کوروش غفاری چراتی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تنگه هرمز را تنها یکی از مزیتهای ژئوپولتیکی ایران برشمرد وتصریح کرد: اینک کارت های بسیار ارزنده و تعیین کننده ای از منظر استراتژیک و ژئوپولیتیک در دست ایران است که آمریکا تلاش می کند از طریق اعمال فشارسیاسی و اقتصادی از تعداد آنها بکاهد تا بتواند امتیازات مدنظر خود را در پای میز مذاکره از ایران بگیرد.
وی افزود: در چهار دهه گذشته آمریکا در برابر ایران تا این میزان ضعیف و درمانده نبوده و این دقیقا نتیجه استیلای هژمون ایران اسلامی است که روز به روز در منطقه غلبه بیشتری یافته است.
این کارشناس جغرافیای سیاسی گفت:آنچه امروز میان آمریکا و ایران جریان دارد مسئله فروش نفت ،بحران هسته ای و یا برد موشکهای بالستیک نیست،مسئله غلبه هژمونیک ایران در منطقه از طریق گسترده نفود ژئوپولیتیک و محبوبیت راهبردی از منظر استکبارستیزی و عدالت طلبی است.

وی خودکفایی تکنولوژی نظامی در کنار حکمرانی موفق و موثر در شرایط بحران ،یارگیری موثر در فضای سیاسی حاکم برجهان و مهمتر از همه حفظ یکپارچگی ملی و باورمندی مردم به ارزشهای مقاومت و پیروزی قطعی ایمان به خدای متعال است.
غفاری چراتی تصریح کرد: واقعیت این است مولفه های تاثیرگذار ژئوپولیتیک منطقه با وجود حضور نظامی آمریکا ، تحت سیطره کامل ایران قرار دارد و ایالات متحده با قبول شکست ،امروز به راهزنی دریایی و زد و خورد های پینگ پنگی روی آورده است که نشان دهنده عجز و ناتوانی آنها از ادامه کارزاری همه جانبه و تمام عیار است که خود آغازگر آن بودند.
این روزنامه نگار، عدم حمایت ناتو و محکومیت جهانی تهاجم آمریکا و اسرائیل در حمله به ایران را نشانه واضح شکست سیاستهای یک جانبه گرایی آمریکا دانست و افزود: ابتکار عمل رسانه ای جمهوری اسلامی در روایت جنگ و افشای پشت پرده آن نیز از مولفه های مهم پیروزی ایران در جنگ ۱۲ روزه و ۴۰ روزه بوده است.
وی خاطرنشان کرد:هیچ یک از اهداف آمریکا در این جنگ محقق نشده و نخواهد شد و آنچه آمریکا در شرایط کنونی به دنبال آن است خروج کم هزینه از منطقه و ادعای حصول دستاوردهایی خیالی و غیرواقعی جهت فروش به مردم آمریکا برای غلبه سیاسی بر حزب رقیب است.
این تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی هم اکنون در عالی ترین سطح توان نظامی،عملیاتی و لجستیک قرار دارد گفت: آمریکا با درک این واقعیت به فشار اقتصادی و محاصر دریایی روی آورده است تا از این طریق در مردم و مسئولان نظام انفعال ایجاد نماید. وی در پایان تاکید کرد: ابتکار عمل در میدان و دیپلماسی کاملا در دست ایران است و آمریکا همانگونه که در میدان شکست مفتضحانه ای را متحمل شد در میز دیپلماسی نیز هیچ دستاورد ارزشمندی نخواهد داشت.














