هشدار سازمان غذا و دارو درباره «قلیان‌های اکسیژن‌ساز»

خبرگزاری میزان یکشنبه 17 خرداد 1405 - 12:06
سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: دستگاه‌های موسوم به قلیان اکسیژن‌ساز فاقد هرگونه مجوز از اداره کل تجهیزات پزشکی هستند.
خبرگزاری میزان -

محمد هاشمی، سخنگوی سازمان غذا و دارو با واکنش به تبلیغات اخیر پیرامون دستگاه‌های موسوم به قلیان اکسیژن‌ساز، تأکید کرد که این محصولات فاقد هرگونه مجوز قانونی از اداره کل تجهیزات پزشکی بوده و ادعا‌های مطرح شده درباره بی‌خطر بودن یا تولید اکسیژن فاقد پشتوانه قانونی است.

وی با اشاره به بررسی مستندات خاطرنشان کرد که هیچ گونه پروانه ساخت یا مجوز وارداتی اختصاصی برای عملکرد «اکسیژن‌سازی» یا «تصفیه دود تنباکو» صادر نشده است.

هاشمی افزود: ممکن است برخی فروشندگان به مجوز‌های عمومی قطعات الکترونیکی یا استاندارد‌های ایمنی بدنه استناد کنند که صرفاً ناظر بر مشخصات فنی اجزا است و هیچ‌گونه اعتبار سنجی بالینی یا تاییدیه‌ای برای کارکرد ادعایی دستگاه در تعامل با سیستم تنفسی انسان ندارد.

وی تصریح کرد: تنها مرجع رسمی صدور مجوز برای کالا‌های سلامت‌محور، سازمان غذا و دارو است که تاکنون هیچ تاییدیه‌ای برای تبدیل دود دخانیات به اکسیژن یا بی‌خطر کردن آن ارائه نکرده است.

انتهای پیام/

منبع خبر "خبرگزاری میزان" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.