۲۰ همت خسارات محیط زیستی جنگ ۱۲ روزه

خبرگزاری ایسنا یکشنبه 17 خرداد 1405 - 18:02
تلاش برای برآورد آسیب‌های محیط زیستی ناشی از حمله به تاسیسات نفتی لاوان و برآورد ۲۰ همت خسارات محیط زیستی جنگ ۱۲ روزه از موضوعات مطرح شده در نشست خبری سازمان حفاظت محیط زیست بود.

به گزارش ایسنا، احمد لاهیجان‌زاده - معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست - در نشست خبری سازمان حفاظت محیط زیست که امروز در این سازمان برگزار شد، در پاسخ به پرسش ایسنا در زمینه آلودگی نفتی مرجان‌ها و جزیره شیدور در پی حمله به تاسیسات نفتی لاوان گفت:‌ خلیج فارس جزو مناطق ویژه دریایی است که دارای زیستگاه‌ مرجان‌ها و جنگل‌های حرّا و ... است تقریبا همزمان با اعلام آتش‌بس در جنگ رمضان جزیره لاوان هدف حمله قرار گرفت و مقداری مواد نفتی وارد آب شد و با امواج به جزیره شیدور رسید.

وی اضافه کرد: در وهله اول جهت حرکت آلودگی را رصد کردیم و استان بوشهر آمادگی کامل برای کنترل این لکه‌ها داشت اما لکه‌های نفتی به سمت بوشهر حرکت نکرد پس از رسیدن آلودگی به جزیره شیدور تلاش‌هایی برای مستندسازی خسارات انجام شد. با وجود نیاز به غواصی به منظور برآورد آسیب‌های وارد شده به مرجان‌ها با توجه به شرایط جنگی اجازه غواصی داده نشد. با این وجود تا حد امکان در جهت مستندسازی و برآورد خسارات تلاش شده است. برای احیای زیستگاه نیز برنامه‌هایی در حال تهیه است.

لاهیجان‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این‌که تهیه نظامنامه اخذ خدمات زیست‌محیطی تنگه هرمز آغاز شده است، گفت:‌پیش‌نویس این نظام‌نامه آماده شده است و پس از تصویب در شورای معاونین سازمان حفاظت محیط زیست به مراجع مربوطه ارسال خواهد شد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این پیش‌نویس حدود ۱۹ ماده دارد و از جمله موارد مطرح شده در این نظام‌نامه نوع محموله، میزان انتشار آلاینده‌های هوا و ظرفیت ناخالص کشتی لحاظ شده است.

وی درباره اقدامات انجام شده به منظور تامین آب خلیج گرگان و میانکاله اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ لایروبی برای ارتقای وضعیت آبی این منطقه انجام شد علاوه بر آن ما شناسایی تمامی مسیرهای دارای امکان لایروبی، انتقال بخشی از آب خنک‌کنندگی نیروگاه نکا، استفاده از فاضلاب تصفیه‌ شده در حال مطالعه است . مطالعات ایستگاه پمپاژ در ردیف اعتباری ۱۴۰۵ در پیوست بودجه قرار گرفت و ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای ایستگاه پمپاژ پیش‌بینی شده است و وزارت نیرو مطالعاتی در این زمینه انجام داده و در صورت تامین اعتبار و طی سایر مراحل به اجرا در می‌آید که اجرای این پروژه سه سال زمان می‌برد.

وی درباره وضعیت تالاب‌ها گفت:  سال آبی گذشته خشکسالی شدیدی در حوضه‌های آبی داشتیم که باعث شد که خیلی از تالاب‌ها آسیب جدی ببینند که به سال آبی جدید منتقل شد. سال آبی جدید که از مهر ۱۴۰۴ شروع شد متاسفانه بارش‌ها از زمستان ۱۴۰۴ آغاز شد و تقریبا اوج این بارش‌ها را در فروردین ماه ۱۴۰۵ شاهد بودیم و خوشبختانه اکثر تالاب‌ها به جز گاوخونی، بختگان و پریشان توانستند آبگیری کنند یا پهنه زیادی از آن‌ها مرطوب شد.

وی افزود: ما تلاش کردیم تالاب‌هایی که بر اثر عدم لایروبی امکان ورود سیلاب را از دست داده بودند را شناسایی کنیم و اعتبارات زیادی را برای لایروبی هزینه کردیم  و به صورت اجرایی و عملیاتی برای احیای تالاب‌هایی مانند بامدژ تلاش کردیم. این پروژه بیش از ۸۰ درصد پیشرفت کرده است. حدود ۱۰ تالاب از جمله تالاب قوری گل را احیا کردیم 

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: تا ۱۴ خرداد ماه میزان تراز دریاچه ارومیه به ۲۷۱.۱۳ رسیده و پهنه آبی ۳۱۶۰ کیلومتر مربع افزایش پیدا کرده و حجم آب به بالای ۴.۲ میلیارد متر مکعب رسیده هیچ وقت در سازمان حفاظت محیط زیست از لفظ احیا برای امسال استفاده نکردیم  ولی دریاچه توانسته آب قابل توجهی دریافت کند و یک فرصت طلایی را در اختیار تصمیم گیران و برنامه‌ریزان قرار داده تا بتوانند برنامه‌های احیایی را انجام دهند.

