به گزارش ایرنا، صعود به لیگ برتر برای تیم فوتبال مس شهربابک فقط یک چالش فوتبالی نیست بلکه به معمایی چند ضلعی تبدیل شده است و این روزها شهربابکیها در این فکر هستند که معمای لجستیکی شهر بدون فرودگاه و هتل مناسب به عنوان بزرگترین مانع پیش روی جدیترین گزینه صعود را چگونه حل کنند.
گمنامی شهربابک تا طلوعی بر لیگ برتر
باشگاه مس شهربابک که از سال ۱۳۸۹ توسط شرکت مس در شهرستان شهربابک بنیانگذاری شد، با خرید امتیاز یک تیم لیگ دسته دومی فعالیت خود را آغاز کرد. قهرمانی در لیگ دسته دوم در فصل ۱۳۹۹–۱۴۰۰ نقطه عطفی در تاریخ این باشگاه شد که راهیابی به لیگ آزادگان را برای این تیم کویری رقم زد، جایی که پنج سال در آن ماندگار بود.
با این وجود، کمتر کسی تصور میکرد که چند سال بعد، نام شهربابک به عنوان جدیترین مدعی صعود به لیگ برتر در رسانهها نقش ببندد.
کارنامهای درخشان برای برتری
امسال شهربابکیها باوجود هدایت قاسم شهبا نمایشی کمنظیر در لیگ آزادگان ارائه دادند، شاگردان شهبا با ثبت ۱۲ هفته شکستناپذیری متوالی، شگفتیساز بیچونوچرای مسابقات بودهاند.
آمارهای این تیم گویای اقتدار کامل آنها است که میتواند تا سکوهای پرتماشاگر لیگ برتر ایران ادامه پیدا کند.
تیم فوتبال مس شهربابک موفق شد که سه برد پرگل و پرحاشیه در مقابل مدعیانی چون مس کرمان (شکست در دربی استان)، نفت و گاز گچساران و بعثت کرمانشاه (نتایج سه بر صفر) را به دست بیاورد.
همچنین بنا به برخی گمانهزنیها دریافت مجوز حرفهای نجاتبخش این تیم شد؛ با رای کمیته استیناف سه امتیاز کسر شده به دلیل نواقص مجوز حرفهای به این تیم بازگردانده شد و به یکباره نام شهربابک در صدر جدول درخشید.
همچنین صنایع بزرگ به عنوان مالک باشگاه با پشتیبانی خود، موفق شده که امیدها را برای نخستین حضور شهربابک در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی ایران رقم بزند.
معمای بزرگ حضور در لیگ برتر از شهر بدون فرودگاه
جذابترین و در عین حال پیچیدهترین بخش این صعود به معمایی لجستیکی بازمیگردد که سایه آن بر شادیهای احتمالی صعود سنگینی میکند، اینکه شهرستان شهربابک هنوز فرودگاه ندارد.
این معضل مهم به دغدغه بزرگ جدیترین گزینه صعود تبدیل شده است و از مسئولان انتظار میرود در صورت صعود تیم مس شهربابک به لیگ برتر فکری برای حضور تیمهای بزرگ لیگ برتر ایران در این شهر کنند تا هواداران شهربابکی مجبور به تماشای بازیهای تیم خود در سایر شهرها نباشند.
با این وجود ورزشگاه شهدای مس شهربابک که به تازگی استانداردهای مدرن را کسب کرده، آماده میزبانی از رقابتهای لیگ برتری است.
اما نکته اصلی اینجاست که نزدیکترین فرودگاه به شهربابک در شهر سیرجان قرار دارد که حدود ۱۱۵ کیلومتر با این شهر فاصله دارد.
این فاصله در کنار کمبود هتلهای مناسب در شهربابک و مشکلات جابهجایی هوایی در سیرجان میتواند به چالشی جدی برای میزبانی تیمهای حریف در لیگ برتر تبدیل شود.
نگاهی به آینده از زبان سرمربی
قاسم شهبا سرمربی تیم فوتبال صنعت مس شهربابک که سابقه نزدیکی به صعود با گلگهر و آرمان گهر را دارد، در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد: حق شهربابکیها از فوتبال، یک صعود به لیگ برتر است و اکنون بیش از هر زمان دیگری به آن نزدیک شدیم.
وی ضمن قدردانی از حمایت مسئولان شهرستان شهربابک و مدیرعامل شرکت مس افزود: تا پایان راه هفت هفته باقی مانده و برنامه صعود به لیگ برتر بازی به بازی پیش خواهند رفت.
آنالیز جایگاه مس شهربابک
آنالیز وضعیت تیم فوتبال مس شهربابک نشان میدهد که این تیم با ترکیب هوشمندانه جوانان مستعد و بازیکنان باتجربه، زیر ذرهبین کادر فنی قاسم شهبا به یک ماشین تهاجمی و منسجم بدل شده که میتواند در ادامه کار نیز به موفقیت صعود دست پیدا کند.
تیم فوتبال مس شهربابک در حال حاضر با ۵۴ امتیاز پس از نساجی مازندران ۵۶ امتیازی در رتبه دوم جدول رده بندی لیگ دسته یک کشور قرار دارد، جایی که با تیم سوم جدول حداقل هشت امتیاز اختلاف دارد و همین امتیازات جایگاه این تیم را در حاشیه امتیاز امنی قرار داده است.
با این حال، قوانین سختگیرانه لیگ برتر برای میزبانی و زیرساختها، یک مانع بزرگ و تازه بر سر راه صعود این تیم کویری ایجاد کرده است.
پیروزی در برابر تیمهایی همچون صنعت نفت آبادان نشان داد که این تیم ذات مبارزه را میفهمد و حالا باید دید مسئولان باشگاه مس و شهربابک تا پیش از قطعی شدن صعود، چه راهکاری برای رفع مشکل کمبود هتل و نبود فرودگاه خواهند اندیشید.
اگر این موانع لجستیکی رفع شود، مسیهای شهربابک بیشک شایستهترین تیم برای به اهتزاز درآوردن پرچم فوتبال کرمان در بالاترین سطح فوتبال ایران خواهند بود.
تیمهای فوتبال گلگهر سیرجان و مس رفسنجان نمایندگان استان کرمان در لیگ برتر و تیم مس شهربابک و مس کرمان در لیگ دسته یک کشور هستند.
















