای از همدلی و ایثار شد.

دکتر مجید نادری اظهار کرد: در ایام دهه ولایت و امامت، جمعی از خیرین خداجوی تهران با اهدای مجموعه‌ای از تجهیزات سرمایشی، رفاهی و درمانی، اقدامی در مسیر ارتقای کیفیت خدمات و بهبود وضعیت رفاهی کودکان بستری و خانواده‌های آنان برداشتند.

وی افزود: این تجهیزات شامل ۱۱ دستگاه اسپلیت، چهار دستگاه آبسردکن، تجهیزات کامل دیوارپوش و کف‌پوش بخش‌ها و مجموعه‌ای از وسایل بازی و رفاهی کودکان است که نقش مؤثری در ایجاد محیطی آرامش‌بخش برای بیماران ایفا خواهد کرد خدمت به کودکان بیمار و مبتلایان به بیماری‌های خاص، از والاترین جلوه‌های انسان‌دوستی و مصادیق روشن باقیات‌الصالحات است. این حرکت نمادی از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در یاری‌رساندن به همنوعان است که می‌تواند منشأ تحول و امید در جامعه باشد.

رئیس بیمارستان حضرت علی‌اصغر(ع) زاهدان در پایان خاطرنشان کرد: این دستاورد حاصل تعامل سازنده و پیگیری‌های مستمر در جهت توسعه مشارکت‌های مردمی است. امیدواریم این حرکت ارزشمند، زمینه‌ساز حضور گسترده‌تر نیکوکاران در حمایت از مراکز درمانی باشد تا با مشارکت همگانی، شاهد نقش بستن لبخند امید بر چهره کودکان بیمار باشیم.

شناسایی زودهنگام بیمار مبتلا به سل ریوی در میرجاوه با بیماریابی فعال بهورز

رئیس مرکز بهداشت شهرستان میرجاوه از شناسایی و آغاز درمان یک بیمار مبتلا به سل ریوی در مراحل اولیه خبر داد و گفت: این بیمار در جریان اجرای برنامه بیماریابی فعال در جمعیت‌های پرخطر، پیش از مراجعه به مراکز درمانی شناسایی شد.

دکتر فاضل مشهدی با اشاره به نقش مهم بیماریابی فعال در کنترل سل افزود: این بیمار که از گروه‌های پرخطر شامل سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای بود، توسط بهورز روستای لولکدان، سرکار خانم گمشادزهی، مورد پایش و بررسی قرار گرفت و پس از نمونه‌گیری، ابتلای او به سل ریوی تأیید شد.

وی بیان کرد: پس از تایید بیماری، بلافاصله روند درمان بیمار آغاز و بررسی افراد در تماس با وی نیز در دستور کار قرار گرفت.

رئیس مرکز بهداشت میرجاوه با تأکید بر اهمیت شناسایی زودهنگام بیماران سل اظهار داشت: این بیمار بدون مراجعه به خانه بهداشت یا مرکز خدمات جامع سلامت شناسایی شد که این موضوع نشان‌دهنده دقت، تعهد و تسلط بهورزان بر جمعیت تحت پوشش است.

وی با قدردانی از تلاش‌های خانم زهرا گمشادزهی، این اقدام را نمونه‌ای موفق از نقش مؤثر بهورزان در حفظ و ارتقای سلامت جامعه دانست و آن را الگویی شایسته برای خدمت‌رسانی مسئولانه به مردم عنوان کرد.

حفاظت از طبیعت؛ امانتی الهی برای نسل‌های آینده

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سراوان در گرامیداشت هفته محیط‌زیست، با تأکید بر اینکه صیانت از طبیعت یک وظیفه همگانی است، مشارکت آگاهانه مردم و نهادینه‌سازی فرهنگ زیست‌محیطی را کلید اصلی برون‌رفت از چالش‌های زیستی و تضمین سلامت نسل‌های آینده دانست.

موسی دهقان‌نژاد در حاشیه ویژه برنامه گرامیداشت هفته محیط‌زیست که با حضور پرشور اقشار مختلف مردم در مسجد جامع شهرستان سراوان برگزار شد، اظهار داشت: محیط‌زیست نه تنها سرمایه‌ای ملی، بلکه امانتی الهی است که حفاظت از آن مسئولیتی اخلاقی و اجتماعی بر دوش تمامی آحاد جامعه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و آموزش، ارکان اصلی در دستیابی به توسعه پایدار هستند، افزود: هیچ برنامه زیست‌محیطی بدون همراهی، همدلی و مشارکت مردمی به سرانجام مطلوب نخواهد رسید؛ از این‌رو باید برای نهادینه‌سازی فرهنگ پاسداری از طبیعت، از کانون خانواده‌ها و نهادهای فرهنگی آغاز کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست سراوان با اشاره به چالش‌های زیست‌محیطی امروز به‌ویژه معضل مدیریت پسماند، استفاده بی‌رویه از پلاستیک را یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای سلامت عمومی و اکوسیستم منطقه دانست و تصریح کرد: ترویج سبک زندگی سازگار با طبیعت و جایگزینی مواد تجزیه‌پذیر به‌جای اقلام پلاستیکی، ضرورتی است که باید بیش از پیش در اولویت برنامه‌های اجرایی و آموزشی قرار گیرد.

وی با فراخوان عموم شهروندان به احساس مسئولیت اجتماعی، خاطرنشان کرد: اقدامات کوچک اما هدفمند هر یک از شهروندان می‌تواند تأثیرات بزرگی در بهبود وضعیت زیست‌محیطی، کاهش آلودگی‌ها و تضمین سلامت همگانی داشته باشد.

به‌روزرسانی می‌شود...

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.