به گزارش ایرنا، کلانشهر زاهدان به دلیل جغرافیای خشک همواره با منابع محدود آبی دستوپنجه نرم میکند، با این حال، آغاز زودهنگام روزهای داغ تابستان امسال و صعود بیسابقه دمای هوا، بار دیگر ترازوی تولید و مصرف آب را در این شهر به هم زده است. نوسان در شبکه توزیع آب آشامیدنی شریانی و افت فشار در ساعات اوج مصرف، به سناریویی تکراری تبدیل شده که با شروع فصل گرما، دوباره در صدر دغدغههای مردم این خطه قرار میگیرد، توسعه شتابان شهری در سالهای اخیر و الحاق مناطق مسکونی جدید بدون توسعه متوازن زیرساختهای خطوط انتقال، این چالش را در مناطق حاشیهای و محلات نوساز به شکلی برجستهتر نمایان کرده است.
در همین راستا، بررسیهای میدانی خبرنگار ایرنا نشان میدهد که اهالی برخی مناطق زاهدان بهویژه ساکنان مجتمعهای آپارتمانی و مسکن ملی، بیشترین میزان اختلال در دسترسی به آب آشامیدنی را در طول شبانهروز تجربه میکنند، قطعیهای پراکنده و کاهش محسوس فشار آب به شکلی است که حتی پمپهای خانگی نیز توانایی کشش و ذخیرهسازی آب را در مخازن خانگی ندارند. این موضوع با توجه به فعال شدن کولرهای آبی در دمای بالای ۴۰ درجه زاهدان، شرایط زندگی را برای خانوادهها دشوارتر کرده و نیاز به مدیریت پایداری شبکه آبرسانی شهری را بیش از پیش حیاتی جلوه میدهد.
ناترازی میان توسعه مسکن و زیرساختهای آبرسانی در مناطق نوپدید زاهدان، در نخستین روزهای گرم تابستان خود را به شکل افت شدید فشار آب نشان داده است
علاوه بر ناترازی میان تولید و مصرف، فرسودگی بخشهایی از شبکه توزیع و هدررفت آب آشامیدنی از دیگر عواملی است که بر دامنه تنش آبی در مرکز استان دامن میزند، باید در نظر داشت که تا زمان تکمیل پروژههای بزرگ انتقال آب پایدار به زاهدان، توزیع عادلانه و مدیریت فشار در شبکه اصلی، تنها راهکار کوتاهمدت برای جلوگیری از قطعیهای طولانیمدت در مناطق مرتفع شهر است، با این حال، نبودِ هماهنگی دقیق در جدول توزیع یا نقص در سیستمهای پاسخگویی تلفنی همچون سامانه ۱۲۲، به نارضایتیهای مردمی افزوده و لزوم شفافیت بیشتر با افکار عمومی را دوچندان کرده است.
یکی از کانونهای اصلی این بحران، محلات تازه تأسیس در محدوده غرب و شمال غرب زاهدان هستند، در این مناطق که طی سالهای اخیر با رشد چشمگیر جمعیت مواجه بودهاند، شبکه توزیع آب هنوز توان پاسخگویی به این حجم از تقاضا را در فصول گرم ندارد. در روزهایی که هرم گرمای کویر بر چهره شهروندان زاهدانی تازیانه میزند، نبودِ فشار کافی برای راهاندازی وسایل سرمایشی، تحمل شرایط محیطی را برای نوزادان، بیماران و سالمندان سخت کرده و زندگی روزمره را با توقفی ناخواسته مواجه ساخته است.
با توجه به این وضعیت، ضرورت دارد متولیان امر در شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان علاوه بر پیشبرد طرحهای کلان آبرسانی و ساماندهی انشعابات غیرمجاز، راهکارهای اضطراری نظیر آبرسانی سیار منظم و کنترل دقیق شبکههای فرعی را فعالتر کنند، حضور مستقیم در میان مردم و رصد لحظهای شبکههای توزیع، گامی موثر در جهت کاهش شکاف میان مسئولان و شهروندان است؛ رویکردی که به تازگی در دستور کار مدیریت آبفای استان قرار گرفته تا با اصلاح فرآیندها، عبور بدون بحران از تابستان داغ ۱۴۰۵ میسر شود.
