در تنگه هرمز نه باج می خواهیم نه عوارض؛ فقط حق تأمین امنیت و خدمات به کشتی‌ها را می گیریم

خبرآنلاین دوشنبه 18 خرداد 1405 - 08:36
محسن زنگنه، نماینده مجلس شورای اسلامی می گوید در قبال موضوع تنگه هرمز آن‌چیزی که بیش از همه برای ما اهمیت دارد و حساسیت آمریکایی‌ها را هم برانگیخته است نظام مدیریتی جدید در این منطقه به‌دست ایران است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از همشهری، زنگنه گفت:

  ایران مطابق ماده‌20 کنوانسیون سال‌1982 و قانون خلیج‌فارس، این حق را دارد که وقتی عبور و مرور از آب‌های سرزمینی‌اش با ضرر و خطر همراه است، دست به اعمال محدودیت بزند.

  از ابتدای جنگ با بسته‌شدن تنگه هرمز سازوکار جدیدی در قبال مسئله عبور و مرور از سوی ایران تنظیم و به همه ذی‌نفعان ازجمله کشتی‌ها ابلاغ شد.
  از این‌رو همه کشتی‌ها مطابق سازوکار جدید و نظام مدیریتی تازه ایران باید از تنگه هرمز استفاده کنند.
  در این مقام گفتنی است که ایران در پی عوارض‌گیری یا باج‌گیری نیست، بلکه این مبالغ دریافتی در اصل در مقابل تأمین امنیت کشتی‌ها و هدایت آنها از سمت مسیرهای امن است و کشورها هم در مورد این مسئله چالشی ندارند و حتی به آن تمایل نشان می‌دهند.
  هر روز ایران پول‌های مربوط به ایجاد امنیت و هدایت کشتی‌ها را دریافت می‌کند و نحوه اخذ آن هم متفاوت است. گاهی این مبالغ به شکل نقد است و گاهی به‌صورت تهاتر کالا و خدمات.
  درمورد مبالغ نقدی عدد مربوطه چیزی در حدود 8/1 تا 2میلیون دلار است که بلافاصله ‌به خزانه‌داری کل کشور منتقل می‌شود.

17302

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.