به گزارش خبرنگار ایرنا، افزون بر ۳۰۰ دانشمند، کارشناس و مقام دولتی از کشورهای عضو بریکس و شرکای این گروه امروز دوشنبه درباره چشماندازهای همکاری در فناوری کوانتومی به عنوان یکی از مهمترین حوزههای توسعه فناوری در آینده بحث و گفت وگو کردند.
در این مجمع، پیشنهادها و ایدههای کشورهای عضو بریکس در راستای ایجاد ساختار همکاری میان ۱۰ کشور عضو این گروه در موضوع فناوری کوانتومی مطرح و بررسی شد.
هیأت جمهوری اسلامی ایران در این نشست با معرفی امکانات و زیرساختهای شکل گرفته به ابتکار معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری در یک دهه گذشته، به تبیین وضعیت علم و فناوری کوانتومی در کشور و پیشنهادهایی برای تقویت همکاری میان اعضای بریکس پرداخت.
عبور از موانع فناوری با همکاری مشترک
میخائیل میشوستین نخستوزیر روسیه در پیام تصویری به شرکتکنندگان در این نشست، فناوریهای کوانتومی را از جمله نویدبخشترین نوآوریهای قرن بیست و یکم خواند و از کشورهای بریکس خواست تا در این حوزه استراتژیک همکاری کنند.
میشوستین افزود: امروزه، بسیار مهم است که با شرکای خود در گروه بریکس با تجمیع منابع تحقیقاتی به جلو حرکت کنیم، چرا که تنها از طریق تلاشهای مشترک میتوانیم به سرعت بر موانع فناوری غلبه کنیم، راهحلهای مقیاسپذیر ایجاد کنیم و اجرای آنها را در صنایع کلیدی تضمین کنیم.
والری فالکوف وزیر علوم و آموزش عالی روسیه نیز گفت: در زمینه فناوریهای کوانتومی، کشورهای بریکس مسیر مشترکی را دنبال میکنند و برنامههایی را برای تبادلات دانشگاهی، تحقیق و اشتراکگذاری زیرساختها در دستورکار دارند.
فالکوف افزود: اگر ما کشورهای عضو بریکس با همدیگر در این مسیر حرکت کنیم، بسیار سریعتر از زمانی که جداگانه حرکت کنیم و اشتباهات احتمالی یکدیگر را تکرار کنیم، به اهداف خود خواهیم رسید.
الکسی لیخاچف مدیرعامل شرکت دولتی روساتم نیز گفت: بریکس امروز یک سازمان بینالمللی تأثیرگذار با دستور کار گسترده و مرتبط با مسائل روز جهان است و گنجاندن مباحث کوانتومی در آن هدف ماست.
لیخاچف افزود: روسیه در حال حاضر دستاوردهای زیادی برای ارائه در حوزه کوانتومی دارد، ما هفت کامپیوتر کوانتومی در پلتفرمهای اولویتدار، دهها الگوریتم کوانتومی و تعدادی پروژه در محاسبات، حسگر و ارتباطات کوانتومی داریم و بر این اعتقاد هستیم که تجمیع تلاشهای تحقیقاتی با دیگر کشورهای بریکس، کشورهایمان را قویتر خواهد کرد.
تأکید بر همکاری مشترک کشورهای بریکس در فناوری کوانتومی
در پایان این مجمع، دانشمندان، کارشناسان و مقامات دولتی شرکت کننده از کشورهای عضو بریکس در بیانیهای مشترکی باری دیگر بر عزم خود برای ادامه همکاری در فناوریهای کوانتومی تأکید کردند.
در این بیانیه به نقش رو به رشد محاسبات کوانتومی در شکلدهی به بخش انرژی آینده اشاره شده و از کشورهای عضو بریکس خواسته شده است تا تلاشهای خود را برای توسعه محاسبات کوانتومی به منظور آزادسازی ظرفیت انرژی هستهای به طور مشترک تقویت کنند.
این بیانیه همچنین به حوزههایی از انرژی هستهای را که محاسبات کوانتومی میتواند در آنها کارایی فرآیندهای تولید را بهبود بخشد، اشاره کرده است.
شرکتکنندگان در این نشست همچنین در مورد سازوکار برگزاری مسابقه کوانتومی بینالمللی تبادل نظر کردند.
این مجمع را وزارت علوم و آموزش عالی فدراسیون روسیه به طور مشترک با شرکت انرژی اتمی دولتی روساتم برگزار کرد.
پس از هفدهمین اجلاس سران بریکس در ریودوژانیرو (برزیل) در تیرماه ۱۴۰۴ علم کوانتومی به عنوان یکی از اولویتهای توسعه فناوریهای جدید و صنعتیسازی مجدد کشورهای بریکس معرفی شد.
پس از آن بود که مجمع فناوریهای کوانتومی به میزبانی روسیه در تقویم رسمی علوم، فناوری و نوآوری بریکس برای سال ۲۰۲۶ گنجانده شد.
هماینک جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه، برزیل، آفریقای جنوبی، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و اندونزی اعضای گروه بریکس را تشکیل میدهند.
فناوری کوانتومی، کاربرد عملی و مهندسیشده قوانین فیزیک کوانتوم برای ساخت ابزارها، دستگاهها و سیستمهای پیشرفته است و میتواند پیشرفت خارقالعادهای در مخابرات و امنیت اطلاعات، محاسبات و حسگرها فراهم کند.
پردازش و حل محاسبات فوقپیچیده با سرعت نجومی، انتقال کاملاً امن اطلاعات و غیرقابل هک کردن شبکهها و اندازهگیری پدیدهها با بالاترین دقت ممکن در جهان از کاربردهای فناوری کوانتومی است.













