بررسی مزایده دکه‌ها در شهرکرد؛ مخالفان و موافقان چه می‌گویند

ایرنا دوشنبه 18 خرداد 1405 - 09:33
شهرکرد- ایرنا- جمعی از دکه‌داران شهرکرد که تعدادی از آنها دارای معلولیت هستند و برخی از آنها نزدیک به ۳۰ سال از این راه امرار معاش می‌کردند، عقیده دارند که با اجرای مزایده سراسری برای واگذاری دکه‌ها، خود را در آستانه بیکاری و از دست دادن تنها منبع درآمدشان می‌بینند.

به گزارش ایرنا، با توجه به نارضایتی دکه‌داران در شهرکرد، اما شهرداری اجرای این مزایده را طبق قانون و برای جلوگیری از تضییع حقوق سایر متقاضیان و ساماندهی مشاغل شهری عنوان می‌کند.

تضییع حقوق معلولان یا اجرای قانون؟

یکی از معلولان شهرکرد که از سال ۱۳۸۱ تاکنون صاحب یک دکه است و به گفته خودش حمایت موردی بهزیستی را دارد در گفت‌وگو با ایرنا از نگرانی خود برای آینده شغلی‌اش می‌گوید.

او که سنش از ۶۰ سال گذشته اظهار داشت: ساخت فلز دکه متعلق به خودم است و سال‌هاست در این مکان فعالیت می‌کنم، اما مکانی که دکه در آن نصب شده متعلق به شهرداری است و امسال شهرداری اقدام به برگزاری مزایده برای واگذاری دکه‌ها کرده است و ما با توجه به مشکلات مالی و معلولیتی که داریم، توان شرکت در مزایده با قیمت‌های بالا را نداریم.

۳۰ سال تلاش و نگرانی از دست رفتن شغل

این دکه‌دار با اشاره به مصوبه شورای شهر برای تمدید یک‌ساله قراردادها بدون مزایده به دلیل شرایط جنگی و اقتصادی گفت: این مصوبه در شورای تطبیق فرمانداری رد شد.

به گفته وی، در حال حاضر پیگیر حل این مشکل هستیم، اما در این شرایط اقتصادی سخت است که از کار بیکار شویم.

وی اظهار داشت: با فروش اسنک و چیپس سیب زمینی در دکه نمی‌توانیم درآمد بالایی داشته باشیم که بتوانیم در مزایده با قیمت بالا شرکت کنیم.

یکی دیگر از دکه‌داران که وضعیت جسمی سالمی دارد و ۲۷ سال است در این حرفه فعالیت می‌کند نیز گفت: هم‌اکنون ماهانه ۱۰ میلیون تومان برای دکه پرداخت می‌کنیم، به حتم کسانی که در این مزایده شرکت می‌کنند، به دلیل سراسری بودن مزایده، قیمت‌های بالایی را پیشنهاد خواهند داد و رقابت با آنها برای ما غیرممکن است.

وی گفت: با اجرای مزایده، افرادی که سال‌ها در این دکه‌ها فعالیت داشته‌اند و امرار معاش می‌کرده‌اند، بیکار می‌شوند تا افراد جدید با قیمت بالاتر مشغول به کار شوند و تنها درآمد شهرداری افزایش پیدا می‌کند.

تاکید قانون بر برگزاری مزایده

کشمکش مزایده دکه‌ها در شهرکرد
عکس تزئینی است

رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری شهرکرد در پاسخ به اعتراضات این افراد گفت: طبق قانون، هرگونه واگذاری دکه و کیوسک باید بر اساس مزایده باشد.

سید رضا هاشمی افزود: دوستان معترض سال‌ها بدون اعمال قانون و مزایده فعالیت داشته‌اند و اکنون نیز می‌خواهند به همان منوال ادامه دهند، در حالی که واگذاری و بهره‌برداری از اماکن عمومی از جمله کیوسک و غرفه حتما باید از طریق مزایده انجام شود.

