رشد چشمگیر شاخص‌های ورزش بانوان خوزستان در چهار سال اخیر

ایرنا سه شنبه 19 خرداد 1405 - 11:19
اهواز - ایرنا - معاون ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان از رشد محسوس و چشمگیر شاخص‌های مختلف این حوزه در چهار سال گذشته خبر داد و گفت: آمار مربوط به دعوت ورزشکاران به اردوهای ملی، عضویت در تیم‌های ملی، افزایش تیم‌های لیگی و توسعه ورزشکاران سازمان‌یافته نشان‌دهنده دوره‌ای کم‌نظیر در ورزش بانوان خوزستان است.

سکینه ناصری‌مقدم روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا با تشریح آخرین وضعیت ورزش بانوان در استان اظهار کرد: بررسی عملکرد هیات‌های ورزشی و جلسات هدف‌گذاری برگزارشده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که ورزش بانوان استان در بسیاری از شاخص‌های قهرمانی مسیر رو به رشدی را طی کرده و این روند، حاصل برنامه‌ریزی، استمرار حمایت‌ها و تلاش مجموعه ورزش استان است.

وی افزود: مقایسه آمارهای موجود در بازه چهار ساله نشان می‌دهد که ورزش بانوان خوزستان از نظر کمی و کیفی در بخش قهرمانی با پیشرفت قابل توجهی همراه بوده است به‌گونه‌ای که این رشد را می‌توان در تعداد ورزشکاران دعوت‌شده به اردوهای تیم ملی، میزان عضویت در تیم‌های ملی، افزایش تیم‌داری در لیگ‌های مختلف، بالا رفتن آمار ورزشکاران بیمه شده و همچنین افزایش حمایت‌های مادی از قهرمانان به‌خوبی مشاهده کرد.

معاون ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان با اشاره به روند صعودی حضور دختران ورزشکار خوزستانی در اردوها و تیم‌های ملی گفت: در سال ۱۴۰۱، تعداد بانوان دعوت‌شده به اردوهای تیم ملی ۵۴ نفر و تعداد ورزشکاران استان در تیم‌های ملی ۳۷ نفر بود که این آمار در سال ۱۴۰۴ با رشد قابل توجهی همراه شد به طوری که شمار دعوت‌شدگان به ۱۶۰ نفر و تعداد بانوان خوزستانی در تیم‌های ملی به ۵۱ نفر رسید.

ناصری‌مقدم ادامه داد: این افزایش نشان می‌دهد ظرفیت ورزش بانوان خوزستان در رشته‌های مختلف قهرمانی به شکل محسوسی ارتقا یافته و ورزشکاران دختر استان توانسته‌اند جایگاه خود را در سطح ملی بیش از گذشته تثبیت کنند.

وی در ادامه به رشد قابل توجه تیم‌های لیگی بانوان خوزستان اشاره کرد و گفت: یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی توسعه ورزش قهرمانی، میزان حضور تیم‌ها در لیگ‌های مختلف است. در سال ۱۴۰۱ مجموع تیم‌های لیگی بانوان خوزستان ۳۲ تیم بود، اما این تعداد در سال ۱۴۰۴ به ۷۴ تیم افزایش یافت که بیانگر بیش از ۲ برابر شدن حضور بانوان استان در رقابت‌های باشگاهی و لیگی کشور است.

معاون ورزش بانوان خوزستان افزود: با وجود تمام محدودیت‌های تیمداری، استقبال از حضور در لیگ‌ها و تداوم فعالیت تیم‌های بانوان در سال‌های اخیر روندی افزایشی داشته و آثار مثبت آن در رشد فنی ورزشکاران و افزایش میدان رقابتی به خوبی نمایان است.

وی همچنین به سیاست‌های حمایتی از بانوان افتخارآفرین استان اشاره کرد و گفت: در چهار دوره برگزاری آیین تجلیل از افتخارآفرینان آسیایی و جهانی خوزستان، توجه ویژه‌ای به ملی‌پوشان و قهرمانان بانوی استان شده است. در این مدت، ۱۰۲ بانوی افتخارآفرین خوزستانی که در رویدادهای آسیایی و جهانی موفق به کسب عنوان شده‌اند، مورد تجلیل قرار گرفتند.

ناصری‌مقدم تصریح کرد: مجموع پاداش اختصاص‌یافته به این ورزشکاران طی چهار سال گذشته، ۴۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال بوده که این میزان حمایت، گامی مهم در راستای تقویت انگیزه، قدردانی از تلاش قهرمانان و تثبیت جایگاه ورزش بانوان در استان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به یکی دیگر از اقدامات کم‌سابقه در حوزه حمایت از ورزش دختران گفت: برای نخستین بار در تاریخ ورزش خوزستان، به ۳۹ نفر از مدال‌آوران دختر المپیاد استعدادهای برتر استان، در مجموع سه میلیارد ریال پاداش پرداخت شد که این اقدام در راستای تشویق استعدادهای نوظهور و حمایت از نسل آینده ورزش بانوان انجام گرفت.

معاون ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان همچنین از اجرای مستمر طرح‌های ملی در استان خبر داد و افزود: در سال‌های اخیر، هفت طرح ملی در خوزستان اجرا شده است و نتایج حاصل از اجرای این برنامه‌ها سبب شده استان در زمره مناطق پیشگام کشور در این بخش قرار گیرد.

وی گفت: اجرای طرح‌های ملی، علاوه بر گسترش مشارکت دختران و زنان در فعالیت‌های ورزشی، به شناسایی استعدادها، افزایش ضریب نفوذ ورزش، تقویت زیرساخت‌های نرم‌افزاری و ایجاد پیوستگی میان ورزش همگانی و قهرمانی کمک کرده است.

ناصری‌مقدم در پایان با تاکید بر ضرورت تداوم این مسیر اظهار کرد: آنچه امروز در ورزش بانوان خوزستان مشاهده می‌شود، نتیجه تلاش جمعی، پیگیری مستمر، همراهی هیات‌های ورزشی و حمایت از ورزشکاران است. امیدواریم این روند رو به رشد در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند و ورزش بانوان استان به افق یک دوره طلایی و شکوفایی پایدار برسد.

وی افزود: هرچند توسعه ورزش باید روندی مداوم و همیشگی داشته باشد اما اتفاقاتی که در چهار سال گذشته در ورزش بانوان خوزستان رخ داده، در بسیاری از بخش‌ها بی‌سابقه و در برخی حوزه‌ها تاریخی بوده است.

به گزارش ایرنا بیش از ۲۵۰ هزار خوزستانی به صورت سازمان یافته در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کنند که نیمی از این جمعیت را بانوان استان تشکیل می‌دهند.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.