کاهش مصرف ۳۰ درصدی گاز در خراسان‌شمالی

ایرنا سه شنبه 19 خرداد 1405 - 10:13
بجنورد- ایرنا- رییس شرکت بهینه سازی مصرف انرژی و کربن شرکت گاز خراسان شمالی از کاهش مصرف ۳۰ درصدی گاز در برخی صنایع و خانوارها با فعالیت چهار شرکت های کارور در استان خبر داد.

علی ربانی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از مجموع این چهار شرکت ۲ مورد آن درحال اجرا که در بخش گلخانه ها و ۲ مورد دیگر در بخش رستوران ها و آشپزخانه ها که اواسط تیرماه سالجاری اجرایی می شود.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان امام حسن(ع) و بیمارستان امام علی(ع) بجنورد در اولویت این طرح هستند گفت: کارخانه سیمان، پتروشیمی بجنورد و کارگاه های آجر پزی نیز در دستور کار قرار دارند.

رییس شرکت بهینه سازی مصرف انرژی و کربن شرکت گاز خراسان شمالی افزود: این طرح صرفا فقط مختص مراکز دولتی نبوده بلکه اماکن خصوصی را نیز در بر دارد چرا که کاهش مصرف انرژی شامل همه مشترکان است.

ربانی تصریح کرد: شرکت‌های کارور در ۲ حوزه اقتصاد رفتاری شامل آموزش و اصلاح الگوی مصرف مشترک و تغییر تکنولوژی یعنی بهینه‌سازی تجهیزات و زیرساخت‌های سخت‌افزاری فعالیت می‌کنند و طبق مصوبه دولت موظفند در سال نخست حداقل هفت درصد از میزان مصرف گازنسبت به خط مبنا (مصرف سال گذشته) را کاهش دهند.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح هم مشترک با کاهش هزینه‌ها منتفع می‌شود و هم شرکت کارور با عرضه گاز صرفه‌جویی شده در بورس انرژی سود کسب می‌کند.

رییس شرکت بهینه سازی مصرف انرژی و کربن شرکت گاز خراسان شمالی افزود: در این فرآیند، با تبدیل منابع غیرمولد به مولد و انتقال انرژی صرفه جویی شده به بخش تولید و پتروشیمی، ظرفیت‌سازی شده و در نهایت، محیط‌زیست نیز به دلیل کاهش آلودگی و گازهای گلخانه‌ای برنده اصلی این فرآیند است.

شرکت های کارور گاز در مسیر نوآوری و بهره‌وری

ربانی اظهار کرد:این شرکت‌ها همزمان چند وظیفه کلیدی را بر عهده دارند؛ از خرید و فروش گرفته تا مدیریت مصرف و بهینه‌سازی استفاده از گاز طبیعی. فلسفه شکل‌گیری این مجموعه‌ها، بهره‌گیری از ظرفیت‌های نوین مدیریتی و کاهش هدررفت در زنجیره انتقال و توزیع است؛ اقدامی

که می‌تواند فصل جدیدی از تعامل میان مردم، صنعت و منابع ملی ایجاد کند و مسیر استفاده هوشمندانه‌تر از انرژی را هموار سازد.

وی افزود: شرکت‌های کارور گازطبیعی با ترکیب فناوری، بهینه‌سازی مصرف و مشارکت مردمی، گاز را با کارآیی بیشتری به دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند که این تحولات نه تنها به کاهش هزینه‌ها و بهبود خدمات منجر می‌شود، بلکه با ابزارهای مالی مانند گواهی گاز، امکان

سرمایه‌گذاری پایدار و آینده‌دار را نیز فراهم می‌آورد.

پوشش گاز در مناطق شهری استان ۱۰۰ درصد و در مناطق روستایی ۹۹.۸ درصد است و هم‌اکنون ۲۵ شهر، ۷۶۴ روستا و یک‌هزار و ۶۹ واحد صنعتی از گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

از جمله صنایع بزرگ مصرف‌کننده گاز در استان می‌توان به نیروگاه برق سیکل ترکیبی شیروان، پتروشیمی بجنورد و آلومینای ایران اشاره کرد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.