وی افزود: از تابستان سال گذشته حداقل سه جلسه به ریاست آقای دکتر عارف تشکیل شد و برنامه‌های اجرایی دریاچه و الزامات دستگاه‌ها مصوب شد که یکی از آن‌ها لایروبی بود که از ۱۰ کیلومتر قبل از ورود و اتصال زرینه‌رود و سیمینه رود بود که باعث پخش سیلاب‌ها قبل از ورود به دریاچه می‌شد.

لاهیجان‌زاده افزود: برنامه‌ریزی دقیق بر اساس منابع و مصارف برای رهاسازی آب از سدهای حوضه انجام و اجرا شدکه اثرگذاری بسیار خوبیدر بالا آمدن تراز دریاچه ارومیه گذاشت. یکی از کارهای خیلی جدی و تاثیرگذار سر دهنه‌ها بود که مدیریت شد و اجازه ندادند که برداشت آب بی‌رویه در فصلی که کشاورزی نیست از رودخانه‌ها انجام شود البته دریاچه ارومیه با تراز اکولوژیک خود ۲ متر و ۹۰ سانتی متر هنوز فاصله دارد.

۲۰ همت خسارت محیط زیستی در جنگ ۱۲ روزه

علی‌محمد طهماسبی -مسئول بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات - درباره مستندسازی خسارات زیست محیطی جنگ ۱۲ روزه اظهار کرد: در این بازه زمانی ۸۴۵۰ هکتار زیستگاه‌ها آسیب دیدند که آنها را اعم از نوع گونه، کارکردهای اکوسیستمی و ... بررسی کرده‌ایم در مجموع حدود ۲۰ همت خسارت زیست محیطی در جنگ ۱۲ روزه به کشور وارد شد.

وی اضافه کرد: برآورد آسیب محیط زیست انسانی نیز در حال انجام است در جنگ رمضان زیستگاه‌های طبیعی آسیب کمتری نسبت به جنگ ۱۲ روزه دیدند. البته امکان دسترسی و برخی مناطق برای انجام بررسی‌های زیست‌محیطی فراهم نبود که با مکاتبات انجام شده با وزیر دادگستری، رئیس جمهوری، شورای عالی امنیت ملی امکان دسترسی به این مناطق را فراهم کرده است.

ثبت جهانی قمیشلو دالانکوه

حمید ظهرابی - معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست- در نشست خبری سازمان حفاظت محیط زیست که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد،اظهار کرد: محدوده قمیشلو دالانکوه در سی‌وهشتمین شورای بین‌المللی انسان و کره مسکون به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره معرفی شد. این ذخیره‌گاه ۸۳۰ هزار هکتار مساحت دارد و چهاردهمین ذخیره‌گاه زیست کره کشور است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: به موازات توجه به ایجاد ذخیره‌گاه‌ها موضوع قانون‌مداری ذخیره‌گاه‌ها نیز در دستور کار قرار دارد و آیین‌نامه مدیریت ذخیره‌گاه‌ها تهیه شده و در کنوانسیون حقوقی _ قضایی دولت در حال پیگیری است.

وی با اشاره به پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: برنامه اقدام برای این پروژه تهیه شده است و با قوت ادامه دارد. حدود ۵۰ درصد از منابع حفاظت از تنوع زیستی در زیستگاه‌های یوز هزینه می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این‌که اطراف زیستگاه‌های یوز حلقه‌های حفاظت مشارکتی یوز ایجاد کرده‌ایم، گفت: از توران تا خوش ییلاق، محدوده یوزکنام در جنوب توران یک محدوده ۱۰۰ هزار هکتاری تحت حفاظت است علاوه بر آن سه محدوده حفاظت‌گاه مردمی به حلقه‌های مدیریتی حفاظت از یوز اضافه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بیش از ۳۰ نیرو نیز به منظور حفاظت از یوز به مناطق تحت مدیریت اضافه شده تا کمبود شدید نیرو در این زمینه کاهش یابد. علاوه بر آن برای نخستین بار ۵۰ میلیارد تومان از طریق مالیات نشان‌دار برای فنس‌کشی تخصیص پیدا می‌کند.

ظهرابی اضافه کرد: وزارت راه اگر چه در سال‌های اخیر اقداماتی برای فنس‌کشی کریدور عباس‌آباد – میامی انجام داده است ولی در این زمینه تاخیر دارد و انتظار داریم وزارت نیرو به این موضوع بیشتر بپردازد.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: جایگاه‌های پروژه تکثیر در اسارت استانداردسازی شده است.

