به گزارش ایرنا «زاهد محمودی» امروز سه شنبه در بازدید از موسسه رازی با تأکید بر جایگاه راهبردی مؤسسه رازی مرند اظهار کرد: این مجموعه یکی از ارکان مهم کشور در حوزه سلامت و تولید فرآوردههای بیولوژیک به شمار میرود و با توجه به ظرفیتهای موجود، امکان تبدیلشدن به قطب ملی و فرامنطقهای تولید واکسن و فرآوردههای بیولوژیک را داراست.
وی افزود: مؤسسه رازی مرند نقش راهبردی در تحقق خودکفایی کشور در حوزه تولید واکسن ایفا میکند و توسعه ظرفیتهای آن میتواند زمینهساز ارتقای توان علمی و تولیدی کشور در حوزه سلامت و فناوریهای نوین زیستی باشد.
فرماندار ویژه مرند با تأکید بر ضرورت حمایت از برنامههای توسعهای این مجموعه گفت: تمامی دستگاههای اجرایی موظفند در راستای ارتقای جایگاه مؤسسه رازی مرند و تسریع در اجرای طرحهای توسعهای آن، همکاری و پشتیبانی لازم را به عمل آورند.
محمودی با اشاره به اهمیت اجرای فاز جدید توسعه این مؤسسه خاطرنشان کرد: با تکمیل این طرح، ظرفیت قابل توجهی در شمالغرب کشور ایجاد خواهد شد که افزون بر تقویت فعالیتهای حوزه دامپزشکی، امکان توسعه فعالیتهای پژوهشی و تخصصی در حوزه سلامت انسانی را نیز فراهم میکند.
وی ادامه داد: ایجاد و توسعه این ظرفیتها در راستای سیاستهای کلان کشور در حوزه سلامت، پژوهش و فناوریهای نوین زیستی قرار دارد و میتواند نقش مهمی در افزایش توانمندیهای ملی در این بخش ایفا کند.
در ادامه این دیدار، رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی شمال غرب کشور نیز با ارائه گزارشی از عملکرد و ظرفیتهای این مجموعه اظهار کرد: این موسسه با نزدیک به یک قرن سابقه، یکی از مهمترین بازوهای علمی و اجرایی کشور در حوزه سلامت دام و طیور محسوب میشود و در حال حاضر بیش از ۸۰ نوع محصول و فرآورده بیولوژیک در این مجموعه تولید میشود.
حسینپور افزود:شعبه شمالغرب مؤسسه رازی از سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را آغاز کرده و به طور تخصصی در زمینه تحقیق و تولید واکسنهای کشته طیور فعالیت دارد.
وی خاطرنشان کرد: ظرفیت سالانه تولید این مرکز حدود ۴۰۰ میلیون دوز واکسن دوگانه و ۶۰ میلیون دوز واکسن تکی است که سهم قابل توجهی در تأمین نیاز صنعت طیور کشور ایفا میکند.















