به گزارش ایرنا، سعید محمودی روز دوشنبه در نشست هماندیشی مدیرکل با نمایندگان سمنها و فعالان محیط زیست استان به مناسبت هفته محیط زیست بر لزوم تبدیل شدن تشکلهای مردمی از نقش ناظر و منتقد به بازوی اجرایی تاکید کرد.
وی در این نشست با تبیین چالشهای زیستمحیطی استان، آلودگی هوا را یک مساله کلان ملی دانست و افزود: مدیریت این بحران تنها در صلاحیت یک نهاد نیست و تمامی دستگاههای مسئول از جمله شهرداریها باید وظایف قانونی خود را با دقت اجرا کنند.
وی با اشاره به اینکه بخش بزرگی از راهکارهای کاهش آلودگی هوا مستقیم به رفتارهای شهروندی گره خورده است، افزود: موضوعاتی نظیر کاهش استفاده از خودروهای تکسرنشین، ارتقای فرهنگ مصرف سوخت و همگامی با برنامههای نوسازی ناوگان خودرویی از جمله وظایفی است که مردم باید در آن مشارکت عملی داشته باشند.
مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی در ادامه به وضعیت دریاچه بزنگان پرداخت و با اشاره به تخریبهای صورت گرفته ناشی از تصرف غیرقانونی اراضی بالادست و کشاورزی غیراصولی اظهار کرد: با پیگیریهای حقوقی و قضایی اقدامات لازم برای لغو سند متصرفان غیرمجاز و احیای این زیستبوم در دست اجراست.
محمودی همچنین در خصوص فعالیت آفرودسواران در عرصههای طبیعی با اشاره به اهمیت تفکیک میان طبیعتگردان مسوولیتپذیر و تخریبگران، تاکید کرد: در حالی که بسیاری از علاقهمندان طبیعت، خود از حامیان محیط زیست هستند، اداره کل در قبال هرگونه آسیب جبرانناپذیر در مناطق تحت مدیریت هیچگونه مماشاتی نخواهد داشت و برنامهریزی دقیقی برای ساماندهی و کنترل رفتارهای آسیبزا بر اساس ضوابط قانونی در دستور کار است.
در پایان این نشست که با گفت و گو پیرامون دغدغههای تخصصی منطقه همراه بود، انجمن حامیان حیوانات بیپناه و طبیعت و فعالان محیط زیست شهرستان نیشابور با اهدای لوح تقدیر از رویکرد مشارکتجویانه و اقدامات دکتر محمودی در مسیر توسعه همکاریهای مردمی تجلیل کردند.













