ببینید | ۶۷ سال از نصب اولین مجسمه فردوسی گذشت: روایت نصب سه تندیس از فردوسی در تهران

خبرآنلاین دوشنبه 18 خرداد 1405 - 19:31
مجسمه فردوسی در میدان فردوسی تهران یکی از ماندگارترین نمادهای فرهنگی پایتخت است. نخستین تندیس فردوسی در سال ۱۳۲۴ به‌عنوان هدیه پارسیان هند به ایران رسید و تا سال ۱۳۳۸ در میدان فردوسی قرار داشت. پس از انتقال آن به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، تندیس برنزی دیگری ساخته غلامرضا ارژنگ در میدان نصب شد؛ اثری پنج تنی که فردوسی را ایستاده با شاهنامه‌ای در بغل و دستی برافراشته نشان می‌داد و تا سال ۱۳۵۰ در این میدان باقی ماند. منبع: آوش

تندیس کنونی میدان فردوسی اثر استاد ابوالحسن صدیقی، از برجسته‌ترین مجسمه‌سازان ایران، است. این مجسمه از سنگ مرمر کارارا در ایتالیا تراشیده شد و در پنجم مهر ۱۳۵۰ در میدان فردوسی نصب شد. فردوسی در این اثر با شاهنامه‌ای در دست بر فراز صخره‌ای نمادین ایستاده و در پایین آن پیکره زال، قهرمان شاهنامه، دیده می‌شود. پایه مجسمه نیز از سنگی عظیم از کوه الوند همدان ساخته شده است. این اثر نه‌تنها یادبودی برای حکیم فردوسی، بلکه یکی از مهم‌ترین شاهکارهای هنر مجسمه‌سازی معاصر ایران به شمار می‌رود.

264 33

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.