طالبان در سال پر باران چقدر از حقابه ایران را داد؟

پارسینه شنبه 16 خرداد 1405 - 14:30
افغانستان یکی از پرباران‌ترین دوره‌های خود در قرن اخیر را پشت سر می‌گذارد اما تاکنون تنها نیمی از حقابه ایران از رودخانه هیرمند پرداخت شده است.

به گزارش پارسینه و به نقل از فارس، ۴۱۷ میلیون متر مکعب آب از افغانستان راهی چاه‌نیمه‌های ایران در شمال استان سیستان و بلوچستان شد.

این میزان کمتر از نصف حقابه ایران است که در سال‌های نرمال آبی پرداخت می‌شود.

افغانستان یکی از پرباران‌ترین دوره‌های خود را پشت سر می‌گذارد.

طبق معاهده ایران و افغانستان موسوم به هیرمند که سال ۱۳۵۳ نوشته شده، در سال نرمال آبی باید ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب به ایران داده شود.

5354567

کارشناس آب احمد صالحی معتقد است که ایران باید بکوشد تا همه حقابه خود از افغانستان را وصول کند و این باید اولویت اول وزارت نیرو باشد.

اما نوید محمدی دیگر کارشناس در این باره می‌گوید که نقد کردن حقابه مهم است اما ایران باید تلاش خود را بکند تا از آب رهاسازی شده حداکثر استفاده ممکن را بکند.

میزان آب ورودی به چاه نیمه‌های سیستان و بلوچستان از ۲۲ فروردین تاکنون ۹ خرداد ۲ برابر شده است.

طبق اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی از هر ۱۰ لیتر آب به کار رفته در کشاورزی ایران، ۷ لیتر هدر می‌رود و تنها ۳ لیتر به هدف برخورد می‌کند.

5354565

رئیس گروه نظارت و توسعه حکمرانی آب محمد حب وطن اعتقاد دارد که استفاده نکردن از تجهیزات و شیوه‌های نوین آبیاری سبب شده تا بهره‌وری آب در کشاورزی ایران به نازل‌ترین سطوح خود برسد.

موسسه تحقیقات دانشگاه امیرکبیر در گزارشی با معرفی شیوه آبیاری زیرسطحی اعلام کرد که توسعه این شیوه می‌تواند حداقل ۲۰ درصد از مصرف آب کشاورزی ایران را کاسته و تا ۵۰ درصد به افزایش تولید محصول هم کمک کند.

منبع خبر "پارسینه" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

بیشتر بخوانید