امیر الله شمقدری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تخریب کلیسایی که قبلا در مشهد به عنوان یک اثر تاریخی ثبت شده بود، کاری غیرفنی و غیرکارشناسی بوده و اگر این روند درست بود باید برای کلیسای وانک اصفهان و دیگر کلیساها نیز اجرا می شد.
وی با بیان این که رهبر شهید انقلاب از منزل خانواده شهدای مسیحی بازدید می کردندادامه داد: باید توجه داشت این کلیسا که اصلا ساختمانی تعطیل بود، آسیبی برای کسی نداشت و مثلا نقشی در مسیحی شدن مشهدی ها نداشت.
معاون امنیتی، انتظامی استاندار خراسان رضوی گفت: این کلیسا ثبت تاریخی شده و بعدا از ثبت ملی خارج شده بود و دوباره پیگیری هایی برای ثبت آن آغاز گردید، در عین حال ساختمانی با قدمت بیش از ۱۰۰ سال داشت و بعدها به عنوان یک موزه می شد از آن استفاده کرد.
شمقدری افزود: نخستین خبر در خصوص کلیسا را چند ساعت بعد از تخریب، از حوزه گردشگری شنیدم و از طریق دستگاه قضایی موضوع دنبال شد و با ورود دادستانی موضوع در حال پیگیری است.
وی فرایند ساختن دوباره کلیسا را طولانی دانست و گفت: واقعا بازگرداندن کلیسا به حالت اولیه سخت و طولانی است، متولی این کار حوزه گردشگری استان است، کار باید دنبال شود تا پرونده به نتیجه مطلوب برسد.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: ملک این کلیسا خریداری شده اما بنا نیست خریدار یک اثر تاریخی اختیار داشته باشد هر نوع کاری را در آن مجموعه انجام دهد و چنینی کاری چه از نظر قانونی، چه از نظر عرفی و چه از نظر منطقی صحیح نیست.
شمقدری افزود: مسیحیت و دیگر ادیان الهی و مذاهب اسلامی همیشه محور اتحاد و انسجام در کشور ما هستند، این هموطنان در مجلس کشور دارای نماینده اند و در افکار عمومی اجازه ابراز بیان در چارچوب های خودشان را دارند.
وی با بیان این که ایران مطرح کننده گفت وگوی تمدنها در جهان است گفت: اقدام به تخریب این کلیسا در مشهد به دلیل عدم تشخیص صحیح یک دستگاه (اجرایی) رخ داد و مساله ای نامناسب بود و این که نتوانیم در شهر ملی و بین المللی مشهد گفت وگوی ادیان را پیش ببریم قابل قبول نیست.
به گزارش ایرنا، بامداد پجشنبه ۱۴ خرداد ماه کلیسای انجیلی مشهد واقع در بافت قدیمی و مرکزی این شهر به صورت شبانه تخریب شد که واکنش بسیاری از رسانهها و فعالان فرهنگی و حوزه تاریخی و حتی واکنش دادستان مشهد را درپی داشت.
بنا به اظهار سرپرست معاونت میراثفرهنگی ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی کلیسای انجیلی مشهد با وجود خروج از فهرست آثار ملی در سالهای گذشته، همچنان در ضوابط و اسناد مصوب شهری به عنوان اثری واجد ارزش تاریخی و هرگونه اقدام عمرانی در آن مستلزم رعایت الزامات قانونی و اخذ مجوزهای لازم بود.
حمید حلاجمقدم روز جمعه هفته گذشته در تشریح آخرین وضعیت کلیسای انجیلی مشهد به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این بنا که در دهههای گذشته از کاربری مذهبی خارج شده و در سالهای اخیر با کاربری مسکونی مورد استفاده قرار میگرفت و از جمله بناهای شناخته شده تاریخی شهر مشهد محسوب میشود که با وجود خروج از فهرست آثار ملی بر اساس رأی صادره در سالهای گذشته، همچنان در اسناد مصوب حریم بافت تاریخی و طرح تفصیلی حوزه مرکزی شهر به عنوان بنایی واجد ارزش تاریخی مورد شناسایی و حفاظت قرار دارد.
وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی طی سالهای اخیر پیگیریهای لازم برای حفاظت از این بنا و فراهمسازی مقدمات ثبت مجدد آن را در دستور کار داشته و در مکاتبات و استعلامهای رسمی نیز بر ضرورت صیانت از ارزشهای تاریخی و معماری اثر تاکید کرده است.
وی ادامه داد: در پی استعلامهای صورتگرفته درباره وضعیت ملک، ادارهکل میراثفرهنگی ضمن اعلام بلامانع بودن نقل و انتقال مالکیت در چارچوب قوانین بهصراحت بر ضرورت حفاظت، نگهداری و مرمت بنا تاکید کرده و همچنین الزامات قانونی مرتبط با هرگونه مداخله عمرانی در این ملک را به شهرداری و مالک اعلام کرده بود.
کلیسای انجیلی؛ نام کلیسایی تاریخی مربوط به دورهٔ پهلوی اول بوده که در شهر مشهد قرار داشت و بامداد پجشنبه ۱۴ خرداد ماه توسط یک دستگاه اجرایی تخریب شد.













