طرح تولید برق از زباله در بروجرد اجرایی می‌شود

ایرنا سه شنبه 19 خرداد 1405 - 11:07
بروجرد - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد گفت: طرح تولید برق و کود آلی از زباله با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آستانه اجرا قرار گرفته است که در صورت اخذ مجوزهای نهایی، منجر به کاهش دفن زباله، تولید انرژی و ایجاد ارزش افزوده از پسماندها می‌شود.

علی کردی روز سه شنبه به مناسبت هفته محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یک شرکت خصوصی در راستای بهبود مدیریت پسماند، با هدف تولید برق و کود آلی از زباله، اعلام آمادگی کرده و با حمایت فرمانداری و اداره حفاظت محیط زیست در حال طی مراحل دریافت مجوزهای لازم است.

وی افزود: این پروژه در صورت اجرایی شدن می‌تواند تحولی چشمگیر در مدیریت پسماند شهرستان ایجاد کند و علاوه بر کاهش حجم دفن زباله، به تولید انرژی و ایجاد ارزش افزوده منجر شود.

وی در خصوص مدیریت پسماند ادامه داد: هرچند همچنان چالش‌هایی از مرحله تفکیک تا دفن زباله وجود دارد اما عملکرد بروجرد در استان قابل قبول و از شهرستان‌های پیشرو است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد ادامه داد: در بخش بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی اقدامات موثری انجام شده و وضعیت این حوزه مطلوب ارزیابی می‌شود همچنین در زمینه پسماندهای ویژه تاکنون مورد خاصی گزارش نشده است.

کردی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین چالش زیست‌محیطی بروجرد، همچنان موضوع پساب شهرک صنعتی و کشتارگاه دام است ادامه داد: فاز دوم تصفیه‌خانه شهرک صنعتی پس از سال ها با پیگیری‌های صورت‌گرفته در حال اجراست همچنین تصفیه‌خانه کشتارگاه دام نیز در سامانه شهرداری ثبت شده و روند اجرایی آن در دست اقدام است.

وی درباره وضعیت آلودگی هوا در شهرستان گفت: اگرچه هم‌اکنون پایش صنایع به صورت غیربرخط انجام می‌شود اما برنامه‌ریزی برای توسعه پایش برخط نیز در دست انجام می باشد.

وی اظهار کرد: تاکنون مورد حاد و نگران‌کننده‌ای مربوط به آلودگی هوا در بروجرد گزارش نشده است و دستگاه سنجش آلودگی که سال‌ها غیرفعال بود با پیگیری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تعمیر، به‌روزرسانی و قرارداد مربوط به آن نیز با پیمانکار منعقد شده است.

کردی با اشاره به برنامه‌های هفته محیط زیست در شهرستان گفت: در طول این هفته برنامه‌های مختلفی با هدف ارتقای آگاهی عمومی و جلب مشارکت شهروندان در حفاظت از محیط زیست برگزار می‌شود.

وی دیدار با فرماندار و طرح چالش‌ها و برنامه‌های حوزه محیط زیست شهرستان را از جمله برنامه‌های این هفته عنوان کرد و افزود: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز از چند واحد صنعتی برتر شهرستان بازدید خواهد کرد.

کردی ادامه داد: اجرای برنامه پاکسازی سراب «کرتول»، برگزاری دوره آموزشی برای مسوولان ایمنی، بهداشت و محیط زیست واحدهای صنعتی در شرکت داروسازی اکسیر از دیگر برنامه‌های هفته محیط زیست در بروجرد است.

وی برگزاری مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست در روستای «کپر جودکی» را از دیگر برنامه‌های این هفته برشمرد و گفت: در این مراسم از فعالان زیست‌محیطی و دانش‌آموزان برتر که طی سال تحصیلی در برنامه‌های محیط زیستی مشارکت داشته‌اند تقدیر خواهد شد.

کردی با اشاره به اینکه مجموعه برنامه‌ و شعارهای هفته محیط زیست هر یک به بخشی از چالش‌ها و ضرورت‌های این حوزه می‌پردازد افزود: توجه به موضوعاتی مانند تغییر اقلیم، هوای پاک، مدیریت منابع آب، حفاظت از تالاب‌ها و تنوع زیستی، کاهش آلودگی پلاستیک و توسعه اقتصاد چرخشی، گسترش انرژی‌های پاک و همچنین ارتقای فرهنگ و سواد محیط زیستی، همگی در راستای جلب توجه بیشتر جامعه و مسوولان به اهمیت حفاظت از محیط زیست و حرکت به سوی توسعه پایدار دنبال می‌شود.

هفته محیط زیست در گاه‌شمار ایرانی از ۱۶ تا ۲۲ خردادماه عنوان شده است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.