مدیریت پسماندهای عفونی بیمارستان قصرشیرین زیر ذره‌بین محیط‌زیست

ایرنا سه شنبه 19 خرداد 1405 - 12:28
قصرشیرین - ایرنا - رییس اداره حفاظت محیط‌زیست قصرشیرین به همراه کارشناسان بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان این شهرستان امروز سه‌شنبه با حضور در بیمارستان حضرت ابوالفضل‌العباس(ع)، روند مدیریت پسماندهای عفونی و عملکرد دستگاه امحای این مرکز درمانی را مورد ارزیابی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، پسماندهای عفونی بیمارستانی به دلیل ماهیت خاص و قابلیت انتقال عوامل بیماری‌زا، از حساس‌ترین و پرخطرترین انواع پسماندها به شمار می‌روند و مدیریت اصولی آن‌ها یکی از الزامات مهم حفظ سلامت عمومی و صیانت از محیط‌زیست است.

کارشناسان حوزه بهداشت و محیط‌زیست معتقدند هرگونه نقص در فرآیند جمع‌آوری، نگهداری، حمل‌ونقل و امحای این پسماندها می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان و منابع طبیعی به همراه داشته باشد. بر همین اساس، نظارت مستمر بر مراکز درمانی و ارزیابی عملکرد تجهیزات بی‌خطرسازی و امحای پسماندهای عفونی از مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه در حوزه سلامت و محیط‌زیست محسوب می‌شود؛ اقدامی که علاوه بر کاهش مخاطرات زیست‌محیطی، نقش مؤثری در ارتقای سطح بهداشت و ایمنی جامعه ایفا می‌کند.

پسماندهای بیمارستانی شامل انواع زباله‌های عفونی، دارویی، شیمیایی و تیز و برنده نظیر سرنگ، تیغ جراحی، دستکش‌های آلوده، گازهای مصرف‌شده و سایر مواد ناشی از فعالیت مراکز درمانی هستند که در صورت دفع غیراصولی، می‌توانند زمینه انتشار بیماری‌ها، آلودگی خاک و منابع آب و تهدید سلامت انسان‌ها را فراهم کنند.

اهمیت مدیریت و امحای صحیح این پسماندها تنها به محیط‌های درمانی محدود نمی‌شود، بلکه تأثیر مستقیمی بر سلامت عمومی و حفاظت از محیط‌زیست دارد. از همین رو، سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رعایت استانداردهای لازم در بی‌خطرسازی و دفع اصولی پسماندهای پزشکی را از الزامات اساسی مراکز درمانی عنوان کرده‌اند.

رییس اداره حفاظت محیط‌زیست قصرشیرین با هدف بررسی نحوه جمع‌آوری، نگهداری، انتقال و امحای پسماندهای عفونی و دارویی از بخش‌های مختلف بیمارستان حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) در این شهرستان بازدید کرد.

مدیریت پسماندهای عفونی بیمارستان قصرشیرین زیر ذره‌بین محیط‌زیست

«پژمان فتاح‌پور» افزود: در جریان این بازدید، اسناد و گزارش‌های مرتبط با مدیریت پسماندهای بیمارستانی نیز مورد بررسی قرار گرفت و کارشناسان وضعیت اجرای ضوابط زیست‌محیطی را ارزیابی کردند، همچنین عملکرد دستگاه امحای پسماندهای عفونی از نظر فنی، بهداشتی و زیست‌محیطی مورد سنجش قرار گرفت که نتایج این ارزیابی‌ها مطلوب اعلام شد.

وی در حاشیه این بازدید با تأکید بر اهمیت رعایت استانداردهای زیست‌محیطی در مراکز درمانی گفت: مدیریت صحیح پسماندهای عفونی یکی از مهم‌ترین الزامات حفاظت از سلامت عمومی و محیط‌زیست است و هرگونه اختلال در این چرخه می‌تواند پیامدهای جدی به همراه داشته باشد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست افزود: برای ایجاد نظم بیشتر در فرآیندهای مدیریت پسماند، به‌ویژه در حوزه نقل و انتقال و امحای مواد دارویی و شیمیایی، لازم است هماهنگی میان کارشناسان بهداشت بیمارستان و کارشناسان محیط‌زیست افزایش یابد تا روند کار با دقت و انسجام بیشتری دنبال شود.

در پایان این بازدید، نشستی با حضور مدیران بیمارستان برگزار شد و طی آن بر تداوم پایش‌های زیست‌محیطی، ارتقای استانداردهای مرتبط و اجرای دقیق ضوابط مدیریت پسماندهای عفونی تأکید شد.

شهرستان قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزارنفر جمعیت، دارای ۱۶۱هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی منابع ملی و طبیعی شامل ۱۵۴ هزار و ۸۰۰ هکتار مرتع و ۶هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.