به گزارش ایرنا شیرزاد جمشیدی روز یکشنبه در جلسه بررسی طرح های نیروگاه خورشیدی اظهار کرد: نخستین نیروگاه خورشیدی مگاواتی استان در راستای توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، اجرای سیاستهای کلان کشور در حوزه مدیریت مصرف انرژی و تحقق اهداف تعیینشده ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانشبنیان، در محل پتروشیمی لرستان احداث شد.
وی افزود: این پروژه مهم با ظرفیت تولید پنج مگاوات برق و سرمایهگذاری بیش از ۲ هزار میلیارد ریال به سرانجام رسیده است.
وی با بیان اینکه توسعه نیروگاههای خورشیدی یکی از اولویتهای صنعت برق کشور است، تصریح کرد: با بهرهبرداری از این نیروگاه، بخشی از برق مورد نیاز مجتمع پتروشیمی لرستان از طریق انرژی پاک خورشیدی تامین میشود که این اقدام نقش موثری در کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی و افزایش بهرهوری انرژی خواهد داشت.
جمشیدی ادامه داد: نیروگاه خورشیدی مگاواتی پتروشیمی لرستان پس از طی مراحل طراحی، تامین تجهیزات، نصب و راهاندازی به شبکه برق داخلی، متصل و اکنون وارد مدار بهرهبرداری شده است.
وی با اشاره به آثار زیستمحیطی این پروژه گفت: استفاده از انرژی خورشیدی علاوه بر کمک به پایداری شبکه برق و تامین انرژی صنایع، موجب کاهش انتشار آلایندههای زیستمحیطی، کاهش مصرف سوختهای فسیلی و حرکت در مسیر توسعه پایدار خواهد شد.
مجموع نیروگاههای در حال ساخت بخشهای آبی و گازی نیز به ۶۴ مگاوات میرسد که این پروژهها در شهرستانهای مختلف استان پراکنده شدهاند.
نیروگاههای آبی در مدار بهرهبرداری ۴.۴ مگاوات، نیروگاههای گازی فعال ۵۰ و ۲ مگاوات و نیروگاههای خورشیدی انشعابی، ادارات و سولارالکترونیک نیز حدود ۶ مگاوات تولید دارند و تعداد نیروگاه های خورشیدی حمایتی استان ۶۷۵ مورد با ظرفیت مجموع سه هزار و ۴۸۴ کیلووات است.