عطش در سایه آپارتمانهای مسکن ملی جهاد زاهدان
یکی از ساکنان پروژه مسکن ملی جهاد در منطقه آرمانشهر زاهدان با گلایه از وضعیت موجود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: زندگی در این آپارتمانها بدون آب پایدار به یک کابوس تبدیل شده است، در طول هفته ما حداکثر چهار روز آب داریم، آن هم نه به صورت تماموقت؛ بلکه تنها برای چند ساعت محدود در اواسط شب یا بامداد جریان آب وصل میشود تا بتوانیم مخزن زمینی را کمی پر کنیم. بعد از آن دوباره قطع میشود.
زهرا شاهی با انتقاد از نحوه پاسخگویی سامانه ارتباطات مردمی آبفا ادامه داد: هر زمان که با شماره ۱۲۲ تماس میگیریم، پاسخ مشخص و قانعکنندهای دریافت نمیکنیم. اپراتورها میگویند وضعیت منطقه شما همین است و باید آب ذخیره کنید؛ اما سوال من اینست که چقدر و چطور میتوانیم در آپارتمان بدون فشار آب ذخیرهسازی کنیم؟ هر بار قول میدهند که آب تا آخر شب، صبح فردا یا در نهایت تا ظهر وصل میشود، اما این وعدهها مدام تکرار میشوند و مشکل افت فشار ما در آرمانشهر همچنان به قوت خود باقی است.
گلایه اهالی محله زیباشهر از قطعیهای پیشبینی نشده
یکی دیگر از شهروندان زاهدانی ساکن در منطقه زیباشهر زاهدان نیز در گفتوگو با خبرنگار ایرنا از توزیع ناعادلانه آب آشامیدنی ابراز نارضایتی کرد و گفت: افت شدید فشار آب در زیباشهر معمولاً از ساعات اولیه صبح آغاز میشود و تا اواخر شب ادامه دارد. متأسفانه هیچ برنامه مشخصی برای قطعیها اعلام نمیشود تا مردم بتوانند برنامهریزی کنند.
محمد سالاری بیان کرد: آب در لولهها به قدری ضعیف است که حتی پمپها هم کار نمیکنند. ما مجبوریم آب آشامیدنی خود را با گالن از مناطق دیگر شهر تهیه کنیم که این کار در گرمای طاقتفرسای زاهدان فرساینده و هزینهبر است.
وی با اشاره به ضرورت نظارت بیشتر بر مصارف غیرمجاز افزود: در حالی که ما در طبقات بالایی ساختمانها از داشتن آب برای نیازهای اولیه محروم هستیم، در برخی کوچه پسکوچهها شاهد شستوشوی حیاط یا خودروها با آب آشامیدنی هستیم. انتظار ما از مسئولان آبفا این است که علاوه بر مدیریت عادلانه شبکه و توزیع متناسب آب در محلات مختلف، با انشعابات غیرمجاز و مصارف نادرست برخورد جدی داشته باشند تا همه شهروندان بتوانند به صورت عادلانه از این نعمت الهی بهرهمند شوند و این روزهای گرم را پشت سر بگذارند.
حضور میدانی متولیان؛ پیگیری مستقیم مطالبات در کوچه به کوچه زاهدان
در پی افزایش مطالبات مردمی و گزارشهای واصله از افت فشار آب در برخی مناطق زاهدان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان فرماندهی عملیات میدانی را بر عهده گرفت. فرهاد سرگلزایی در جریان بازدیدهای میدانی مستمر خود از وضعیت تأمین و توزیع آب آشامیدنی در زاهدان، با حضور در محلات دارای تنش آبی و افت فشار، شرایط زیرساختی شبکه را از نزدیک مورد ارزیابی فنی قرار داد.
مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان در این بازدیدها با حضور بیواسطه در میان شهروندان و گفتوگوی چهرهبهچهره با ساکنان محلات آسیبدیده، مشکلات و دغدغههای آنان را در خصوص تأمین آب استماع کرد و ضمن پایش وضعیت آبرسانی با سرکشی مستقیم به تعدادی از منازل مسکونی در مناطق هدف، دستور تسریع در رسیدگی به موارد مطرحشده شامل اصلاح خطوط فرعی و تقویت فشار شبکه را صادر کرد.
ساکنان مناطق مرتفع و محلات نوساز زاهدان خواستار توزیع عادلانه آب، اعلام برنامههای زمانبندی افت فشار و بهبود سیستم پاسخگویی سامانه ۱۲۲ هستند
وی بر ضرورت حضور شبانهروزی و بدون وقفه مدیران و تیمهای ائتلافی و عملیاتی در سطح شهر برای گرهگشایی از مشکلات شهروندان و خواستار تشدید نظارتها بر عملکرد شبکه توزیع، کاهش هدررفت و تداوم ارتباط مستقیم و صادقانه با مردم شد.
سرگلزائی بر برگزاری نشستهای محلی و تعاملی با همکاری مساجد، معتمدان و بزرگان محلات برای اطلاعرسانی دقیق و تبیین واقعیتهای منابع آبی اشاره کرد و افزود: همراهی، مشارکت و مدیریت مصرف از سوی مردم، نقش کلیدی و محوری در حفظ پایداری شبکه و عبور موفق از شرایط تنش آبی تابستان ایفا میکند.
به گفته وی، هدف از این بازدیدهای میدانی، رصد مستقیم کیفیت خدماترسانی، پاسخ به مطالبات برحق شهروندان و اتخاذ تصمیمات عملیاتی برای بهبود پایدار شرایط تأمین آب در زاهدان است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با اشاره بر لزوم مدیریت منابع محدود آبی در شرایط ناترازی تولید و مصرف، دستور تشدید برخورد با انشعابات غیرمجاز و قطع آب ادارات پرمصرف زاهدان را صادر کرد.
وی همچنین در حاشیه بازدید از مرکز ارتباط با مشتریان (۱۲۲) شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، با بررسی وضعیت مناطق دارای افت فشار و قطعی آب، روند رسیدگی به مطالبات مردمی و عملکرد تیمهای عملیاتی را مورد ارزیابی قرار داد.
سرگلزائی با اشاره به کسری حدود یکهزار لیتر بر ثانیه آب در پیک مصرف زاهدان، تصریح کرد: مدیریت هوشمند شبکه توزیع، کاهش هدررفت آب و تشدید نظارتها در شرایط کنونی اولویت اصلی این شرکت است و در این مسیر با هر گونه کوتاهی برخورد خواهد شد؛ پاسخگویی سریع و شفاف به شهروندان در مناطق دارای تنش آبی از حقوق اساسی مردم است و تیمهای عملیاتی باید بهصورت شبانهروزی برای رفع مشکلات پای کار باشند.
وی با صدور دستور قاطع، شناسایی و قطع فوری انشعابات غیرمجاز بهویژه در پروژههای ساختمانی، کارواشهای متخلف و همچنین آبیاری فضای سبز را گامی ضروری برای صیانت از منابع محدود آبی دانست و خواستار ارائه گزارش روزانه از گشتهای شناسایی شد همچنین دستگاههای دولتی و ادارات در زاهدان باید الگوی مصرف را رعایت کنند؛ در غیر این صورت، آب ادارات پرمصرف بدون اغماض قطع خواهد شد.
به گزارش ایرنا، هدف از این اقداماتِ ضربتی، بهبود پایداری شبکه آبرسانی، توزیع عادلانه آب در مناطق مختلف شهر و کاهش اثرات ناشی از کمبود منابع آبی در کلانشهر زاهدان اعلام شده است.















