بهره‌برداری از چاه‌های کشاورزی فاقد پروانه معتبر در قم ممنوع است

ایرنا دوشنبه 18 خرداد 1405 - 00:12
قم- ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قم با بیان اینکه بهره‌برداری از چاه‌هایی که بدون مجوز حفر شده و یا فاقد پروانه بهره‌برداری معتبر هستند، ممنوع است، بر لزوم مدیریت جدی منابع آبی استان تاکید کرد.

به گزارش یکشنبه شب ایرنا از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای قم، محمد احمدی جبلی در نشست با کشاورزان و نمایندگان تشکل‌های آبی بخش قمرود، با اشاره به وضعیت بحرانی سفره‌های زیرزمینی اظهار کرد: حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب برداشت مازاد از چاه‌های مجاز استان انجام می‌شود که فشار مضاعفی بر آبخوان‌ها وارد کرده و زنگ خطر فرونشست زمین و شور شدن منابع آبی را به صدا درآورده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از چاه‌های غیرمجاز استان در حال حاضر فاقد آبدهی شده‌اند، افزود: بهره‌برداری از چاه‌های بدون مجوز یا فاقد پروانه معتبر ممنوع است و صیانت از منابع موجود برای جلوگیری از تخریب محیط‌زیست و حفظ پایداری کشاورزی ضرورت دارد.

در این نشست کشاورزان بخش قمرود به بیان مشکل‌هایی نظیر کاهش آبدهی چاه‌ها، لزوم حمایت دولت از تغییر الگوی کشت و چالش‌های روند اصلاح پروانه‌های بهره‌برداری پرداختند.

استان قم دارای حدود چهار هزار و ۵۰۰ حلقه چاه است که بیش از نیمی از آن‌ها در ردیف چاه‌های غیرمجاز قرار دارند، طبق آمارهای رسمی، سالانه بالغ بر ۴۷۰ میلیون مترمکعب آب از منابع زیرزمینی استان استحصال می‌شود که بخش کشاورزی با سهم ۹۱ درصدی، بزرگترین مصرف‌کننده است، تراز منفی آبخوان‌های قم باعث شده تا سالانه ارتفاع آب در دشت‌های استان بیش از یک متر افت کرده و کیفیت آب به دلیل پیشروی جبهه شور به‌شدت کاهش یابد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.