استفاده گسترده از فیلترشکن‌ها به چالش حکمرانی تبدیل شده است

خبرگزاری ایسنا سه شنبه 19 خرداد 1405 - 10:45
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تجربه سال‌های اخیر در حوزه محدودیت‌های اینترنتی گفت: در سال های گذشته استفاده از فیلترشکن‌ها یک موضوع ضد ارزشی بود در حالی که اکنون به یک چالش حکمرانی تبدیل شده است.

سید ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در نشست خبری که امروز برگزار شد، با اشاره به موضوع پایداری ارتباطات اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که پس از جنگ رمضان در دستور کار قرار گرفت، پایداری ارتباطات بود. پایداری ارتباطات در شرایط جنگی اولویت پیدا می‌کند. طراحی زیرساخت‌های ارتباطی متناسب با تراکم جمعیت انجام می‌شود، اما از ۹ اسفند با جابه‌جایی تراکم جمعیت مواجه بودیم و همه تلاش ما این بود که ارتباط مردم حفظ شود.

وی افزود: در جنگ رمضان بخش خصوصی خدمات خود را رایگان ارائه کرد، در شرایطی که درآمد آن‌ها تحلیل رفته بود که این موضوع نشان‌دهنده بزرگ بودن و شریف بودن آن‌هاست.

هاشمی ادامه داد: در موضوع قطعی ارتباط در جزایر شاهد بودیم که سه بار ارتباطات قطع شد، اما با تدابیر انجام شده ارتباط حفظ شد. در حوزه پست نیز بیش از ۱۵ میلیون مرسوله جابه‌جا شد. در بحث صنعت فضایی نیز باید گفت پژوهشگاه و مراکز زمینی مورد اصابت قرار گرفتند، اما تدابیری اندیشیده شد تا ارتباطات ما با ماهواره‌ها قطع نشود. همچنین در بحث دولت الکترونیک در جنگ رمضان شاهد رکورد جدیدی بودیم و یک میلیارد تراکنش ثبت شد که می‌توانست با وقفه همراه شود اما این اتفاق نیفتاد.

وزیر ارتباطات با اشاره به مطالبات مردم از این وزارتخانه گفت: وزارت ارتباطات نقطه تلاقی بسیاری از مطالبات است؛ مانند قطعی اینترنت و زمان و چرایی آن. به صورت طبیعی وزارت ارتباطات در حوزه ارتباطات و اینترنت آخرین زنجیره‌ای است که با این مطالبات مواجه می‌شود. مشکلات و کاستی‌ها طبیعتاً در حوزه‌های مختلف وجود دارد اما گاهی اوقات این مشکلات متوجه حوزه ارتباطات دانسته می‌شود.

وی در ادامه درباره ارتباطات بین‌الملل گفت: گاهی اوقات به جای حل مسئله، صورت مسئله را حذف می‌کنیم و این موضوع هر از گاهی تکرار می‌شود و باید از آن درس بگیریم. در سال ۱۴۰۱ شاهد مسدودسازی‌ها و محدودیت ها بودیم؛ در آن مقطع استفاده از فیلترشکن‌ها یک موضوع ضد ارزشی بود و اکنون به یک چالش حکمرانی تبدیل شده است و در آن زمان از این ظرفیت استفاده نمی‌شد.

هاشمی با اشاره به موضوع سیم‌کارت‌های سفید اظهار کرد: سابقه سیم‌کارت‌های سفید به سال ۱۳۹۹ برمی‌گردد. در سال ۱۴۰۴ وقتی در فضای رسانه‌ای بحث سیم‌کارت سفید مطرح می‌شود بسیاری اظهار می‌کنند که سیم‌کارت سفید نداریم و با افتخار از وی‌پی‌ان استفاده می‌کنیم که این تجربه ما در سال‌های اخیر است. ما گاهی حکمرانی را منحصر به برخی مسائل می‌دانیم و یک موضوع صد ارزشی را طی سال‌ها به ضد ارزش تبدیل می‌کنیم و باید از این موضوع درس بگیریم.

وی با اشاره به اقتصاد دیجیتال و سرمایه‌گذاری گفت: یکی از تلخ‌ترین سوال‌هایی که با آن مواجه هستیم این است که اینترنت تا کی وصل خواهد ماند و این موضوع بسیار دردناک است. اگر درباره اقتصاد دیجیتال و تکالیف قانونی برنامه هفتم صحبت می‌کنیم، این موضوع نیاز به پایداری ارتباطات دارد. این موارد محقق نمی‌شود مگر اینکه یک تصمیم راهبردی و واحد گرفته شود. در شرایطی که دنیا در مسیر هوشمندسازی حرکت می‌کند و بسیاری از شغل‌ها متحول می‌شوند، ما همچنان در شرایطی هستیم که باید نگران باشیم ارتباطات و اینترنت پایدار و متصل خواهد بود یا خیر. ما متوجه شرایط امنیتی هستیم اما باید به تجربه‌های خود بازگردیم و از آن‌ها درس بگیریم و برای حل مسئله گام برداریم.

وزیر ارتباطات گفت: در جنگ رمضان مردم برنده میدان بودند و همیشه پای کار هستند. بنابراین این را با باور قلبی می‌گویم که باید طرحی نو درانداخت و استفاده از ابزارهای فنی نتیجه روشنی خواهد داشت. باور من این است که باید به سمت یک تصمیم ملی و پایدار با حفظ کرامت همه ذی‌نفعان حرکت کنیم و نخبگان را دریابیم. اگر به بخش خصوصی و نخبگان بی‌توجهی کنیم و تصمیم‌هایی بگیریم که امکان اجرای آن‌ها وجود نداشته باشد، این موضوع به مهاجرت آن‌ها منجر خواهد شد.
ادامه دارد

منبع خبر "خبرگزاری ایسنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.