فعالیت ۱۲۸ نیروگاه خورشیدی، خوسف را به قطب انرژی‌های پاک خراسان جنوبی تبدیل کرد

ایرنا سه شنبه 19 خرداد 1405 - 09:23
بیرجند - ایرنا - فرماندار خوسف گفت: با فعالیت ۱۲۸ نیروگاه خورشیدی و اجرای طرح‌های جدید در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، این شهرستان به یکی از کانون‌های اصلی تولید برق پاک در خراسان جنوبی تبدیل شده و ظرفیت تولید برق خورشیدی آن از میزان مصرف برق در اوج بار تابستان نیز فراتر رفته است.

مسعود قلی‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نیروگاه‌های خورشیدی فعال در این شهرستان با ظرفیت ۲۷.۲ مگاوات، نقش مهمی در توسعه تولید انرژی پاک، کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و تقویت پایداری شبکه برق ایفا می‌کنند.

وی افزود: علاوه بر نیروگاه‌های فعال، سه طرح بزرگ خورشیدی نیز در خوسف در دست اجرا است که شامل دو نیروگاه ۱۲ مگاواتی و یک نیروگاه ۲.۲ مگاواتی می‌شود و در مجموع ۲۶.۲ مگاوات ظرفیت جدید به شبکه برق استان اضافه خواهد کرد.

فرماندار خوسف با بیان اینکه این طرح‌ها بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید، تصریح کرد: با راه‌اندازی این نیروگاه‌ها، ظرفیت تولید برق خورشیدی شهرستان به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به جایگاه ویژه خوسف در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بیان کرد: میزان مصرف برق شهرستان در اوج بار تابستان حدود ۱۹ مگاوات است در حالی که ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی فعال از این میزان فراتر رفته و با بهره‌برداری از طرح‌های جدید، خوسف به یکی از مناطق شاخص کشور در تولید برق خورشیدی تبدیل خواهد شد.

قلی‌زاده ظرفیت‌های اقلیمی و جغرافیایی خوسف را از مهم‌ترین مزیت‌های این شهرستان برای توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های پاک برشمرد و افزود: تابش مطلوب خورشید در بیشتر روزهای سال، وجود اراضی مستعد و فراهم بودن زیرساخت‌های لازم، شرایط مناسبی را برای اجرای پروژه‌های بزرگ خورشیدی در این منطقه فراهم کرده است.

وی همچنین به راه‌اندازی شهرک خورشیدی شهرستان اشاره کرد و گفت: این شهرک به عنوان یکی از بسترهای مناسب برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی، ظرفیت قابل توجهی برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دارد و زمینه اجرای طرح‌های جدید در مقیاس‌های مختلف را مهیا کرده است.

فرماندار خوسف ادامه داد: مدیریت شهرستان از حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در پروژه‌های انرژی خورشیدی استقبال می‌کند و تلاش خواهد شد با تسهیل فرآیندهای اداری و حمایت از سرمایه‌گذاری، زمینه توسعه هرچه بیشتر این بخش فراهم شود.

وی تاکید کرد: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر علاوه بر تامین برق پایدار، در ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی، حفاظت از محیط زیست و تحقق سیاست‌های کلان کشور در زمینه استفاده از انرژی‌های پاک نقش موثری دارد.

قلی‌زاده عنوان کرد: روند رو به رشد احداث نیروگاه‌های خورشیدی در سال‌های اخیر موجب شده است خوسف به عنوان شهر انرژی‌های پاک شناخته شود و این شهرستان با اتکا به ظرفیت‌های موجود، آمادگی تبدیل شدن به یکی از قطب‌های اصلی تولید برق خورشیدی در شرق کشور را دارد.

به گزارش ایرنا، استان مرزی خراسان جنوبی با جمعیتی معادل ۸۰۰ هزار نفر دارای ۱۲ شهرستان و ۳۲ شهر است.

شهر خوسف در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهر بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی یکی از کهن‌ترین شهرهای این استان است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.