به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سیدستار هاشمی روز سه شنبه در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با گرامیداشت شهدای جنگ تحمیلی اخیر بویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به ارایه گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای حفظ پایداری شبکه در طول این جنگ پرداخت و اظهار داشت: حفظ پایداری ارتباطات در شرایط جنگی و بحرانی، اولویت اصلی ما بوده است. با وجود دشواریهای ناشی از جابجاییهای جمعیتی و حملات زیرساختی به مراکز مخابراتی، همکاران ما با تلاش شبانهروزی اجازه ندادند ارتباط مردم قطع شود.
وی با تمجید از عملکرد اپراتورها در شرایط بحرانی افزود: در شرایطی که سایتهای یک اپراتور مورد اصابت قرار میگرفت، اپراتورهای رقیب با سخاوت زیرساختهای خود را در اختیار دیگری قرار دادند. بخش خصوصی ما در این شرایط، نه تنها به فکر سود نبود، بلکه بسیاری از خدمات خود را بهصورت رایگان ارائه داد؛ این روحیه نشاندهنده تمدن غنی و بلوغ جامعه فنی کشور است.
وزیر ارتباطات به نقش حیاتی این وزارتخانه در استمرار خدمات عمومی اشاره کرد و گفت: در شرایطی که مراکز زمینی و فضایی ما مورد هدف قرار گرفت، با تلاش مهندسان، ارتباط ماهوارهای کماکان برقرار ماند. همچنین در حوزه شرکت ملی پست، با وجود کاهش قابلتوجه درآمدها، خدماترسانی متوقف نشد. علاوه بر این، ثبت بیش از یک میلیارد تراکنش در شبکه دولت الکترونیک طی ۴۰ روز بحرانی، نشان داد که اگر زیرساختهای ارتباطی نبود، بسیاری از خدمات ضروری مردم با وقفه جدی مواجه میشد.
واکنش به انتقادات درباره محدودیتهای اینترنتی
هاشمی به انتقادات موجود پیرامون محدودیتهای اینترنتی پاسخ داد و خاطر نشان کرد: ما به خوبی نسبت به مطالبات مردم آگاهیم. با این حال، باید توجه داشت که در زنجیره تصمیمگیریهای کلان، وزارت ارتباطات «آخرین حلقه» است. بسیاری از مشکلات و کاستیها که در حوزههای فرهنگ، سیاست و اقتصاد رخ میدهد، نباید به حوزه ارتباطات نسبت داده شود.
وی اعلام کرد: ارتباطات و اینترنت، بستری برای ایجاد شفافیت و ارتقای کارآمدی کشور است و نباید به سمتی حرکت کنیم که این بسترِ پیشرفت، بهاشتباه عامل اصلیِ مشکلات حوزههای دیگر تلقی شود.
ادامه دارد...







