حمید عزیزی روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا درباره خسارات ناشی از جنگ تحمیلی اخیر، اظهار کرد: مهمترین خسارتی که جمعیت هلال احمر در این جنگ متحمل شد، شهادت ۹ نفر از امدادگران و مجروح شدن تعداد دیگری از نیروهای امدادی بود ضمن اینکه به بخشهایی از تجهیزات و زیرساختهای امدادی جمعیت نیز آسیب کلی و جزیی وارد شد.
وی افزود: تعدادی از آمبولانسهای هلال احمر بر اثر حملات مستقیم دشمن از رده خارج شدند، برخی پایگاههای امدادی جمعیت آسیب جدی دید و تعدادی از انبارهای پشتیبانی مورداستفاده در بحرانها(سیل و زلزله) نیز مورد هدف مستقیم حملات دشمن متجاوز قرار گرفتند.
عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر ادامه داد: با این حال حمایتهای مردمی، مشارکت خیرین و همچنین حمایت های دولت و تامین اعتبارات موردنیاز موجب شد تا در تامین نیازها و جایگزینی تجهیزات، بازسازی انبارها و تداوم مأموریتهای امدادی با مشکل خاصی مواجه نشویم.
عزیزی درباره کمکهای بینالمللی به هلال احمر ایران نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران و جمعیت هلال احمر از ظرفیتها و توانمندیهای گستردهای برخوردار هستند به نحوی که وابستگی خاصی به کمک های خارجی وجود ندارد، اما در نظام بینالمللی امدادرسانی، همکاری و کمک متقابل میان جمعیتهای ملی هلال احمر و صلیب سرخ یک رویه پذیرفتهشده است.
وی افزود: در جریان جنگ اخیر نیز برخی کشورهای دوست کمکهایی را در اختیار هلال احمر ایران قرار دادند که این کمکها در چارچوب همکاریهای بینالمللی پذیرفته و برای تقویت ذخایر امدادی و خدمترسانی به آسیبدیدگان استفاده شد.
عضو شورای عالی جمعیت هلال احمر درباره وضعیت اعتبارات جمعیت نیز اظهار کرد: فرایند تصویب و تخصیص بودجه در کشور مراحل مختلفی دارد، اما خوشبختانه نگاه دولت، مجلس، سازمان برنامه و بودجه و خزانهداری کل کشور به مأموریتهای امدادی و هلال احمر، نگاهی حمایتی و ویژه است.
عزیزی گفت: چه در مرحله تصویب قوانین و چه در مرحله تخصیص و پرداخت اعتبارات، همکاری مناسبی با هلال احمر صورت گرفته و این موضوع امکان تداوم خدمات امدادی را فراهم کرده است.
وی با قدردانی از تلاشهای امدادگران، داوطلبان و مدیران هلال احمر خاطرنشان کرد: امروز جمعیت هلال احمر به دلیل عملکرد موفق و اعتماد عمومی، به یکی از معتبرترین نهادهای خدمترسان کشور تبدیل شده و همین سرمایه اجتماعی پشتوانه اصلی توسعه فعالیتهای آن است.













