نیشابور منتخب ایران در کسب عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو شد

ایرنا دوشنبه 18 خرداد 1405 - 08:48
مشهد - ایرنا - مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: بر اساس اعلام نتیجه ارزیابی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور برای شرکت در رقابت بین‌المللی انتخاب پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی(اکو) از بین کلیه شهرهای معرفی شده کشور، نیشابور به عنوان نماینده ایران برای کسب عنوان پایتخت گردشگری اکو برای سال ۲۰۳۱ برگزیده شد.

سید جواد موسوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: جایگاه بین‌المللی فرهنگی شهرها، ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گردشگری، پایداری اقتصادی و برنامه‌های گردشگری ارایه شده توسط آنها از جمله شاخص‌های ارزیابی برای انتخاب نماینده کشور در کسب عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی بوده است که در فروردین ماه امسال در قالب طرح توجیهی به این وزارتخانه ارسال شد.

سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در ابتدا با مشارکت سه کشور ایران، ترکیه و پاکستان بر اساس معاهده ازمیر و با هدف اعتلای سطح زندگی اقتصادی مردم منطقه در ۱۹۸۴ تاسیس شد و سپس کشورهای افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان در سال ۱۹۹۲ به این سازمان ملحق شدند.

به گزارش ایرنا، شهر نیشابور، زادگاه بزرگانی چون حکیم عمر خیام و عطار نیشابوری، موزه‌ای زنده از تمدن ایرانی - اسلامی و یکی از مراکز تاریخی مسیر جاده ابریشم است.

نیشابور با میراث ادبی بی‌نظیر، کاروانسراها (رباط شاه عباسی)، سفال‌های باستانی و موقعیت جغرافیایی خود در کریدور شرق-غرب اکو، کاملا با چشم‌انداز ۲۰۲۵ اکو همسو است و این شهر الگویی متعادل از حفظ فرهنگ، رشد پایدار و ارتباط منطقه‌ای ارائه می‌دهد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.