به گزارش ایرنا، محمد کاظمیفرد با زینالکلیم بتو، مسئول بخش حملونقل و ارتباطات سازمان همکاری اقتصادی اکو (ECO) امروز یکشنبه در تهران دیدار و گفت وگو کرد. این نشست با هدف بررسی راههای همکاری مشترک میان پارکهای علم و فناوری کشورهای عضو سازمان اکو با محوریت پارک علم و فناوری مازندران برگزارشد.
کاظمی فرد در این خصوص به ایرنا گفت که همکاری مشترک پارکهای علم و فناوری کشورهای عضو سازمان اکو، گسترش صادرات شرکتهای فناور و دانشبنیان عضو پارک مازندران از طریق ظرفیتهای سازمان اکو و نقشآفرینی پارک علم و فناوری مازندران به عنوان هاب و تسهیلگر ارتباط میان پارکهای عضو اکو از راهبردهای این نشست بود.
وی با اشاره به توانمندیهای بالای شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک ادامه داد : پارک علم و فناوری مازندران آمادگی کامل دارد که با ارائه شیوهنامه مناسب، نقش هاب و تسهیلگر ارتباط پارکهای علم و فناوری کشورهای عضو سازمان اکو را ایفا نموده و زمینه را برای توسعه صادرات شرکتهای فناور استان فراهم آورد.
در این نشست، مقرر شد کارگروه تخصصی مشترک برای تدوین شیوهنامه همکاری و برنامهریزی جهت اجرایی شدن این همکاری تشکیل شود.
پارک علم و فناوری مازندران با برگزاری چنین جلساتی، گامهای مؤثری در جهت بینالمللیسازی شرکتهای فناور استان و توسعه صادرات محصولات دانشبنیان به بازارهای منطقهای برمیدارد.
به گزارش ایرنا، مازندران با افزون بر سه میلیون و ۲۸۳ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب در جهت توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری جدید برای دولت از اهمیت بسزایی برخوردار است.
این دیار با مزیتهای فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی در ماههای گذشته با اراده مسوولان ارشد استان و با پهن کردن فرش قرمز زیرپای سرمایه گذاران به عنوان محور رایزنی های فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری جدید تبدیل شده است.
اهمیت این سرمایهگذاریها بیشتر از این حیث مورد توجه است که با توجه به ظرفیت های استان در حوزههای مختلف اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری اعم از انرژی، ارتباطات و مخابرات، صنعت و بازرگانی، کشاورزی و دانشگاهی، فعالان اقتصادی می توانند با سرمایه گذاری های جدید روند توسعه این دیار را هموارتر کنند.
قرار گرفتن در مسیر راهبردی، موقعیت ویژهای به مازندران داده و اهمیت و جایگاه سرمایه گذاری جدید از این حیث مورد توجه است که می توان باتوجه به بازارهای هدف صادراتی این تولیدات فرآوری شده را به کشورهای منطقه صادر کرد.
سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در ابتدا با مشارکت سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان بر اساس معاهده ازمیر و با هدف اعتلای سطح زندگی اقتصادی مردم منطقه در ۱۹۸۴ تاسیس گردید.
افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان در ۱۹۹۲ به این سازمان ملحق شدند.
از جمله اهداف دیگر سازمان گسترش تجارت درون منطقه ای و فرا منطقه ای و همچنین تلاش در جهت ادغام تجارت کشورهای منطقه با تجارت جهانی است.
اداره امور اکو در وزارت امور خارجه به منظور ارتقای سطح همکاری ها بین کشورهای عضو شکل گرفت.
در این رابطه اداره اکو با وزارتخانه ها و سازمان های داخلی و خارجی مرتبط همکاری می کند. در واقع این اداره مسوولیت هماهنگی بین نهادهای داخلی با دبیرخانه و طرفهای ذیربط در سایر کشورهای عضو را بر عهده دارد.