وی درباره تعداد یوزهای شناسایی شده اظهار کرد: تعداد یوزهای نشان‌دار از ۱۷ قلاده به ۲۷ قلاده افزایش پیدا کرده است.

ظهرابی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اعتراض به نهادهای محیط زیستی بین‌المللی نسبت به وارد شدن خسارات محیط زیستی در پی تهاجم آمریکا و رژیم صهیونیستی به ایران گفت: با دبیرکل یونسکو و دبیرکل کنوانسیون تنوع زیستی مکاتبه کردیم و نسبت به سکوت این نهادها درباره خسارات زیست محیطی اعتراض کردیم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست به برنامه جامع حفاظت از تنوع زیستی اشاره و اظهار کرد: برنامه جامع حفاظت از تنوع زیستی تهیه و به شورای عالی محیط زیست ارائه و تصویب شد که شامل چهار برنامه کلان و چند برنامه اقدام است که با مشارکت دستگاه‌ها تبدیل به «فعالیت» می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم تصمیم‌گیری در استان‌ها براساس چارچوب‌های قانونی گفت:‌ با توجه به وجود نگرانی‌هایی با پیگیری‌های انجام شده با وزارت کشور و معاون اول رئیس جمهوری قرار شد در مناطق تحت حفاظت محیط زیست قوانین مربوطه رعایت شود.

ظهرابی درباره تفاهم‌نامه منعقد شده بین وزارت میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری و سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد:‌در اوایل دولت چهاردهم دستورالعملی به استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم که براساس آن فضا برای اشخاص حقیقی و حقوقی با رویکرد طبیعت‌گردی فراهم شود. مشاورانی نیز به کار گرفتیم. علاوه بر آن برای ۱۳ منطقه تحت مدیریت، بسته سرمایه‌گذاری آماده‌ کرده‌ایم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اقدامات انجام شده برای احیای میش‌مرغ از احداث سالن پرواز برای این گونه با تخصیص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار خبر داد.

وی درباره بخشی از اقدامات انجام شده برای گوزن زرد اظهار کرد: تمام سایت‌های نگهداری این گونه استاندارد شده است. گوزن زرد به زیستگاه طبیعی خود دز و کرخه معرفی شده است علاوه بر آن پروژه‌ای را برای آموزش جامعه محلی در منطقه‌ای بین استان‌های فارس و یزد آغاز کرده‌ایم تا پس از آماده سازی جامعه محلی، گوزن زرد را به این منطقه معرفی کنیم.

ظهرابی در مورد اعطای مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای معدن‌کاری گفت: براساس بند الف ماده ۳ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، فعالیت معدنی در مناطق چهارگانه محیط زیست موکول به نظر شورای عالی محیط زیست است البته در آیین‌نامه اجرایی این قانون، معدن‌کاوی در مناطق شکار ممنوع و آثار طبیعی ممنوع شد. براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان محیط زیست و وزارت معدن منعقد شد مناطق حفاظت شده به دو گروه الف و ب تقسیم شدند که معدن‌کاری در گروه ب امکان‌پذیر است.

وی تاکید کرد: قانون به سازمان حفاظت محیط زیست اجازه مخالفت با همه فعالیت‌های معدن‌کاوی را نمی‌دهد. اگر جایی معدن‌کاوی آسیب کمی به محیط زیست بزند، سازمان محیط زیست اجازه مخالفت با آن را ندارد و با وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در تعامل هستیم. اگر با همه معدن‌کاوی‌ها مخالفت کنیم وزارت صمت می‌تواند با تصویب مناطق حفاظت شده جدید مخالفت کند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست درباره معدن‌کاوی در منطقه حفاظت شده بهرام کور گفت: در سال ۱۳۹۴ درخواست‌هایی برای معدن‌کاوی در این منطقه ارائه شد و شش محدوده مشخص شد که شامل P۱ تا P۶ می‌شود. با معدن‌کاوی P۴، P۵ و P۶ موافقت شد. محدوده P۳ بین کارخانه، معدن و جاده قرار گرفته و ارزش حفاظتی نداشته است بنابراین درخواست شد از حدود منطقه چهارگانه خارج شود و وزارت صمت به ازای آن با کمک بخش‌های معدنی مبالغی را برای حفاظت از محیط زیست تخصیص دهند.

وی درباره بهره‌گیری از مشارکت جوامع محلی برای حفاظت از زیستگاه‌ها اظهارکرد: با توجه به کمبود محیط بان ۴۰ فعالیت مشارکتی با مردم پیش‌بینی کردیم. ۳۹ تفاهم حفاظت از تنوع زیستی با بخش‌های مردمی منعقد کردیم. در ۱۳ منطقه دوربین برای پایش تصویری نصب شده و علاوه بر آن ۲۵۰ دستگاه خودروی عملیاتی همچنین پهپاد خریداری شده است.

ادامه دارد

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.