وی با اشاره به اینکه متقاضیان برای دریافت این مکان‌ها نیازمند زمان برای سرمایه‌گذاری هستند افزود: در نظر داریم این مکان‌ها را به صورت سرمایه‌گذاری و از طریق روش BOT (ساخت، بهره‌برداری، واگذاری) به افراد دارای شرایط واگذار کنیم.

هاشمی همچنین از جمع‌آوری دکه‌ها و کانکس‌های بدون مجوز در سطح شهر خبر داد و افزود: واگذاری فضاهایی با ماهیت دکه، کانکس و غرفه برای هر کدام از کاربری‌های مشخص، پس از بررسی در بخش حمل و نقل، شهرسازی و زیباسازی انجام می‌شود.

وی گفت: زمان برگزاری مزایده از ۱۲ تا ۲۳ خردادماه است و بازگشایی پاکت‌ها در ۲ تیرماه سالجاری انجام می‌شود.

وی در خصوص درخواست دکه‌داران مبنی بر تمدید قراردادها به دلیل شرایط جنگ گفت: تاکنون موفقیتی برای این تمدید حاصل نشده است.

شرط ویژه برای دکه‌های معلولان

شهردار شهرکرد نیز با اشاره به پیشینه فعالیت دکه‌ها و کیوسک‌های مطبوعات گفت: بیش از چهار دهه پیش، دکه‌های روزنامه برای انجام کارهای فرهنگی از جمله توزیع مطبوعات شکل گرفت و به مرور زمان فعالیت آنها به همه عرصه‌ها از جمله فست‌فود، ساندویچ و سوپرمارکت کشیده شد.

محمد حسین واحدیان افزود: این موضوع باعث نارضایتی اتحادیه‌های صنفی شد که با پرداخت عوارض، مالیات و اجاره‌بهای سنگین فعالیت می‌کردند و این دکه‌ها را با کمترین هزینه در حال رقابت با خود می‌دیدند.

وی با اشاره به ماده ۵۵ قانون شهرداری مبنی بر ساماندهی دکه‌ها گفت: از ۲ سال پیش قراردادهای دکه‌ها اصلاح شده و از فعالان این حوزه تعهد گرفته شده که از سالجاری قراردادها بر اساس برگزاری مزایده انجام شود و اگر برنامه‌ریزی برای شغل جدید دارند، آن را انجام دهند.

شهردار شهرکرد در خصوص نگرانی دکه‌داران دارای معلولیت نیز اظهار داشت: برای حمایت از جامعه هدف بهزیستی، کیوسک‌هایی که معلولان جسمی و یا افراد توان‌خواه در آنها فعالیت دارند، در قسمت ویژه مزایده ثبت شده است و این کیوسک‌ها تنها به افراد دارای معلولیت واگذار می‌شود و افراد غیر معلول نمی‌توانند در مزایده این کیوسک‌ها شرکت کنند تا رقابت فقط بین خود معلولان باشد.

به گفته وی، افرادی که برنده مزایده می‌شوند، خودشان باید در کیوسک فعالیت کنند و امکان واگذاری آن به فرد دیگر وجود ندارد اما این را هم باید گفت که چند سالی است نرخ کرایه دکه‌ها پایین است و این افراد به آن عادت کرده‌اند و به طبع با این قانون مخالف هستند.

بهزیستی: پیگیر تداوم اشتغال جامعه هدف هستیم

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: پیگیری برای رفع مشکلات افرادی که دارای معلولیت شدید هستند، را انجام می‌دهیم تا دکه‌ها به خودشان واگذار شود.

معصومه محمدی افزود: اگرچه واگذاری دکه‌ها بر اساس قانون و از طریق مزایده توسط شهرداری انجام می‌شود، اما آنهایی که شرایط خاص دارند با نامه به شورای شهر معرفی می‌شوند تا اشتغال این جامعه هدف که پشتوانه معیشتی آنهاست، قطع نشود.

به گزارش ایرنا، شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری دارای بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.